۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۳۱۲۴۲
توصيه هاي پزشکی را جدي بگيريد

ويروس آنفلوآنزا، در کمين غفلت کنندگان بهداشت فردي

آنفولانزا بخش‌هاي بالايي مجراهاي تنفسي را درگير مي‌كند و با رعايت کردن بهداشت فردي ازجمله شستن دست ها فرد از ابتلا به اين بيماري مصون مي ماند.
ويروس آنفلوآنزا، در کمين غفلت کنندگان بهداشت فردي
به گزارش جهانبین نیوز، به نقل از  بام ايران خبر؛ بيماري آنفولانزا به ناگاه رخ مي‌دهد و نشانه‌هايي مانند تب، كوفتگي و درد در بدن، سردرد، خستگي، از دست دادن اشتها، سرفه خشك و گلوي دردناك يا خشك را بروز مي‌دهد.

آنفولانزا با سرماخوردگي تفاوت دارد؛ به‌طور معمول نشانه‌هاي آنفولانزا شديد‌تر است و بيمار اغلب نسبت به سرماخوردگي زمان بيشتري از كار و مدرسه بازمي‌ماند.

بيشتر مردم بدون مشكل جدي از اين بيماري رهايي مي‌يابند، اما گاهي بيماري به عفونت باكتريايي، ازجمله عفونت گوش، عفونت سينوس‌ها يا عفونت مجراهاي تنفسي (برونشيت)، مي‌انجامد.

البته، با نگهداري مناسب از بيمار در خانه مي‌توان از اين عفونت‌ها پيشگيري كرد.

در برخي بيماران ممكن است عفونت‌هاي دردسرسازتري مانند نومونيا به وجود بيايد.

بيماراني كه در خطر چنين عفونتي هستند و بايد در بيمارستان بسري شوند، عبارت‌اند از، کودکان زير دو سال، بزرگ‌سالان ۶۵ ساله يا بيشتر و كساني كه ناراحتي‌هاي پزشكي جدي دارند.

همه‌گيري‌ گسترده آنفولانزا در پي تغييرهاي شگرفي در ويروس آنفولانزا رخ مي‌دهد، اين همه‌گيري حدود هر ۱۰ سال رخ مي‌دهد، وقتي تغيير شگرفي در ويروس رخ مي‌دهد، افرادي كه به آنفولانزا مبتلا شده‌اند، با شدت بيشتري بيمار مي‌شوند.

ويروس آنفولانزا از فردي به فرد ديگر منتقل مي‌شود. قطره‌هاي كوچكي از سرفه يا عطسه ديگران، چيزهايي مانند دستمال يا حوله كه به مايع بيني يا گلوي فرد بيمار آلوده شده باشد يا تماس با دست آلوده فرد مبتلا، مي‌تواند شما را بيمار كند. از اين رو، شستن دست‌ها، به‌ويژه طي زمستان، سفارش شده است.

افرادي كه به ويروس آنفولانزا آلوده شوند، یک روز پيش از اينكه نشانه‌هاي بيماري بروز كند تا پنج روز پس از بروز آن، مي‌توانند ديگران را آلوده كنند؛ بنابراين، ممكن است شما زماني كه هنوز نمي‌دانيد به اين بيماري دچار شده‌ايد، آن را به ديگران انتقال دهيد.

دور نگه‌داشتن دست‌ها از بيني، چشم‌ها و دهان نيز به پيشگيري از بيماري كمك مي‌كند. احتمال اينكه ويروس از اين راه‌ها به بدن شما وارد شود، زياد است.

ورزش منظم، غذاي مناسب، سيگار نكشيدن به پيشگيري از آنفولانزا كمك مي‌كند. دود سيگار به پوشش مجراهاي تنفسي و شش‌ها آسيب مي‌رساند و آن‌ها را به ويروس‌ حساس مي‌كند.

آنفولانزا به‌طور معمول طي پنج تا هفت روز فروكش مي‌كند؛ البته، خستگي آن ممكن است ادامه داشته باشد.

گاهي ممكن است به عفونت‌هاي باكتريايي نيز دچار شويد كه در اين صورت بايد بي‌درنگ به پزشك مراجعه كنيد.

عفونت گوش، مجراهاي تنفسي و سينوس‌ها از نشانه‌هاي عفونت باكتريايي است.

شما به مصرف آنتي‌بيوتيك نمي‌توانيد از اين بيماري پيشگيري يا آن را درمان كنيد. آنتي‌بيوتيك‌ها براي مبارزه با باكتري‌ها مناسب هستند و روي ويروس‌ها اثري ندارند.

البته، آنتي‌بيوتيك‌ها بايد همواره با نظر پزشك مصرف شوند.


مصرف فراوان ويتامين‌ها، مواد معدني، مانند قرص‌هاي ويتامين سي و روي يا داروهاي گياهي به درمان يا پيشگيري از آنفولانزا كمك نمي‌كنند و بهتر است به رژيم غذايي سالم توجه بيشتري داشته باشيم.

چهارمحال و بختياري استاني آسيب پذير در حوزه بهداشت و درمان

رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد گفت: چهارمحال و بختياري از استانهاي آسيب پذير در حوزه بهداشت و درمان به شمار مي آيد از اين رو بايد نکات بهداشت فردي را بيشتر رعايت کند.

مرتضي هاشم زاده رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: به سبب کافي نبودن زيرساخت هاي موجود هر زمان که بيماري و يا اپيدمي خاصي در استان شکل گيرد با مشکل مواجه مي شويم از همين رو با اطلاع رساني به مردم مي توان از بروز بحران پيشگيري کرد.

وي با اشاره به اينکه مردم در خطر ابتلا به آنفولانزا قرار گرفته اند تصريح کرد: به افرادي که بيشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند توصيه مي شود هرچه سريعتر اقدام به زدن واکسن کنند.

هاشم زاده ادامه داد: در سال جاري چهار هزار دُز واکسن آنفولانزا در مراکز درماني چهار محال و بختياري و در سال گذشته نيز ۳ هزار و ۷۰۰ دُز واکسن به افراد متقاضي و گروه هاي پر خطر تزريق شد.

وي شايعاتي که درخصوص استفاده کردن هر يک واکسن براي دو نفر استفاده مي شود را تکذيب کرد و گفت: هر دز واکسن متعلق به يک شخص است و به دليل انتقال بيماري ها از طريق سرنگ نمي توان آن را به ۲ نفر تزريق کرد.

هاشم زاده ادامه داد: تزريق واکسن آنفلوانزا براي مادران باردار، بيماران قلبي عروقي، افراد مبتلا به ديابت و تالاسمي، سالمندان و افرادي که سيستم بدني آنها ضعيف است در مراکز دولتي انجام مي شود.

وي، با بيان اينکه در خصوص شيوع بيماري آنفلوانزا در استان نگراني خاصي وجود ندارد، افزود: اين در حالي است که بايد آمادگي لازم براي بروز هرگونه بحران ايجاد شود.

آموزش بهترين راه براي پيشگيري از ابتلا به بيماري آنفولانزا

معاون مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري گفت: در مدارس، کاروان هاي زيارتي و عموم مردم آموزش هايي داده مي شود که از ابتلا به بيماري آنفولانزا جلوگيري گردد.

عبدالمجيد فدايي معاون مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: با رعايت بهداشت فردي به ويژه شست و شوي دست ها و پرهيز از ورود به مناطق آلود مي توان از ابتلا به بيماري پرهيز کرد.

وي تصريح کرد: افرادي که در فصل سرما به بيماري آنفولانزا مبتلا مي شوند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعيت هستند.

فدايي ادامه داد: زندان ها، مهدکودک ها، مدارس، کاروان هاي زيارتي ازجمله نقاطي است که ممکن است آلوده بوده و افراد در معرض خطر باشند.

وي به مردم هشدار داد که دست هاي خود را مرتب با آب و صابون شسته و نکات بهداشتي را حتما رعايت کنند.

فدايي بيان داشت: يک هزار و ۳۰۰ جلد کتاب براي آگاهي رساني و رعايت نکات ايمني براي زائراني که براي اربعين حسيني به کربلا مشرف مي شود تهيه و همه نکات لازم بهداشتي در آن آورده شده است.

وي خاطرنشان کرد: همچنين زائران در خصوص بيماري هاي گوارشي و مسموميت هاي غذايي مراقبت هاي لازم را درنظر داشته باشند.

فدايي با بيان اينکه در بيماري آنفولانزا احتمال انتقال به سايرين نيز وجود دارد اذعان داشت: اين بيماري از طريق آب و غذا نيز منتقل مي شود.

تزریق واکسن آنفولانزا برای افراد مبتلا به بيماري هاي خاص الزامی است

رحماني متخص بيماري هاي عفوني در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: براي پيشگيري از ويروس آنفولانزا راهکارهاي زيادي وجود دارد

وي با اشاره به اينکه واکسن به اندازه کافي وارد شده و در اختيار بيماران قرار خواهد گرفت بيان داشت: به افراد بالاي ۶۵ سال، افراد مسن، کساني که پيوند کليه داشته اند، بيماران قلبي و ريوي، افراد مبتلا به ديابت، سرطاني ها، زنان حامله و... افرادي هستند که زدن واکس آنفولانزا براي آن ها واجب است.

رحماني ادامه داد: اگر فردي مبتلا به اين بيماري گشته توصيه مي شود به هيچ عنوان تا بهبود کامل از منزل بيرون نياييد.

وي تاکيد کرد: پاييز و زمستان بيشتر شاهد بيماري آنفولانزا هستيم لذا بايد در اين ايام بيشتر مراقب بود.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۰۰:۱۸

27 Dec 2019