۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۱۲۱۲۵
واکاوی حضور اردوغان در تهران در گفتگو با کارشناسان:

هدف اردوغان از سفر به ایران چیست؟!

نخست وزیر ترکیه امروز به همراه هیات بلند پایه وارد تهران شد تا با مقام معظم رهبری و حسن روحانی دیدار و گفت و گو کند.
هدف اردوغان از سفر به ایران چیست؟!
به گزارش جهانبین نیوز، کاهش تحریمهای بین المللی علیه ایران بهانه خوبی خواهد بود تا اردوغان توافقنامه همکاری استراتژیک با ایران امضا کند، توافق نامه ای که شاید تا به امروز صورت نگرفته است.
همچنین در راستای توسعه روابط ایران و ترکیه، حسن روحانی نیز قرار است ماه آینده دیداری از ترکیه داشته باشد.

به نظر می رسد بحران سوریه، فساد مالی اخیر در ترکیه و دستگیری یک تاجر ایرانی الاصل، سپر موشکی ایالات متحده آمریکا در ترکیه از مهمترین چالش های روابط بین تهران و آنکارا باشد اما ترکیه به دلیل نیاز به منابع انرژی ایران، در همه شرایط روابط اقتصادی خود با تهران را حفظ کرده است اما بعد از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران، ترکیه هم مجبور شد، حدود ۴۰ درصد از واردات نفتی خود از ایران را کاهش دهد.

سفارت ترکیه در تهران با اعلام جزییاتی از سفر دو روزه هیات عالی رتبه این کشور به تهران، گفت: علاوه بر احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه، جودت ییلماز وزیر توسعه، نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد و تانر ییلماز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، اردوغان را در این سفر همراهی می‌کنند.
بنا بر اعلام سفارت ترکیه در تهران، هیات عالی رتبه این کشور عصر امروز وارد تهران می‌شود و شامگاه چهارشنبه تهران را ترک خواهد کرد.

آنگونه که اسدالله اطهری، کارشناس مسایل خاورمیانه در خصوص سفر رجب طیب اردغان به خبرنگار ما گفته؛ یکی از مسائلی که کشورهای همسایه را ترغیب می کند تا با همسایگان خود ارتباط داشته باشند تامین امنیت کشور خودشان است.

اطهری یادآوری کرد: روابط کشورها با یک دیگر از دو جهت قابل بررسی و مهم است، ابتدا قراردادها و تفاهم نامه و سپس روابط منطقه ای در صحنه بین الملل. در عین حال کشورها برای کاستن از تهدیدها و افزودن به فرصت ها، مراودات بین المللی خود را گسترش می دهند.

این کارشناس مسایل ترکیه ادامه داد: ایران و ترکیه، در مورد مسایلی از جمله سوریه ، عراق و سپر موشکی ایالات متحده آمریکا، اختلافاتی دارند، اما این اختلافات باعث نمی شود در مسائل دفاعی و امنیتی، فرهنگی و اقتصادی گفتگو نکنند.

اطهری در پاسخ به این سوال که توافق نامه استراتژیک میان ایران و ترکیه که در رسانه ها مطرح شده در چه سطح است ؟ گفت: توافقنامه های استراتژیک با فرمول های خاص به تحکیم روابط دوجانبه کمک می کنند در عین حال می تواند امنیت بین دو همسایه را ارتقا بدهد.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روی کار آمد دولت روحانی در ایران تا چه حد در روابط دو کشور موثر بوده است؟ گفت: معمولا کشور ها ایدئولوژی ها را دنبال می کنند و با دولتها سر و کار ندارند چنانچه روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه در دولت احمدی نژاد، نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار بود.

وی افزود: تنها عاملی که باعث شده بود مراودات اقتصادی میان ایران و ترکیه کاهش پیدا کند، فشارهای غرب و تحریم های نفتی علیه ایران بود که سبب شد ترکها در مقطعی ۴۰ درصد از واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته نقش دولت ها را درتعیین سطح روابط نباید فراموش کرد چرا که دولت ها می توانند سطح روابط را تسریع کرده و میزان روابط را افزایش بدهند و یا اینکه بدون در نظر گرفتن همسایگی و ژئوپلتیک روابط را در سطح پایین نگه دارند.

انتهای پیام/
مرجع : افکارنیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۶:۰۲

21 Feb 2020