۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۱۷۲۰۱

حصول انقلاب مردم یمن نیازمند دیپلماسی فعال دولتمردان تدبیر و امید

اقدامات بازدارنده دیپلماتیک از سوی دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در مقابله با رژیم سعودی و ممانعت از اقدامات این رژیم بر علیه شیعیان مظلوم بحرین می تواند بخشی از ظرفیت های عظیم و ناب جنبش های بیداری اسلامی را به منصۀ ظهور رساند.
حصول انقلاب مردم یمن نیازمند دیپلماسی فعال دولتمردان تدبیر و امید
به گزارش جهان بین نیوز:
انقلاب مردم یمن به عنوان حرکتی خودجوش و مردمی در سال ۲۰۱۱ به اوج رسید و این جنبش با رهبری عبدالملک الحوثی رهبر جریان انصار حزب الله و با حمایت گستردۀ مردمی تا آستانۀ برکناری علی عبدالله صالح به پیش رفت.

لیکن با حمایت های ظالمانۀ عربستان از دیکتاتور یمن و با چراغ سبز آمریکا و متحدانش در کشتار و سرکوب شدید انقلابیون یمنی همراه گردید که در نهایت در یک سیاست فریب، رژیم سعودی توانست با طرح پیشنهادی در شورای همکاری خلیج فارس، علی عبدالله صالح را به سلامت از کارزار اعتراضات دور نماید و از سوی دیگر با به دست گرفتن قدرت توسط حکومتی جدید ولی همسو با سیاست های عربستان انقلاب مردم یمن در آخرین گام ناکام ماند و اینچنین خیزش مردمی که بر مبنای مبارزه با رژیم دیکتاتوری علی عبدالله صالح و ستیزۀ با آمریکا پدید آمد در گام نهائی به نتیجه مطلوب نرسید.

گفتنی است در روز های اخیر عبدالملک حوثی به عنوان رهبر اسلام گرای زیدی با دعوت از عموم مردم برای برپائی راهپیمائی آرام و تجمع مسالمت آمیز در راستای مقابله با بسیاری از نارسائی های اقتصادی و تغییرات کلیدی در کابینه و استفاده از همۀ جریان های سیاسی به ویژه گروه های مرتبط با انقلابیون و معترضین بر علیه ارکان حکومت یمن اقدام نمود که شعار «الشعب یرید اسقاط بالفساد» به خوبی بیانگر شناخت مردم از ماهیت فاسد حکومت یمن در همسوئی با رژیم های مرتجع عربی و خوش رقصی حاکمان مرتجع عربی در راستای اهداف آمریکا در منطقه می باشد.

لذا خیزش جریان های مردمی در یمن و مخالفت با سیاست های رژیم سعودی و مبارزه با گروه های تکفیری در جنوب یمن می تواند تأثیر به سزایی در تغییر موازنۀ قدرت به نفع حامیان مقاومت در سوریه، عراق، لبنان و .. ایفا نماید، از این رو ضرورت حمایت دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید در تأیید و حمایت از خواسته های مردم یمن و فشار دیپلماتیک بر حکومت یمن برای پذیرش خواسته های به حق انقلابیون امری حیاتی به شمار می آید.

بدیهی است انقلاب مردم مصر، تونس و لیبی گرچه با سقوط دیکتاتورهای وابسته قدرت های استکباری همراه شد، لیکن به علت نفوذ جریان های سلفی و تکفیری در ارکان قدرت به بیراهه منتهی گردید، لذا نفوذ تکفیری ها در بطن حکومت ساقط شدۀ مرسی در مصر، بحران آفرینی تکفیری ها در تونس و بحران آفرینی ها و درگیری ها و کشتار فراوان در لیبی توسط گروه های تکفیری، مهمترین مطالبات مردم از قبیل مقولۀ استکبار ستیزی و خواسته های منطبق بر اصول و ارزش های اسلامی را به شدت مورد خدشه قرار داده است.

آنچه از اعتراضات و خیزش اخیر مردم یمن باید مد نظر قرار گیرد اهتمام نظام اسلامی به حمایت از اسلام گراهای زیدی است که سیاست های آنان به روشنی مخالفت با تفکرات سلفی و تکفیری و نیز ضدیت با سیاست های عربستان و همسوئی آشکار با اهداف انقلاب اسلامی ایران را نشان می دهد.

وجود این مولفۀ کلیدی می تواند به عنوان راهبرد مهم در تقویت جبهۀ مقاومت در خاورمیانه مورد نشر قرار گیرد زیرا اشتراکات بنیادین اسلام گراهای زیدی در یمن با اصول و آرمان های انقلاب اسلامی می تواند به تغییر برخی معادلات منطقه ای و به در نهایت به نفع جبهۀ مقاومت منجر گردد،لذا تقویت انقلاب مردمی در یمن برای حصول به نتیجۀ مطلوب می تواند نوید بخش تغییر ات بنیادین در دیگر کشورهای آزادی خواه به ویژه در بحرین گردد.

 اقدامات بازدارنده دیپلماتیک از سوی دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در مقابله با رژیم سعودی و ممانعت از اقدامات این رژیم بر علیه شیعیان مظلوم بحرین می تواند بخشی از ظرفیت های عظیم و ناب جنبش های بیداری اسلامی را به منصۀ ظهور رساند، از این رو انتظار می رود دولتمردان دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید با نقش آفرینی موثر در اعتراضات اخیر در یمن در راستای ایفای رسالت خود در ارتقای دیپلماسی فعال در منطقه به ویژه به نفع جبهۀ مقاومت اقدام نماید که حصول این امر می تواند نظام اسلامی را به عنوان یکی از ارکان اصلی و تأثیر گذار در منطقه مطرح سازد.

هم چنین وجود دیپلماسی فعال از سوی اعتدالیون در حمایت از انقلابیون یمنی و نیز شیعیان بحرین و...می تواند حقانیت اصول انقلاب اسلامی در مبارزه با قدرت های غربی و جریان های سازش کار در منطقه را بیش از پیش آشکار سازد.

مهدی نجفی
مرجع : سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۰۴:۰۰

30 Dec 2019