۰
plusresetminus
تاسيسات هسته اي فردو به مرکز تحقيقات هسته اي و فيزيک پيشرفته تبديل خواهد شد و ايران ديگر در فردو براي ۱۰ سال آينده اورانيوم غني سازي نخواهد کرد و بخش عمده ي اورانيوم ايران خنثي خواهد شد.
از دست داده هاي ايران در توافق لوزان/ تعطيلي فوردو و تعليق تحريم ها در چند مرحله/ امتيازهايي که داديم و تحريم هايي که همچنان باقيست
به گزارش جهانبین نیوز پایگه خبری تحلیلی خبری کلار در یادداشتی به قلم محسن ربیعی کارشناس مسائل سیاسی به تحليل مجموع راه حل هاي به دست آمده در مذاکرات لوزان پرداخته است که در ادامه آن را می خوانیم:

مذاکرات هسته اي در لوزان که ۹ روز به طول انجاميد در نهايت با اعلام يک بيانيه مطبوعاتي که در واقع ميتوان گفت يک توافق است به پايان رسيد.

مجموع راه حل هاي بدست آمده در اين بيانيه (بخوانيدتوافق) فعاليت هاي هسته اي ايران را تا حد تعطيلي پيش خواهد برد؛ بر اين اساس، تاسيسات هسته اي فردو به مرکز تحقيقات هسته اي و فيزيک پيشرفته تبديل خواهد شد و ايران ديگر در فردو براي ۱۰ سال آينده اورانيوم غني سازي نخواهد کرد و بخش عمده ي اورانيوم ايران خنثي خواهد شد.

ايران در اين توافق متعهد شده است که ذخاير اورانيوم غني شده خود را حداقل براي مدت ۱۵ سال از ۱۰ هزار کيلوگرم به ۳۰۰ کيلوگرم کاهش دهد و بالاي ۳.۶۷درصد غني‌سازي نکند و همچنين ميزان قابل توجهي از آن را اکسيد کرده و از نوع اورانيوم غني شده خارج کند.(منظورمان حاصل همان زحمات و تلاش هاي شهداي هسته اي است ).

لغو همه جانبه تحريم ها (بخوانيد تحريم هاي مربوط به بخش هسته اي) از ديگر دستاوردهاي تيم هسته اي براي ملت ايران است( بخوانيد از دست داده ها) که اظهارات مقام هاي ايراني و آمريکايي در اين خصوص با تناقض همراه است و مقام هاي آمريکايي اعلام ميدارند اين بيانيه مرحله اول توافق است و جزئيات در مراحل بعدي بررسي خواهد شد، اين در حالي است که مقام معظم رهبري تاکيد داشتند اگر توافقي انجام شود، بايد در يک مرحله و در بردارنده کليات و جزئيات، با يکديگر باشد.(منظورمان خطوط قرمز نظام است)

اوباما ساعتي پس از قرائت بيانيه( بخوانيد توافق) در پشت تريبون اعلام داشت توافق خوبي حاصل شد که به اهداف کليدي ما پايبند است و مانع از رسيدن ايران به سلاح هسته اي مي شود؛ در اين بيانيه براي طرف مقابل چه امتيازهايي حاصل شده که خوشحالي آنها را فراهم آورده است؟ به گفته وي تحريم ها در بخش هسته اي و در چند مرحله و گام به گام تعليق خواهد شد. اين در حالي است که مقامات ايراني همواره اعلام مي داشتند که تمامي تحريم ها يکجا حذف خواهند شد، طبق توافق حاصل شده و اظهارات مقام هاي غربي تحريم ها فقط در بخش هسته اي تعليق و در يک دوره ۱۵ ساله انجام مي شود.

در ديگر بند توافق آژانس بين‌المللي به تأسيسات هسته‌اي ايران، از جمله به تأسيسات غني‌سازي در نطنز و تأسيسات غني‌سازي در «فوردو» دسترسي منظم خواهد داشت و در اين راستا از پيشرفته‌ترين و مدرن‌ترين فناوري‌هاي نظارتي استفاده خواهد کرد و اين در حالي است که آژانس در بازرسي هاي مستمر گذشته و همچنين اطمينان از صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي حاضر به تاييد آن نشد.

در بخش ديگري از توافق آمده است تحريم هاي ديگر از جمله حمايت از تروريسم و موشک هاي بالستيک و حقوق بشر همچنان باقي خواهند ماند. آيا تحريم هاي اعمال شده آمريکا بر عليه مردم کشور ايران نقض حقوق بشر نيست؟ مردم مظلوم فلسطين که بيش از ۶۰ سال در اشغال رژيم صهيونيست قرار دارند تروريست ناميده مي شوند يا اسرائل غاصب وکودک کش؟

آمريکا که بزرگترين ناقض حقوق بشر در جهان است همواره از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاري براي سرکوب ملتها استفاده مي کند که مستندات بسياري از موارد نقض حقوق بشر توسط اين کشور وجود دارد.

بر اساس آنچه گذشت ميتوان نتيجه گرفت اين يک توافق يک جانبه، به نفع آمريکا و به ضرر ايران است؛ امتيازهايي که داديم و تحريم هايي که همچنان باقيست.

انتهاي پيام/۱۰۲۴ج/۵۴۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۷:۵۶

27 Dec 2019