۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۳۴۹۴۲

فراموشي صنايع دستي سنتي در سامان/گردشگري، توسعه باغداری عامل افول صنايع دستي است

سبد ترکه اي و سفال ساقه برنج صنايع دستي سنتي شهرستان سامان منسوخ شده و به دست فراموشي سپرده است و دليل اصلي اين امر توسعه صنعت گردشگري و کشاورزي و باغداري بوده است.
فراموشي صنايع دستي سنتي در سامان/گردشگري، توسعه باغداری عامل افول صنايع دستي است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما، سبد ترکه اي يکي از صنايع دستي رایج شهرستان سامان در سال هاي دور بوده است، مواد اوليه اين توليدات از شاخه‌هاي نازک درختان سرخ بيد، ارغوان و سنجد بوده و مردم زحمتکش‌ اين منطقه در زمستان ساقه‌هاي نازک را قبل از جوانه زدن از درخت جدا مي‌کردند و نکته قابل توجه این است که شاخه‌هاي بيد در زمستان مرغوب‌تر بوده اما در طول سال هم قابل استفاده است و گاهي براي زيباتر شدن محصول، پوسته‌ روي چوب سرخ‌ بيد را مي‌کَنَند تا در بافت ايجاد نقش شود.

به دليل جمع‌آوري مواد اوليه در زمستان و بیکاری روستائيان‌، سبدبافي در اين فصل از رونق بيشتري برخوردار بوده است، اما متاسفانه امروز دیگر این هنر در این شهرستان به فراموشی سپرده شده و به طور کلی منسوخ شده است.

بافته هاي ترکه بيد، سبدي مناسب براي آبکش کردن برنج

سيباگ سبد مستطيل شکل ته گودي که با چوب ارغوان بافته مي شود، در گذشته، به دو طرف بارکش وصل کرده و محصولاتي مانند انگور با آن حمل مي‌ کرده‌اند.

از ديگر بافته ها سبدهاي گرد نسبتاً‌ بزرگ، داراي بافتي درشت که فواصل باز بين چوب ها بيشتر بوده و اين نوع سبد جهت شست و شوي سبزي و نگه داري ميوه جات کاربرد داشته است.

بافته زيباي ديگر اين هنر سبدهاي تخت بزرگي که کمي محدب است، از اين محصول براي خشک کردن برگ زردآلو، کشک‌ محلي از نوع خيلي کوچک آن براي سبد سبزي استفاده می‌شده است. همچنين نوعي کاملاً مسطح نيز بافته مي‌شد که به عنوان دم‌کن برای برنج به کار مي رفته است.

اهالی شهرستان سامان بیشتر طالب صنایع دستی غیربومی هستند

طاهرپور کارشناس صنايع دستي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگری چهارمحال و بختياري در گفت و گو با سامان ما با بيان اينکه سفال و سبد ترکه اي صنايع دستي منسوخ شده شهرستان سامان است که به فراموشي سپرده شده است، اظهار داشت: توليدات صنايع دستي در راستاي رشد زندگي بوده و دليل اصلي منسوخ شدن صنايع دستي شهرستان سامان قدرت اقتصادي بالاي اين شهرستان باتوجه به بافت آن در حوزه باغات و کشاورزي است.

وی با اشاره به اينکه در حال حاضر رشته هایي از قبيل ضريح سازي، تنورسازي، توليدات چرمي و... جزء صنايع دستي غيربومي است که در شهرستان سامان توليد مي شود، بيان داشت: اهالي شهرستان سامان بيشتر در جهت يادگيري و ترويج صنايع دستي غيربومي هستند.

طاهرپور با تاکيد بر اينکه شهرستان سامان يکی از شهرستان هاي توريستي مهم استان به شمار مي آيد و بايد ترويج صنايع دستي بومي بيشتر در اين شهرستان صورت گيرد، عنوان کرد: روستاي ياسه چاي سامان به عنوان روستاي پايلوت براي ترويج صنايع دستي گليم بافي انتخاب شده است.

نبود بازارچه اي براي عرضه توليدات صنايع دستي در شهر توريستي سامان

زينب سادات حسيني يکي از توليدکنندگان صنايع دستي در حوزه چرم در گفتگو با خبرنگار سامان ما اظهار داشت: من با توجه به توليد محصولات برند چرمي جايي براي عرضه توليدات خود در این شهرستان که به عنوان شهرستان توریستی معرفی می شود ندارم.

وی با بيان اينکه بيان اينکه مشکل عمده توليدکنندگان صنايع دستي در شهرستان سامان نبود بازارچه اي براي عرضه توليدات صنايع دستي است، تاکيد کرد: يکي ديگر از مشکلات نبود مواد اوليه متنوع براي توليدات متنوع در شهرستان است و براي تهيه مواد اوليه متنوع بايد به شهرکرد يا استان هاي هجوار مراجعه کرد.

حسيني با بيان اينکه در کارگاه چرم در حال حاضر چهار نفر به صورت مستقيم مشغول به کار هستند، عنوان کرد: در کارگاهم محصولاتی ازقبيل کيف، کفش، کمربند و... تولید می شود که همه این توليدات با چرم طبيعي است.

این تولیدکننده افزود: توليدات چرم داراي درآمد خوبي است اگر بازار مناسبي داشته باشد و حمايت در اين زمينه بيشتر صورت گيرد.

راه اندازي بازارچه دائمي صنايع دستي درشهرستان سامان در آينده نزديک

مهرداد رئيسي معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در گفت و گو با سامان ما؛ اظهار کرد: در حوزه ترويج صنايع دستي بومي شهرستان سامان، روستاي تاريخي و گردشگري ياسه چاي بخش زاينده رود به عنوان روستاي پايلوت آموزش گليم بافي انتخاب شده است.

وی با اشاره به بافت شهرستان، که بافتي کشاورزي و باغداري است، عنوان کرد: اهالي اين شهرستان کمتر در راستاي توسعه صنايع دستي پيش قدم مي شوند.

رئيسي افزود: در آينده نزديک بازارچه دائمي با توجه به شرايط گردشگري شهرستان سامان راه اندازي مي شود.

گزارش از زهرا مرادي

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۰۸:۴۴

2 Jan 2020