۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۲۵۱۲۱

طاقانک، مهياي ثبت بزرگ‌ترين مراسم خيمه‌سوزان حسيني شده است

مراسم خيمه‌سوزان طاقانک، که برگرفته از حوادث تاريخي در سال 61 هجري قمري و قيام امام حسين (ع) در روز عاشوراست، به صورت تقريباً متمرکز در شهر طاقانک، و به صورت تقريباً مشابه، در شهرهاي مشهد، گرگان، کيش، زاهدان، چابهار، قم و تهران نيز برگزار مي‌شود.
طاقانک، مهياي ثبت بزرگ‌ترين مراسم خيمه‌سوزان حسيني شده است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ایران خبر، همه ساله شهر طاقانک (در 18کيلومتري شهرکرد مرکز چهارمحال و بختياري) شاهد حضور جمعيت بسياري از عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسين (ع) در ظهر عاشورا هستند. مراسمي که با نام "خيمه‌سوزان عاشوراي حسيني" به ثبت ملي رسيده است، تجلي و نماد غريبي و به اسارت کشيده شدن اهل‌بيت امام حسين (ع) و شهادت جان‌سوز اين امام بزرگوار و 72 تن از ياران باوفايشان را رقم مي‌زند.

اين مراسم نزديک به 30سال است که در اين شهر و با حضور و مشارکت چشمگير مردم اين شهر و ديگر شهرهاي داخل و خارج از استان برگزار مي‌شود. از ابتداي محرم هر سال هيئت‌هاي عزاداري و همچنين مردم با نصب خيمه‌ها در ابعاد مختلف، سعي در زنده نگه داشتن سالروز حماسه تاريخي امام حسين (ع) داشته و دارند.

در اين مراسم سنتي و معنوي که با حضور بسيار چشمگير مردم از سراسر استان چهارمحال و بختياري و همچنين از سراسر کشور در ظهر روز عاشورا ،برگزار می‌شود، پس از قرائت زيارت عاشوراي امام حسين (ع) و عزاداري، به ياد غريبي غم فقدان سيد و سالار شهيدان و ياران باوفايش، خيمه‌هاي حسيني به صورت نمادين به آتش کشيده می‌شود.

در اين روز ،دسته‌ها و هيئت‌هاي عزاداري همراه با اجراي مراسم سينه‌زني و زنجيززني به سمت خيمه‌ها حرکت مي‌کنند و زماني كه تمامي گروه‌هاي عزادار به خيمه‌ها مي‌رسند، تعزيه‌خواناني با لباس قرمز در نقش لشکر يزيد سوار بر اسب به سمت گروه ديگر كه در نقش اسراي كربلا هستند و همچنين به خيمه‌هاي آنان هجوم برده و آن‌ها را با تازيانه به سمت خيمه‌ها روانه و سپس خيمه‌ها را به آتش مي‌كشند.

مراسم خيمه‌سوزان شهر طاقانک نخستين اثر معنوي چهارمحال و بختياري است که در فهرست ميراث معنوي کشور پذيرفته شد. به گزارش بام ايران خبر ،اين خيمه‌ها نذر مردمي هستند که هرکدام به نيتي خاص برپا مي‌شوند و در مدت برپايي، صاحبان اين خيمه‌ها، مراسم نوحه‌سرايي، قرائت زيارت عاشورا، سينه‌زني و زنجيرزني را برگزار مي‌کنند.

حرکت کاروان نمادين امام حسين (ع)، قرباني کردن، تشييع نمادين پيکر شهداء کربلا، نواختن ني، ساز و دهل و حمل علم به سوي خيمه‌گاه همراه با هيأت‌هاي عزاداري، سوزاندن خيمه‌ها، برپايي نماز ظهر عاشورا، مراسم شام غريبان، حرکت نمادين کاروان اسراء، برپا کردن دوباره خيمه‌اي سياه رنگ با نام خيمه حضرت زينب (س) و روشن کردن شمع در کنار اين خيمه، از آدابي است که در محل خيمه‌گاه اجرا مي‌شود. مراسم خيمه‌سوزان طاقانک، که برگرفته از حوادث تاريخي در سال 61 هجري قمري و قيام امام حسين (ع) در روز عاشوراست، به صورت تقريباً متمرکز در شهر طاقانک، و به صورت تقريباً مشابه، در شهرهاي مشهد، گرگان، کيش، زاهدان، چابهار، قم و تهران نيز برگزار مي‌شود.

آيين سنتي خيمه سوزان طاقانک، به عنوان نخستين اثر ملي معنوي استان چهارمحال و بختياري، به شماره 208 در تاريخ 25/3/90، در فهرست ميراث فرهنگي ( ناملموس ) کشور ثبت شد. شهر طاقانک با بيش از 5500 نفر جمعيت، از توابع بخش مرکزي شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختياري است که در فاصله 12 کيلومتري شهرکرد ( مرکز استان ) قرار دارد. نظير اين مراسم در ديگر شهرهاي استان اعم از فرخ شهر، بروجن، چالشتر، بن، وردنجان، شلمزار و کوهرنگ هم برگزار مي‌شود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۹:۲۸

2 Jan 2020