۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۱۳۷۵۵

با وجود بحران آب در چهارمحال و بختیاری چه توجیهی برای حفر تونل و انتقال آب وجود دارد؟!!

مدیر امور آب شهرستان شهرکرد، بن و سامان گفت: اجرای انتقال آب باید به صورت کارشناسی و تنها در خصوص مازاد آب به نحوی باشد که موجب خشک شدن منابع آب زیرزمینی و خسارت به محیط زیست نباشد و تبعات منفی و غیرقابل برگشت زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای کشور نداشته باشد.
با وجود بحران آب در چهارمحال و بختیاری چه توجیهی برای حفر تونل و انتقال آب وجود دارد؟!!
به گزارش جهانبین نیوز، سید هاشم فاطمی در گفتگو با خبرنگار بام ایران خبر با انتقاد از وضعیت انتقال آب استان گفت: با در نظر گرفتن نظرات کارشناسان آب، اساتید دانشگاه در استان و کشور به دلیل گسل های متعدد در مسیر تونل بهشت آباد و سازندهای آهکی و گسترش کارست(غاری شدن سنگ ها) آب زیرزمینی به تونل بهشت آباد که از عمق ۳۰۰ متری استان چهارمحال و بختیاری عبور می نماید وجود دارد.

فاطمی افزود: این موضوع سبب خشک شدن منابع آب زیر زمینی استان از قبیل چشمه ها، قنوات و چاهها می گردد و دشت های زیادی از استان از قبیل دشت شهرکرد، که شامل مناطق فرخشهر، هفشجان، شمس آباد و طاقانک است، جونقان، کیار و شلمزار را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در استان عمدتاً از طریق منابع آب زیرزمینی است حفر تونل را باعث کاهش شدید منابع آب و بحران تامین آب در آینده دانست.

فاطمی بیان داشت: در شرایط کنونی نیز به دلیل خشکسالی های متوالی و تغییر اقلیم و افزایش مصرف منابع آب زیرزمینی در حوزه بهشت آباد به شدت کاهش یافته و در همه بخش های شرب و صنعت و کشاورزی با کمبود شدید آب مواجه می باشیم.

مدیر امور آب شهرکرد تسریع در اجرایی شدن طرح انتقال آب بن بروجن را خواستار شد و اذعان کرد: اجرای طرح انتقال آب بن – بروجن یک طرح حیاتی برای شهرستان شهرکرد به ویژه منطقه صنعتی سفید دشت است.

فاطمی با اشاره به جلسه شورای عالی آب کشور و مصوبات آن در خصوص توقف طرح های تونل بهشت آباد و گلاب اظهار داشت: با توجه به بررسی های به عمل آمده تاکنون نه مصوبه شورای عالی آب ابلاغ گردیده و نه از اجرای تونل های فوق خودداری گردیده است.

وی تاکید کرد: اجرای انتقال آب باید به صورت کارشناسی و تنها در خصوص مازاد آب به نحوی باشد که موجب خشک شدن منابع آب زیرزمینی و خسارت به محیط زیست نباشد و تبعات منفی و غیرقابل برگشت زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای کشور نداشته باشد.

به گزارش بام ایران خبر طرح تونل بهشت آباد طرحی است مشتمل بر حفر ۶۷ کیلومتر تونل از منطقه باغبهادران در استان اصفهان تا منطقه بهشت آباد در استان چهارمحال و بختیاری و احداث سد مخزنی با گنجایش ۱/۸ دهم میلیارد متر مکعب و ارتفاع ۱۸۴ متر که موجب خشک شدن منابع آب زیرزمینی استان و موجب خسارت به محیط زیست می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۲۲:۱۸

11 Feb 2020