۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۳۱۳۶۸
سرپرست مرکز رشد فناوري سلامت دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد:

بيماري هاي غير واگير مزمن علت اصلي مرگ بزرگسالان

سرپرست مرکز رشد فناوري سلامت دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد با بيان اينکه بيماري هاي غير واگير مزمن در اغلب مناطق جهان ،‌علت اصلي مرگ بزرگسالان هستند گفت: با بررسي هاي ساده مي توان در مراحل اوليه آنها را شناسايي و تا 80 درصد از بروز آنها جلوگيري کرد.
بيماري هاي غير واگير مزمن علت اصلي مرگ بزرگسالان
به گزارش جهانبین نیوز؛ سرپرست مرکز رشد فناوري سلامت دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در گفتگو با مشکات برين با بيان اينکه بيماري هاي غيرواگير مزمن در اغلب مناطق جهان،‌ علت اصلي مرگ بزرگسالان هستند افزود: اين بيماري ها به آهستگي پيشرفت مي کنند و معمولا در سال هاي اول علايمي ندارند.

علي احمدي ادامه داد: اين در حالي است که با بررسي هاي ساده مي توان در مراحل اوليه  آنها را شناسايي و تا 80 درصد از بروز آنها جلوگيري کرد.

وي، ‌تشخيص به موقع بيماري،‌ اندازه گيري فشار خون‌ و انجام آزمايش ها بصورت رايگان را از مزاياي ورود به مطالعه بررسي سلامت برشمرد و افزود: افراد با ورود به اين مطالعات ضمن پيگيري مداوم سلامتشان توسط کادر پزشکي با تعيين عوامل خطر موثر در بروز بيماري هاي مزمن آنان، ‌اقدامات مداخله جهت پيشگيري از ابتلا به بيماري ها برايشان انجام مي شود.

احمدي افزود: گروه شرکت کننده در اين مطالعه افراد 35 تا 70 سال هستند که با ورود به مطالعه به مدت حداقل 10 سال،‌ سالي يکبار از نظر وضعيت جسمي مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت.

وي
با اشاره به اجراي طرح مطالعاتي کوهورت گفت: اجراي اين مطالعه هم اکنون با آغاز دوره هاي آموزشي ويژه پرسشگران طرح و اطلاع رساني عمومي براي ورود متقاضيان به مطالعه در استان کليد خورده است.

سرپرست مرکز رشد فناوري سلامت دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد افزود: در حال حاضر روزانه بين 5 تا 10 نفر، متناسب با حجم کاري کارشناسان اطلاعاتشان جمع آوري و وارد سيستم مي گردد و با ادامه اين روند تعداد مراجعات روزانه تا بيست نفر هم خواهد رسيد.

وي، در خصوص فعاليت پايگاه پايش سلامت شهرکرد گفت: اين مرکز بمنظور ارائه خدمات طرح کوهورت زير نظر رياست دانشگاه علوم پزشکي و با حمايت معاونت تحقيقات و فناوري اين دانشگاه فعاليت مي نمايد.

احمدي، ‌اين مرکز را شامل: بخش هاي مختلف از جمله،‌ واحد پژوهش ، ‌آزمايشگاه،‌ پرسشگري پزشکي و پرسشگري عمومي  و ‌واحد تضمن و کنترل کيفي برشمرد .

وي، تصريح کرد: تا کنون مطالعه کوهورت در 17 استان کشور اجرا و از ديماه سال گذشته مقدمات اجراي آن در چهارمحال و بختياري کليد خورد.

سرپرست مرکز رشد فناوري سلامت دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد گفت: اين مطالعه در چهارمحال و بختياري با 10 هزار نفر هم گروه که  هفت هزارو 500 نفر آنان به تناسب جمعيت و در دسترس بودن از مرکز استان ،‌ دوهزار نفر از مناطق روستايي شهرستان کيار ‌و مابقي از منطقه روستايي شهرستان اردل انتخاب و بر اساس نمونه گيري تصادفي خوشه اي وضعيت سلامت آنان حداقل بمدت 15 سال بصورت 6 ماه يکبار، ساليانه و هر سه سال يکبار مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.

وي، با بيان اينکه بخش عمده اي از مطالعه توسط پرسشگران انجام مي شود افزود: در همين راستا با برگزاري کارگاه ها و دوره هاي آموزشي پرسشگران سطح آمادگي لازم براي اجراي طرح را کسب نمودند.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۳۹:۴۶

14 Feb 2020