۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۳۳۳۸۴

کشت گل ختمي اينبار در چهارمحال و بختياري

گياه دارويي گل ختمي براي نخستين بار در چهارمحال و بختياري کشت مي‌شود.
کشت گل ختمي اينبار در چهارمحال و بختياري
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ گل ختمي جزو گياهان لعاب‌دار است و گياهان لعاب‌دار گياهاني هستند که سرشار از ترکيبات قندي به نام موسيلاژ هستند که براي نرم کردن مجراي تنفسي بسيار اهميت دارد.

گل ختمي ضدسرفه قوي است

گل ختمي يکي از داروهاي گياهي است که داراي موسيلاژي است.

گل ختمي جزء گياهان لعاب‌دار است و گياهان لعاب‌دار گياهاني هستند که سرشار از ترکيبات قندي به نام موسيلاژ هستند که براي نرم کردن مجراي تنفسي بسيار اهميت دارد.

خيلي از افراد زماني که دچار سرماخوردگي مي‌شوند مجاري تنفسي آنها خشک و تحريکات آن کاهش پيدا مي‌کند به همين دليل افراد مدام سرفه‌هاي خشک مي‌کنند.

مي‌توان جوشانده گل ختمي را با يک قاشق عسل مصرف کرد که اين محلول ضدسرفه قوي است و تاثير آن را دو برابر مي‌کند.

گل ختمي ازجمله گياهاني است که در کشورهاي اروپايي داروهاي فراواني از آن تهيه کردند و اگر بخواهيم به شکل سنتي از اين گياه استفاده کنيم 5 تا 10 گرم از آن را در قوري ريخته و به مدت 15 دقيقه برروي شعله غيرمستقيم قرار داده شود.

برخي از گياهان داروي که داراي ترکيبات لعاب‌دار هستند مانند گل ختمي و گل بنفشه را نبايد روي شعله مستقيم آن را قرار داد به دليل آنکه حرارت مستقيم موجب مي‌شود که ترکيبات گياه تغيير پيدا کند.


کشت ديم گل ختمي درسطح نيم هکتار از اراضي شهرستان اردل

ابراهيم شيراني مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري اظهار کرد: باتوجه به تغيير شرايط اقليمي و کاهش بارش‌ها جهت بهره‌وري بهتر از آب، کشت گياهان دارويي به صورت ديم که سازگار با منطقه باشد در دستور کار اين سازمان است.

وي، بيان کرد: کشت ديم گياهان دارويي گل ختمي در مساحت نيم هکتار با ميزان بذر مصرفي سه کيلوگرم به صورت کشت مستقيم با دستگاه کارنده در رديف‌هاي 60-70 سانتي‌متر و فاصله در بوته در رديف 10-15 سانتي‌متر به عمق کاشت 3-3.5 دربهمن ماه مورد کشت قرار گرفت.

مهندس شيراني، اظهار کرد: اين گياه را تقريبا با اکثر گياهان مي‌توان به تناوب کشت کرد زيرا مواد و عناصر غذايي مناسب سبب افزايش عملکرد گل مي شود به همين جهت بهتر است با گياهاني به تناوب کشت شوند که اين گياه را از مواد و عناصر غذايي تهي نکنند.

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان گفت: باتوجه به گرمي هوا و پراکنش بارندگي مناسب که در اين منطقه حاکم است انتظار برداشت 5.1 تن گل تر يا به عبارتي 3 تن گل خشک از اين محصول، وجود دارد.

انتهاي پيام1026ج/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۵۹:۲۸

1 Feb 2020