۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۲۳۷۶۳
کارشناس ارشد تاريخ ايران اسلامي مطرح کرد:

چهارمحال و بختياري، مهد پرورش دانشمندان علوم رياضي کشور

مرحوم دکتر عبدالله هاديان دهکردي، مرحوم دکترمسعود فرزان دهکردي، مرحوم دکتر محمدرضا سلطانپور دهکردي از جمله دانشمندان علوم رياضيات کشور از استان چهار محال و بختياري هستند.
چهارمحال و بختياري، مهد پرورش دانشمندان علوم رياضي کشور
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، بابک زماني پور کارشناس ارشد تاريخ ايران اسلامي و استاد دانشگاه در خصوص وجود دانشمندان علوم رياضي استان چهارمحال وبختياري در گفتگو با خبرنگار مشکات برين اظهار کرد: استان چهارمحال وبختياري به واسطه دارا بودن استعداد هاي شگرف داراي ريشه هاي کهن در زمينه علوم رياضيات از ديرباز داراي شهرت بوده است.

وي افزود: توجه به دانش نجوم و استفاده از رياضيات در حاشيه آن مي تواندت در سده هاي ۱۱،۱۲و ۱۳ هجري شمسي در سطح چهارمحال و بختياري معرف ديرينگي توجه مردم استان به اين موضوع باشد.

زماني پور ادامه داد: در کنار رصدخانه باستاني لردگان و وجود علماي بزرگي چون آيات اعزام در ناحيه بختياري که در زمينه نجوم داراي تخصص ويژه اي در دوره صفويه تا افشاريه بوده اند، از دانشمندان رياضيات ناحيه چهارمحال هم مي توان ياد نمود.

اين استاد دانشگاه با اشاره به پيشگامان دانشگاهي رياضيات در کنار تحصيل کردگان مکتبي و حوزوي اين دانش افزود: مي توان ازمرحوم دکترعبدالله هاديان دهکردي فارغ التحصيل رياضي از آمريکا و استاد رياضيات دانشگاههاي تهران، مشهد و شيراز نام برد.

مدير گنجينه ي آموزش وپرورش چهار محال و بختياري ادامه داد: همچنين مرحوم دکترمسعود فرزان دهکردي استاد رياضيات دانشگاه تربيت معلم تهران و مبتکر تغيير شيوه آموزش رياضيات از طريق کتاب هاي درسي در دوره هاي ابتدايي تا متوسطه در دهه هاي ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ هجري شمسي است وي از نويسندگان کتب رياضي مقاطع ابتدايي و راهنمايي تحصيلي بوده است.

وي افزود: همينطور مرحوم دکتر محمدرضا سلطانپور دهکردي استاد رياضيات دانشکده فني دانشگاه تهران ياد نمود.

کارشناس ارشد تاريخ ايران اسلامي و استاد دانشگاه بيان کرد: همچنين در روزگار حاضر وجود اساتيد گرانقدري مانند پروفسور محمد علي کاظمي دهکردي استاد رياضيات دانشگاه کاليفرنيا و دکتر مسعود هاديان دهکردي استاد رياضيات دانشگاه تهران و دکتر ناهيد هاديان دهکردي استاد رياضي دانشگاه الزهرا تهران را معرفي نمود.

اين استاد دانشگاه در پايان خاطر نشان کرد: در کنار اين موضوع وجود انبوه علاقمندان و متخصصين به دانش رياضي در شکل دانش آموزان و فرهنگيان و اساتيد دانشگاهي در سطح مدارس و دانشگاههاي استان شکل ديگري از ميزان علاقمندي مردم اين خطه به ئانش رياضيات را مشخص مي سازد که در اين بين وجود رشته هاي آمورش متوسطه رياضي و فيريک در سطح مدارس و شاخه هاي مختلف رياضيات دانشگاهي در سطح مراکز آموزش عالي استان راهبردي ديگر در زمينه معرفي پيشينه رياضيات در استان چهارمحال و بختياري را به دست مي دهد.


انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۳۳:۲۸

27 Dec 2019