۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۳۴۱۲۲
علت بيکاري جوانان در شهرستان فارسان

بيکاري مانعی بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان /نبود حمایت واحدهاي توليدي را به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآورده است

بيکاري يکي از موانع اصلي بر سر راه ازدواج جوانان است، بسياري از استان ها براي حل معضل بيکاري نگاه ويژه اي به شهرک هاي صنعتي کوچک و متوسط داشتند واحد هاي توليدي به سبب نبود حمايت کافي در تعطيلي و نيمه تعطيلي به سر مي برند.
بيکاري مانعی بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان /نبود حمایت واحدهاي توليدي را به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآورده است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  پيرغار، علت اصلي بيکاري جوانان چيست؟ اين پرسشي است که بيش از دو دهه نظرات و ديدگاه‌هاي متفاوتي درخصوص آن ارائه مي‌شود اما با گذشت سال‌ها هنوز در رفع آن موفقيتي حاصل نشده و عوامل موثر بر کاهش آن نيز در مرحله اجرا با نواقص و ضعف‌هاي فراوان رو به رو شده است.

علل بيکاري جوانان در جامعه امروز به عوامل مختلفي بستگي دارد که نوسانات اقتصادي، عدم توزيع مناسب درآمد و امکانات، عدم جذب نيروي کار در مراکز توليدي و صنعتي، عدم تناسب بين آهنگ رشد جمعيت و فرصت‌هاي شغلي، ضعف قوانين و مقررات، اتخاذ برخي سياست‌هاي غلط و فقدان آموزش‌هاي متناسب با نياز بازار کار از شاخص‌ترين عوامل به شمار مي‌رود.

محمد رئيسي فارغ التحصيل کارشناسي رشته حسابداري، بيکاري جوانان جوياي کار و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي را يک چالش اساسي در اين شهرستان  دانست.
 
وي گفت: بارها ممکن است بعد از فارغ‌التحصيلي‌ از دانشگاه شنيده باشيد. حالا وارد دوره‌اي از زندگي شده‌ايد که نه از کلاس درس و نه از امتحان پايان ترم خبري است و زمان آن رسيده که همراه اعضاي خانواده و دوستان، جشن فارغ‌التحصيلي گرفته و خود را از هرگونه درسي جدا کنيد اما در اغلب مواقع اين نوع احساس راحتي دوام چنداني ندارد، زيرا افراد بعد از يک دوره کوتاه از بيکاري خسته مي‌شوند و بايد مسئوليت‌هاي مربوط به زندگي پس از فارغ‌التحصيلي را بر عهده بگيرند. به عبارتي پايان دوره دبيرستان و دانشگاه زمان هيجان انگيز و استرس‌زايي است.

در سال هاي اخير با توجه به افزايش درصد فارق التحصيلان دانشگاهي و کمبود ظرفيت هاي شغلي، گرايش بسياري از جوانان در مهاجرت و رفتن به استان هاي صاحب شغل و درآمد زياد شده به طوري که تقريبا در هر کوچه يا خيابان مي توان به صورت يک در ميان خانواده هايي را ديد که جوانانشان براي پيدا کردن شغلي مناسب و درآمدي کافي به استان هاي صاحب صنعت مهاجرت کرده اند. 
 
معمولا جوانان مجرد مهاجرت مي کنند و آنهايي هم که به همراه همسر مي روند سعي دارند که شغلي، هر چند با درآمد پايين براي همسر خود جور کنند تا توان اداره زندگي را داشته باشند،اما به چه قيمتي و با چه وضعيتي؟
 
حمايت از شهرک هاي صنعتي به کاهش نرخ بيکاري کمک مي کند

 محمدي کارشناس مکانيک در گفت و گو با پیرغار گفت: بيکاري يکي از موانع اصلي بر سر راه ازدواج جوانان است، بسياري از استان ها براي حل معضل بيکاري نگاه ويژه اي به شهرک هاي صنعتي کوچک و متوسط داشتند و اين درحالي است که برخي از واحد هاي توليدي به سبب نبود حمايت کافي در تعطيلي و نيمه تعطيلي به سر مي برند.

وي افزود: دولت در راستاي سياست اقتصاد مقاومتي با حمايت از شهرک هاي صنعتي، کاهش نرخ بيکاري و رونق توليدات داخل را ايجاد مي کند و اين امر خود بطور غير مستقيم مسئله ازدواج جوانان را سر و سامان بخشد چرا که بسياري از جوانان به سبب نبود درآمد کافي تمايلي به اين امر ندارند.

قيمت ها بر اساس سليقه و نه منطق خاصي افزايش مي يابد/ همين باعث بيکاري مي شود

يکي از بازاريان شهر فارسان در گفت و گو با پیرغار بیان داشت: بعد از دو سال کاسبي در خيابان اصلي شهر دوباره بيکار شدم، گراني بهاي اجاره مغازه ها در فارسان يکي از مشکلات کسبه اين شهر مي باشد به طوري که بهاي اجاره بسياري از مغازه‌ها در دو ماه گذشته به شکل چشمگيري افزايش يافته و اين مهم سبب نارضايتي و اعتراض کسبه شده است.

جداي از اين موضوع که مغازه ها در فارسان در چه منطقه اي واقع شده و اين منطقه تا چه حد به عنوان مرکز خريد در ميان مردم جا افتاده است، قاعدتا مي توان اينطور تصور کرد که متراژ مغازه هم يکي از فاکتورهاي تاثيرگذار در قيمت آن است و هرچه مغازه بزرگ تر باشد و ويترين بزرگتري داشته باشد، گران تر خواهد بود و به همان نسبت هم مشتري هاي بيشتري به خود جذب خواهد کردا ما اين تفکر در تمام مناطق فارسان حاکم نيست و بعضأ در مناطق مرکزي شهر قيمت ها بر اساس سليقه و نه منطق خاصي افزايش مي يابد.

به همين دليل در بسياري از مغازه هاي راسته بازار مرکزي شهر کلا خريد و فروش مغازه ها به صورت ساکن درآمده و بازار اجاره هم چندان داغ نيست و افراد فعال در اين مغازه ها صراحتا اين مطلب را بيان مي کنند که کاسبي در وضعيت مطلوبي قرار ندارد و بسياري از آنها از شرايط موجود به حدي ناراضي هستند که معتقدند اگر شرايط بدين شکل ادامه يابد قطعا ناچار خواهند بود مغازه هاي خود را تحويل دهند و به شکلي از ورشکستگي احتمالي مي ترسند.

کرايه‌هاي بالا موجب شده است تا مغازه‌داران براي پرداخت اجاره بهاي مغازه‌هايشان به کارهايي از قبيل فروش اجناس درجه دوم و اجناسي با قيمت هاي بالا  دست بزنند، زيرا بدون وجود اين رفتارها (تخلف و تقلب در معامله) سخت مي‌توان کرايه‌هاي بالا را پرداخت کرد.

نبود سرمايه گذار،مشکل بزرگ شهرک صنعتي  اين شهرستان

عليرضا شفيع زاده  مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان در سفر به شهرستان فارسان و بازديد از شهرک صنعتي جونقان در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار اظهار کرد: در سال‌هاي گذشته زيرساخت‌هاي شهرک صنعتي جونقان تقريبا آماده شده، هم خيابان‌ها طراحي شده، جدول‌بندي‌ها و بلوارها همه به صورت مرتب انجام شده اند

وي در ادامه افزود: مشکل شهرک صنعتي جونقان مستقر نبودن سرمايه‌گذاران است و اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده بتوانيم با سرمايه‌گذاران جلسه‌اي را در همين راستا داشته باشيم تا بتوانيم اين شهرک بسيار خوب را براي اشتغال جوانان منطقه به صورت فعال راه‌اندازي کنيم.

انتهاي پيام1026ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۳۰:۰۷

1 Jan 2020