۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۳۳۶۹۰
آداب و رسوم نوروز در بام ایران

از رنگ‌آميزي تخم‌مرغ تا مراسم قاشق‌زني

مردم شهرستان بروجن همانند ساير مناطق ايران با آيين‌ها و رسوم متنوعي به استقبال نوروز و آغاز بهار مي‌روند.
از رنگ‌آميزي تخم‌مرغ تا مراسم قاشق‌زني
به گزارش جهانبین نیوز، آنچه در ادامه آمده گفت و گوی پايگاه خبري کلار با محمدحسين خرم فرهنگي بازنشسته ۶۳ ساله درباره آداب و رسوم مردم شهرستان بروجن در عيد نوروز است.

کلار: با تشکر از وقتي که در اختيار ما قرار داديد، لطفا در ابتدا خودتان را معرفي کنيد:

خرم: محمد حسين خرم ۶۳ ساله فرهنگي بازنشسته اهل بروجن هستم.

کلار: تاريخچه عيد نوروز چيست؟


خرم: آنچه که از بزرگان ما باقي مانده و اعمال بسيار زيادي را در همين خصوص مي‌توانيم بشماريم باقي مانده از گذشته‌هاي بسيار دور است.

کلار: از آداب و رسوم مردم بروجن در عيد نوروز بگوييد

خرم: مردم بروجن به اندازه توانايي خود در ايام نزديک عيد نوروز براي عموم مردم چند نوع "گندم و شاهدانه" مخصوص که خودشان مي‌کاشتند تهيه کرده و پس از بو دادن به عنوان عيدي به بچه‌ها مي‌دادند. بعضي‌ها تخم‌مرغ‌هاي خاصي را انتخاب مي‌کردند و پس از رنگ‌آميزي عيدي مي‌دادند.

يکي ديگر از اين مراسمات خانه‌تکاني است. مردم شهرستان بروجن در آستانه عيد نوروز با خانه‌تکاني به استقبال عيد نوروز مي‌روند؛ خانه‌تکاني يکي از مفاهيم بسيار عالي در نوروز و همراه با زيبايي و شادابي‌هاست.

ديد و بازديد يکي از مراسماتي است که مردم در ايام نوروز انجام مي‌دهند و با اين کار اگر کدورت‌هايي هم بين آنها وجود دارد با آغاز سال جديد برطرف مي‌کنند؛ اين رسومات بسيار ارزشمند هستند که بايد مورد توجه قرار بگيرد.

در ديد و بازديدهاي سال نو بزرگ‌ترها در اولويت قرار دارند. پيش‌تر تمام خانواده در خانه بزرگ‌ترها به دور هم جمع مي‌شدند و سال نو را کنار هم ديگر تحويل مي‌کرند؛ تا روز سیزده‌بدر (روز طبيعت) خانواده‌هايي که از هم دور بودند به ديدار هم مي‌رفتند و يکي از زيباترين تجليات انساني در نوروز ايراني نمود پيدا مي‌کرد.

از ديگر مراسمات مردم بروجن در عيد نوروز رفتن به آرامستان است؛ کساني که عزيزاني در دل خاک دارند به آرامستان‌ها و گلزار شهدا مي‌روند تا سال نو را در کنار گذشتگان خود تحويل کنند و عيد نوروز را تبريک بگويند.

کلار: در عيد نوروز مردم به چه چيزي بيشتر توجه مي کنند؟

خرم: در عيد نوروز بيشتر پاکي و پاکيزگي مورد توجه مردم است؛ علاوه‌بر خانه‌تکاني لباس نو تهيه مي‌کنند و نوروز را جشن مي‌گيرند؛ فراهم ساختن زمينه‌هاي شادي براي مردم در فرهنگ ايراني جايگاه بسيار بالايي دارد.

کلار: به نظر شما مهم‌ترين هدف عيد نوروز چيست؟

خرم: عيدي دادن يکي از مهم‌ترين هدف‌هاي عيد نوروز است که اصولا افراد بي‌بضاعت و نيازمند را موردتوجه قرار مي‌دهند.

کلار: شاخص‌ترين آداب و رسوم مردم بروجن در زمان قديم چه بود؟

خرم: مراسم "قاشق‌زني" يکي از مراسماتي است که در گذشته براي مطلع شدن از وضعيت مردم انجام مي‌شده است. در زمان‌هاي قديم به طور ناشناس به در خانه‌ها در شهرها و روستاها مي‌رفتند تا بدانند وضعيت اين خانواده‌ها چطور است و چه کمکي بايد به آنها بشود.

مراسم قاشق‌زني در نهايت به نتيجه مثبت کمک کردن به افراد نيازمند ختم مي‌شد.

مردم بروجن بسيار بخشنده بودند؛ شادي‌هاي خود را با يکديگر تقسيم مي‌کردند و اين تقسيم شادي‌ها در عيد نوروز نماد کلي پيدا مي‌کند.

کلار: فلسفه چهارشنبه سوري چيست؟

خرم: در شاهنامه حکيم طوس مي‌نويسد: "چهارشنبه‌سوري به اين دليل ايجاد شده که وقتي سياوش مورد تهمت و نامهرباني پدر و نامادري خود قرار مي‌گيرد براي رفع تهمت حاضر مي‌شود از دالان بسيار طولاني آتش بگذرد."

مردم به اين دليل که روشنايي بر تاريکي، محبت بر ظلم و ستم و پاکيزگي بر ناپاکي پيروز شد اين روز را جشن مي‌گيرند.

کلار: فلسفه سيزده‌بدر چيست؟

خرم: مردم پس از انجام ۱۲‌ روز برگزاري جشن‌هاي سال نو، روز سيزدهم را در دل طبيعت مي‌گذرانند. در اين روز كه‌ پايان‌ دوره‌ نوروزي‌ تلقي‌ مي‌‌شود، مردم‌ در دشت‌ و بيابان‌ و در فضاي‌ سبز بهاري‌ گرد هم مي‌‌آيند و به‌ شادي‌ مي‌پردازند.

مردم در اين روز گندم‌هايي‌ را كه‌ براي‌ سفره‌ هفت‌‌سين‌ رويانيده‌اند با خود به‌ صحرا مي‌‌برند و با انداختن‌ آن‌ در جوي‌ و رود و بيرون‌ از خانه‌ دوره نوروز را به پايان مي‌رسانند.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۰:۴۵

3 Feb 2020