۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۳۱۴۶۷

سردرگمی والدین و دانش آموزان در بازار داغ کتب کمک آموزشی

امروز استفاده از کتب کمک اموزشی به صورت اپیدمی درآمده و نه‌تنها مقاطع دبیرستان که حتی کودکان در مقاطع دبستان نیز از این کتب استفاده می‌کنند و تقریبا این موضوع درحال تبدیل به یک معضل است.
سردرگمی والدین و دانش آموزان در بازار داغ کتب کمک آموزشی
به گزارش جهانبین نیوز؛ سال‌هاست كه نظام آموزشي ما با معضل بزرگ كنكور دست و پنجه نرم مي كند. معضلي كه با وجود برنامه‌ريزي‌ها و راه‌كارهاي ارائه شده چاره‌اي براي آن انديشيده نشده و همچنان به روال سال‌هاي قبل ادامه دارد و شاید بتوان گفت این کنکور بود که پای کتب کمک‌ آموزشی را به مدارس ما باز کرد و راه را برای سودجویان و دلالان برای ورود به این عرصه هموار کرد.

اما امروز استفاده از این کتب به صورت اپیدمی درآمده و نه‌تنها مقاطع دبیرستان که حتی کودکان در مقاطع دبستان نیز از این کتب استفاده می‌کنند و تقریبا این موضوع درحال تبدیل به یک معضل است.

اما مگر سیستم آموزشی و کتب درسی ما مشکلی دارند که نیاز به کتب کمک درسی در نظام آموزشی احساس می‌شود و تا چه حد این کتب می‌توانند برای اعتلای نظام آموزشی موثر باشند، شاید از تقاضای بالا برای استفاده از کتب کمک آموزشی باید به این پیام رسید که نظام آموزشی با مشکلات ریشه ای مواجه است و مگر می‌شود خلاءهای نظام آموزشی را با استفاده از کتبی که برخی از آن‌ها استانداردهای اولیه را هم ندارند پر کرد؟

این درحالی است که تا چند سال اخیر همه بر این باور بودند که استفاده از این کتب، دانش آموزان را وابسته می‌کند ولی متاسفانه در مدت زمان کوتاهی چنان بازار این دست از کتاب ها رونق گرفت و دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان به قدری تحت تاثیر تبلیغات گسترده برای استفاده از این کتب قرار گرفتند که دیگر معلمان تدریس بدون آن ها و دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان درس خواندن بدون کمک گرفتن از این کتب را غیرممکن می دانستند.


کتب کمک‌آموزشی بیشتر گمراه‌کننده هستند

یکی از والدین دانش‌آموزان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دخترم در مقطع سوم تجربی در حال تحصیل است.

وی با بیان اینکه فرزندم امسال برای خرید کتب کمک آموزشی از سوی دبیران اجبار نشده افزود: بیشترین دلیل خرید این کتب تبلیغ در تلویزیون است که باعث می‌شود دانش‌آموزان خرید این کتب را راهی برای پیشرفت تحصیل بدانند.

امسال بیش از ۳۰۰ هزار تومان برای خرید کتب کمک درسی هزینه کردم

وی ادامه داد: امسال بیش از ۳۰۰ هزار تومان برای خرید کتب کمک آموزشی دخترم هزینه کرده‌ام و این درحالی است که کتبی که سال گذشته خریداری کردم اصلا استفاده نشد اما مسال دخترم به دلیل نزدیکی به کنکور بیشتر از آن استفاده می‌کند ولی به نظر من اگر کنکور حذف شود می‌توان امیدوار بود که کمی هم بساط این جور کتب برچیده شود چون در بعضی موارد خود کتاب به تنهایی برای دانش‌آموزان کفایت می‌کند.

وی بیان داشت: این کتب بیشتر گمراه‌کننده هستند چون در برخی از آن‌ها مسائلی آمده که بسیار ساده هستند و باعث می‌شود فرزندم با این تصور که مفهوم را خوب متوجه شده دیگر به سراغ کتاب درسی خود نرود و در امتحان نمره خوبی کسب نکند.


تمرکز بر کتب درسی اولین و مهم‌ترین اولویت است

یکی از معلمان در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه کتب کمک‌درسی می‌تواند در رشد دانش‌آموزان با بهره هوشی بالا کاراریی داشته باشد، اظهار کرد: تمرکز بر روی کتب درسی در مرحله اول شرط اساسی است و نباید از کتب درسی غافل شد.

وی با اشاره به محدودیت ساعات کاری در مدارس؛ تصریح کرد: این محدودیت گاهی باعث می شود فرصت کافی برای آموزش کم باشد و ما نمی‌توانیم حتی یک ساعت برای کتب کمک درسی وقت بگذاریم پس دلیلی برای خرید این کتب و اجبار والدین از سوی برخی از همکاران نیست.

این معلم چهارمحال و بختیاری به تبلیغات گسترده برای خرید کتب کمک‌درسی از سوی کانال‌های مختلف اشاره و گفت: برای تهیه کتب کمک‌درسی هیچ‌گونه اجباری وجود ندارد و نمی‌توانیم خانواده‌ها را مجبور به این کار کرده و اگر مدارسی این کار را انجام می‌دهند کارشان غیرقانونی است.

وی به تقویت کتب درسی اشاره کرد و گفت: کتاب‌های ما باید آن‌قدر خوب و مفید باشند که نه‌تنها نیازی به کتب کمک درسی نباشد بلکه تمام نیازهای دانش‌آموزان را پاسخگو باشند.

وی به فراهم آوردن زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم کتب درسی قوی داشته باشیم در کنار تقویت کتاب‌ها باید زمینه را برای درک و فهم دانش‌آموزان با وسایل و تجهیزات مناسب را هم کنیم.

ناهماهنگی بین محتوا و نیاز دانش‌آموز در کتب درسی مشهود است

یکی دیگر از مادران نیز در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ گفت: اجبار دانش‌آموزان برای استفاده از کتب کمک‌آموزشی باعث می شود تا از درس زده شده و دیگر تمایلی به درس خواندن نداشته باشند.

وی به ناهماهنگی بین محتوا و نیازهای دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: این ناهماهنگی نه‌تنها در دکتب درسی دانش‌آموزان بلکه در واحدهای دانشگاهی نیز دیده می‌شود و هیچ فرد توانمندی با این نحوه آموزش خارج نمی‌شود.

وی به کمبود محتوا در کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: امروز دیگر باب شده است که بسیاری از مطالب که در کتاب‌ها نیامده در کتب کمک درسی می‌آید و معلمان نیز از آنها سوال طراحی می‌کنند اینجاست که حتی اگر از سوی مدارس هم جبری نباشد دانش‌آموز ناخوداگاه مجبور می‌شود به این کتاب‌ها مایل شوند.


یکی از دانش آموزان در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: چون دوستانم از این کتب استفاده می کنند من هم به دنبال آن ها می روم.

وی ادامه داد: معمولا از این کتب استفاده نمی کنم اما اگر نخرم همیشه استرس این را دارم که اگر کتاب را داشتم شاید می توانستم نمره بهتری در امتحان کسب کنم.

این دانش آموز افزود: برخی از معلمان کتاب ها را تنها معرفی می کنند اما برخی ما را مجبور به خرید این کتاب ها می کنند و با اینکه مسائل کتاب را در کلاس حل نمی کنند اما در امتحان از سوالات آن آورده می شود.


کتب کمک‌آموزشی را نه تائید می‌کنیم و نه قبول داریم

بهروز امیدی مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ما به‌عنوان مجموعه آموزش و پرورش بسیاری از کتب که با عناوین مختلف ارائه می‌شود را نه تائید می‌کنیم و نه قبول داریم.

وی ادامه داد: ما تنها کتبی را که توسط آموزش و پرورش تدوین شده باشد به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم اما توجه داشته باشید هیچ اجباری برای دانش‌آموزان برای تهیه این این کتب وجود ندارد.

امیدی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از معلمان والدین، دانش‌آموزان را مجبور به خرید این کتاب‌ها می‌کنند تاکید کرد: این درحالی است که خرید این کتب هیچ ضرورتی ندارد، چون همان محتوای کتب درسی برای بچه‌ها کفایت می‌کند و اگر دانش‌آموزان همان مباحثی که معلمان می‌گویند را به کار بندد کافی است و هیچ چیزی کم ندارد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۵۱:۲۷

2 Jan 2020