۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۳۷۷۶۸
رنجش عابران از معضلی به نام سد معبر

دستان بسته دست فروشان!/ دست فروشي راهي براي اشتغال يا چالشي براي فرهنگ؟!

در حالي که در قوانين شهرداري‌ها لحاظ شده است که اجناس هيچ مغازه‌اي نبايد از ويترين مغازه جلوتر چيده شودو در هرصورت اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر، مطرح مي‌شود،کسي حق ندارد تحت هر شرايط و نامي از معابر استفاده شخصي نمايد.
دستان بسته دست فروشان!/ دست فروشي راهي براي اشتغال يا چالشي براي فرهنگ؟!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پيرغار، بارها براي بسياري از ما پيش آمده که هنگام عبور در مسير پياده‌رو به دليل وجود موانعي (سد معبر) به‌ناچار مدتي صبر کرده يا اين‌که مسير را به سمت خيابان تغيير داده‌ و مشکلاتي را هم براي خود و هم براي وسايل نقليه به‌وجود آروده و طبيعي است که اين عمل احتمال بروز حادثه را نيز به همراه دارد.

سد در لغت به معني مانع است و سد معبر يعني مانع يا موانعي که بر سر راه عبور و مرور مردم باشد يا به هر عملي اطلاق مي‌شود که باعث انسداد معابر عمومي‌ شود، مانند، اشغال معابر از سوي دستفروشان، نصب دکه‌هاي غيرمجاز، تخليه نخاله‌هاي ساختماني و ريختن مصالح ساختماني اعم از آجر، سيمان، شن، ماسه و... در معابر عمومي‌ (البته اين امر اگر براي مدت مشخص و با کسب مجوز از شهرداري باشد و نکات ايمني رعايت شود، سد معبر محسوب نمي‌شود)، توقف خودرو در مکان‌هاي غيرمجاز، حضور وسايل نقليه براي فروش کالا در معابر و اشغال پياده‌روها و ميادين (ميوه‌فروشان)، تکدي‌گري و مهم‌تر از همه اشغال معابر از سوي صاحبان مغازه که عمدا اقدام به اشغال خيابان هم مي‌کنند، به‌طوري‌که در شهر ما به صورت يک فرهنگ درآمده است که نمونه بارز اين امر در خيابان‌هاي شهر کاملا مشهود است.


چون مالیات می‌دهیم از پیاده‌روها حق داریم

در بعضي از نقاط شهر که داراي خيابان‌ها با عرض کم و پيادروهاي باريک است متاسفانه به غير از دستفروشان، مغازه‌داران و ميوه‌فروشان نيز اجناس خود را در خيابان‌ها در معرض ديد مردم مي‌گذارند و اين سوال بايد از آنها پرسيده شود که آيا با چيدن اجناس خود در پيادروها و يا خيابان فقط آنها حق استفاده از اين معابر عمومي را دارند؟

بعضي از مغازه‌داران مي‌گويند كساني كه مغازه ثابت ندارند و پياده‌روهاي شهر را اشغال مي‌كنند بايد آنها به اين سوال جواب دهند ما كه ماليات مي‌دهيم حق داريم براي جلب مشتري محصولاتمان را در بيرون مغازه بچينيم؟

شهر‌داري‌ در جلوگيري از سد معبر و رفع آن موفق عمل نكرده‌است

در حالي که در قوانين شهرداري‌ها لحاظ شده است که اجناس هيچ مغازه‌اي نبايد از ويترين مغازه جلوتر چيده شود و در هرصورت اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر، مطرح مي‌شود، به لحاظ قانوني عملي مجرمانه بوده و مرتکب اين عمل مستوجب مجازات است، زيرا معابر عمومي متعلق به عموم شهروندان است و کسي حق ندارد تحت هر شرايط و نامي از معابر استفاده شخصي نمايد.

اگر ساعتي در سطح شهرها به خصوص در محل‌هاي شلوغ آن قدم بزنيم به وضوح خواهيم ديد كه شهر‌داري‌ در جلوگيري از سد معبر و رفع آن موفق عمل نكرده‌است؛ نه به اين علت كه نخواسته‌ بلكه نتوانسته‌ است به عبارت ديگر عوامل گوناگوني دست به دست هم داده و موجب شده‌اند كه شهرداري‌ نتواند آن چنان كه بايد و شايد به اين وظيفه خود عمل نمايند.


برطرف نمودن يك مشكل كوچك تبديل به معضلي بزرگ براي شهر نشود

 وقتي به موجب قانون اين وظيفه به شهرداري واگذار شده است شهرداري نمي‌تواند از زير بار اين مسئوليت شانه خالي كند. اما انجام دادن اين وظيفه بايد به شكلي کارشناسي شده انجام شود و برطرف نمودن يك مشكل كوچك تبديل به معضلي بزرگ براي شهر نشود .

 بارها و بارها  شهرداري با اقدامي جدي نسبت به جمع‌آوري دستفروشان، رفع سدمعبر و مشاغل مزاحم در سطح شهر اقدام نموده است،  اما آيا اين اقدام تنها راه‌حل اساسي در برخورد با اين معضل بزرگ است؟




دستفروشان دليل دستفروشي را کمبود شغل مي دانند

ابعاد ديگر مسأله وقتي نمايان مي‌شود كه بيكاري و اجبار دستفروشان براي روي آوردن به اين كار در نظر بگيريم. بايد اذعان كرد نمي‌توان دستفروشان را مؤاخذه كرد، چرا كه به دليل كمبود شغل رواج چنين مشاغلي اجتناب‌ناپذير است .

وجود مشكلات سدمعبر در شهر تاثير به سزايي در مسائل فرهنگي و چهره شهر خواهد داشت و نياز است مسؤولان با برنامه‌ريزي دقيق و قوانين محكم و قاطع با راه‌اندازي جايگاه‌هاي ويژه، دستفروشان را به آنجا هدايت كنند. اين امر نه تنها چهره زشت را از شهر مي‌زدايد بلكه موجب تسهيل در خريد مردم نيز مي‌گردد.

انتهاي پيام1026ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۵۹:۳۶

2 Jan 2020