۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۳۴۱۲۱
در راستاي تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان شد

صنعت در دنيا ناگزير به توليد فنآوري هاي است که در آن رقابت وجود دارد/انتظار بيشتري از صنايع براي تعميق پيوند خود با دانشگاه وجود دارد

نشست هم انديشي دانشگاه و صنعت به ميزباني سازمان صنعت،معدن و تجارت استان برگزار شد.
صنعت در دنيا ناگزير به توليد فنآوري هاي است که در آن رقابت وجود دارد/انتظار بيشتري از صنايع براي تعميق پيوند خود با دانشگاه وجود دارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد، متأسفانه ارتباط صنعت و دانشگاه که مي تواند تا حد زيادي به رفع مشکلات اقتصادي کشور کمک کند دچار چالش‌هاي زيادي است.

اين چالش ها به طور مثال در حوزه دانشگاه عموما عبارتند از؛ تمرکز دانشگاه‌ها بر آموزش، ناهمخواني برنامه‌ها و متون درسي دانشگاه‌ها با مقتضيات صنعت و بازار کار، زمانبر بودن تحقيقات دانشگاهي در حوزه صنعت و چالش‌هايي چون؛ خردبودن بسياري از صنايع و عدم نياز به دانش تخصصي و تکنولوژيک، بي‌توجهي به تحقيق و توسعه در واحدهاي صنعتي، غيررقابتي بودن بسياري از صنايع تاکيد و تمرکز بر وارد کردن تکنولوژي در نزد بسياري از مديران صنايع و به تبع آن رانت‌هاي احتمالي ناشي از ورود تکنولوژي، بخشي نگري و ترجيح منافع فردي، گروهي و سازماني بر منافع ملي در بسياري از بخش‌هاي صنعتي و ناپايداري مديريت‌ها و... .


بر اساس نتايج اين پژوهش چالش‌هاي ياد شده بيشتر از آنکه متاثر از نبود يا خلا قانوني در اين زمينه باشند ناشي از وجود برخي نارسايي‌هاي ساختار‌ها و البته در خصوص رويه‌ها، عدم نظارت کافي و عاليه دستگاه‌هاي نظارتي تلقي مي‌شوند.

با وجود اين براي بهينه کردن ارتباط صنعت و دانشگاه لازم است دانشگاه‌ها رسالت پژوهشي خود را نيز مورد توجه قرار دهند، تامين منابع مالي دانشگاه صرفا به کمک‌هاي دولتي و راهکارهاي آموزشي خلاصه نشود، برنامه‌هاي درسي دانشگاه متناسب با اقتضائات صنعت و بازار بازنگري شوند، سامانه فناوري ارتباط با صنعت در وزارت صنعت، معدن و تجارت ساماندهي شود.


در همين راستا نشست هم انديشي دانشگاه و صنعت به ميزباني سازمان صنعت،معدن و تجارت استان چهارمحال و بختياري با حضور محمد فرامرزي معاون پژوهشي دانشگاه شهرکرد، مجيد ابن علي رييس دانشکده فني و مهندسي دانشگاه شهرکرد، بهرام حسين زاده مدير دفتر ارتباط صنعت با جامعه دانشگاه شهرکرد، نعيم امامي رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعي از صاحبان، مديران و کارشناسان صنايع استان چهار محال و بختياري با هدف بررسي ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد.

در اين نشست محمد فرامرزي ضمن تبريک سال نو به صاحبان صنايع استان طي سخناني گفت: دانشگاه شهرکرد پتانسيل خوبي در استان است و دانشکده هاي آن بخصوص دانشکده کشاورزي در زمره دانشکده هاي رده بالاي کشور مي باشد و دانشکده دامپزشکي در خصوص ارائه شيوه هاي علمي در توليد مواد لبني و گوشت ظرفيت بالاي دارد و همچنين دانشکده هنر دانشگاه شهرکرد نيز در خصوص صنايع دستي توانمندي قابل توجه اي در سطح کشور دارد. وي هدف از برگزاري اين نشست را توجه به ارتباط مستمر دانشگاه و صنعت دانست و افزود: صنعت در دنيا ناگزير به توليد فنآوري هاي است که در آن رقابت وجود دارد و دانشگاه در زمينه پژوهش و تحقيق مي تواند به صنايع کمک شاياني کند.

معاون پژوهشي دانشگاه شهرکرد در ادامه براي در اختيار قرار دادن توانمندي هاي علمي و پژوهشي دانشگاه به صنعت استان اعلام آمادگي کرد و با برشمردن همايش هاي آتي دانشگاه شهرکرد در زمينه صنعت گفت: صنايع بزرگ هر استان حاميان خوبي براي برگزاري همايش ها و تحقيق و توسعه در دانشگاه مي باشند و از اين رو انتظار بيشتري از صنايع براي تعميق پيوند خود با دانشگاه وجود دارد.



در اين ديدار نعيم امامي رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختياري نيز با برشمردن توانايي ها و پتانسيل صنايع استان طي سخناني گفت: ما بايدبه سمت برند سازي صنايع حرکت کنيم و اين برند سازي بايد در سطح دانشگاه صورت گيرد.

وي در ادامه گفت: پوست اندازي صنايع يک امر طبيعي است چرا که تکنولوژي جديد بايد جايگزين تکنولوژي قديم شود و در اين جايگزين سازي نقش دانشگاه در توسعه تکنولوژي موثر است. وي همچنين اظهار اميدواري کرد تا صنايع با تعميق ارتباط خود با دانشگاه از ايده هاي جديد براي توسعه واحد هاي خود بهره گيرند و صنعت در راه توسعه، نشر و آگاهي خود با دانشگاه همراه و همقدم شود.

گفتني است؛ در اين نشست صاحبان صنايع استان طي سخناني از بازديد دانشجويان و کار آموزان از صنايع استان استقبال کردند و همچنين از عدم مهارت هاي علمي فارغ التحصيلان انتقاد کردند و خواستار جذب دانشجو در رشته هاي مورد نياز صنايع استان در دانشگاه و بهبود مهارت عملي آنها شدند. علاوه براين مديران صنايع خواهان اطلاع رساني به موقع از برگزاري همايش هاي صنعتي جهت تعامل بهتر صنايع با اين همايش ها شدند.

انتهاي پيام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۵۵:۴۴

2 Jan 2020