۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۲۱۱۲۶
رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد مطرح کرد:

اهداء عضو در استان چهارمحال و بختياري رتبه اول کشور را دارد

رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد: اهداء عضو در استان چهارمحال و بختياري از سال ۸۲ کليد خورد و استان توانست در اين زمينه جزء بهترين ها در کشور بوده به طوري که طي ۲ سال گذشته رتبه اول را در اهداء عضو داشته است.
اهداء عضو در استان چهارمحال و بختياري رتبه اول کشور را دارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين، دکتر مرتضي هاشم‌زاده در جشن نفس که با حضور خانواده اي اهداء کنندگان عضو گيرندگان عضو در سالن اداره ارشاد اسلامي استان برگزار شد اظهار کرد: خانواده هاي اهدا کننده عضو نماد دوستي و زندگي هستند که اين احسان و نيکوکاري محور بسياري از نيکوکاري ديگر در جامعه است.

وي ادامه داد: اولين اهداء کننده عضو در دنيا به صورت رسمي و موفق ۱۲۰ سال پيش اتفاق افتاد که در استان کار اهداء عضو از سال ۱۳۸۲ يعني ۱۱ سال پيش شروع شد.

وي با اشاره به رتبه استان در اهداء عضو بيان کرد: استان چهارمحال و بختياري در اين زمينه جزء بهترين ها در کشور بوده است به طوري که طي ۲ سال گذشته رتبه اول را در اهداء عضو داشته و اکنون رتبه دوم را دارد و اين نشان از الگويي بودن مردم استان از لحاظ گذشت و نوع دوستي براي بقيه استان ها است که آنها هم توانستند با الگوگيري به اين زمينه وارد شوند.

دکتر هاشم‌زاده گفت: در ابتدا استان ما از لحاظ امکانات و پرسنل کمبودهاي زيادي داشت و نمي توانستيم در استان با وجود فرهنگ اهداء عضو، کار پيوند را انجام دهيم و بيشتر متمرکز روي پيدا کردن افراد مرگ مغزي، گرفتن رضايت از خانوادها،انتقال به icu ، آماده سازي وفراهم کردن و انتقال به استان هاي ديگر را انجام مي داديم.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي ادامه داد: ما توانستيم از ۱۲۰ نفر رضايت بگيريم و ۱۰۰نفر از آنها انتقال پيدا کرد. قلب و کليه به اصفهان و کبد به شيراز جهت پيوند منتقل داده مي شد ولي از دي ماه امسال بخش پيوند کليه در استان راه اندازي شد و از اين پس پيوند کليه در استان انجام مي شود.

دکتر هاشم‌زاده نصريح کرد: تا اکنون ۳ پيوند کليه با موفقيت در استان انجام شده است و آنها توانستند زندگي سالم را تجربه کنند که اين ماحصل زحمات تيم پزشکي وهمکاران مي باشد.

به گفته وي، استان شرايط راه اندازي بخش هاي ديگر پيوند را نيز دارد.

دکتر هاشم زاده افزود: حدود ۳۰۰ عضو در استان به همت همکاران براي پيوند آماده شد که اين رقم در کشور آمار بسيار خوبي است.

دکتر هاشم‌زاده در خصوص گسترش فعاليت هاي آموزش سلامت به مردم اظهار کرد: با افزايش ارتقاء آگاهي و سواد سلامتي در بين مردم استان به نحوه اي عمل مي کنيم که هر چه پيش مي رويم تعداد بيماران کمتر شود.

وي با اشاره جدي به بحث آموزش به خصوص سلامتي بانوان تصريح کرد: هرچند که اين بحث از قبل هم مطرح بوده ولي در حال حاضر توجه جدي تري نسبت به آن داريم و در اين زمينه نشست ها و ارتباطات سازنده اي با مسئولين مربوطه داشته واميد است در ارتباط با سلامتي مردم به ويژه بانوان با بالا بردن سواد سلامت دراين قشر بتوانيم جامعه سلامتي داشته باشيم.

هاشم زاده در پايان تاکيد کرد: براي داشتن جامعه سلامت اول بايد سراغ بهداشت و پيشگيري رفت و بعد درمان، که با خود مراقبتي کمتر دچار بيماري شويم.

انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۵۹:۳۲

17 Jan 2020