۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۴۵۳۶
کرونا و نا امنی شغلی؛

شیوع ویروس بیکاری در مشاغل خدماتی/سونامی ضرر و زیان در کسب و کارهای عموی

کرونا که آمد رونق نصفه و نیمه را از بسیاری از کسب و کارها گرفت، این برای برخی مشاغل که مطلقاً اجازه فعالیت ندارند دیگر نهایت بدبیاری بود، مشاغلی مثل تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و فست فودی‌ها، آتلیه‌های عکاسی، باشگاه‌های ورزشی و... تا چشم کار می‌کند و تا کرونا قصد کوتاه آمدن نداشته باشد وضعیتشان از بد هم بدتر می‌شود.
شیوع ویروس بیکاری در مشاغل خدماتی/سونامی ضرر و زیان در کسب و کارهای عموی
به گزارش جهانبین نیوز؛ زمانی که اولین مورد ابتلا به کرونا در کشور چین پیدا شد و روزهای بعد از آنکه بیماری در این کشور طغیان کرد، هیچ‌کس باور نمی‌کرد کرونا از دیوارهای چین بگذرد و به مرزهای ایران برسد، اما واقعیت به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد، کرونا همچون یک جنس بنجل وارد ایران شد و این بار نه یک بازار و یک حرفه تولیدی بلکه همه سیستم اقتصادی، تولیدی و خدماتی کشور را مختل کرد.

شاید ترجیح می‌دادیم در میان گرانی‌ها و کمبود امکانات، دست و پا بزنیم تا این‌گونه گرفتار بلایی منحوس و همه‌گیر شویم که حتی از  یکدیگر واهمه داشته باشیم و فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از پیش از همدیگر دورمان کند.

بعد از مدتی، به دلیل شرایط ویژه‌ای که ایران دارد و ظلمی که از خدا بی‌خبران بر آن روا داشتند، زخم بیماری با نمک تحریم و مشکلات اقتصادی کشور عمیق‌تر شد، باوجودآنکه همچنان خطر ابتلا به بیماری وجود داشت، برخی مشاغل به‌اجبار با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت هشدارهای بهداشتی بر سر کار برگشتند، اگرچه که کرونا رونق را به سرقت برده بود و برای بازپس‌گیری آن هنوز راه درازی در پیش داریم.

کرونا که آمد همان رونق نصفه و نیمه را هم از بسیاری از کسب و کارها گرفت، این برای برخی مشاغل که مطلقاً اجازه فعالیت ندارند دیگر نهایت بدبیاری بود، مشاغلی مثل تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و فست فودی‌ها، آتلیه‌های عکاسی، باشگاه‌های ورزشی و... تا چشم کار می‌کند و تا کرونا قصد کوتاه آمدن نداشته باشد وضعیتشان از بد هم بدتر می‌شود.

در ادامه سعی شد تا پای درد و دل عده‌ای از صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا نشسته تا از مشکلاتی که به‌واسطه این بیماری برایشان ایجاد شده است سخن بگویند.

کرونا بساط عروسی‌ها را جمع و بازار تالار داران را کساد کرد

حسین بهمنی مدیر یکی از تالارهای پذیرایی شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: عمده کار تالارهای عروسی در چهارمحال و بختیاری در فصول گرم سال و در فاصله ماه مبارک رمضان و ماه محرم است.


وی با اشاره به اینکه از زمانی که اعلام شد مراکز با تجمع بالا به دلیل کرونا باید تعطیل شود، تالارهای پذیرایی نیز مشمول این قانون شد، افزود: دو ماه اسفند و فروردین تا قبل از آغاز ماه رمضان، مراسمات عروسی برگزار می‌شد، درواقع این دو ماه پیک مراسم‌های عروسی و جشن در فصل‌های سرد سال هستند.

مدیر یکی از تالارهای شهرکرد عنوان کرد: مردم در چهارمحال و بختیاری بنا به عادتی که دارند عروسی‌ها را به ماه‌های اسفند و فروردین موکول می‌کنند، امسال هم این دو ماه دقیقاً همان زمانی بود که اعلام کردند به دلیل شیوع کرونا باید تالارها تعطیل شوند.

بهمنی بیان کرد: در حال حاضر حدود چهار ماه است که به دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد ملی و استانی کرونا و اداره اماکن نیروی انتظامی، جشنی در تالار برگزار نشده و برای ادامه کار هم هنوز هیچ دستورالعملی اعلام نشده است، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد ویروس کرونا قرار نیست با گرم شدن هوا هم از بین برود.

وی گفت: عمده سود تالارهای پذیرایی در پذیرایی است و مدیران عمدتاً تدارکات پذیرایی را از قبل به‌صورت عمده خریداری می‌کنند، این خریدها اکثراً به‌صورت چک است تا زمانی که جشن‌ها برگزار شده و بتوان چک‌ها را تسویه کرد.

درآمدی که نداریم و حقوقی که باید پرداخت کنیم، دست و پایمان را بسته

مدیر یکی از تالارهای شهرکرد افزود: بسیاری از اقلام پذیرایی که توسط مدیران تالارها خریداری شده دیگر قابل استفاده نیستند، چون تاریخ‌مصرف آن‌ها گذشته است.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت یک تالار عروسی حداقل ۳۰ نفر دیگر شامل خدمه و تعداد کثیری از مشاغل مختلف شامل گل‌فروش، توزیع‌کنندگان مواد غذایی، آشپز و... هم مشغول به کار می‌شوند که اکنون همگی به‌نوعی بیکار شده‌اند.

بهمنی عنوان کرد: ۷۰ درصد تالارها در شهرکرد استیجاری هستند که باید اجاره‌بهای سنگینی پرداخت کنند، این در کنار حقوقی است که باید به نیروهای ثابت تالار ازجمله مدیر داخلی، نگهبان و... پرداخت شود.

رستوران‌ها و فست فودی‌ها مشاغل دیگری هستند که از کرونا آسیب جدی خوردند، اگرچه این اماکن در حد غذای بیرون بر می‌توانند فعالیت کنند اما مردم آن‌قدر از بیماری هراس دارند که حتی به غذای سالم و بهداشتی بیرون بر هم اعتماد نمی‌کنند.

ترس از کرونا استقبال از غذای بیرون‌بَر را کم کرده است

سعیدی مالک یکی از رستوران‌های شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: همان ابتدا با شیوع کرونا رستورانم را تعطیل کردم که تقریباً حدود چهار ماهی می‌شود.

وی ادامه داد: باوجوداینکه فعالیت رستوران‌ها به‌صورت بیرون‌بَر آزاد شده است اما رونق سابق را ندارد چراکه مردم به غذای بیرون اعتماد نمی‌کنند.

سعیدی عنوان کرد: قبل از واقعه کرونا برای ناهار وشام رستوران مملواز جمعیت بود ولی الآن جز موارد معدود غذای بیرون‌بَر هیچ اتفاق دیگری رخ نمی‌دهد.

آتلیه‌های عکاسی، باشگاه‌های ورزشی، استخرها و... از دیگر مشاغلی هستند که با شیوع کرونا دچار مشکلات فراوان شدند، صحبت مدیران و کارکنان این مراکز هم شبیه درد و دل‌های مدیران تالارهای جشن و رستوران‌داران است، با توجه به موارد مطرح شده پیرامون مشاغل آسیب‌دیده از کرونا مراتب را از مدیر بازرسی و نظارت اصناف چهارمحال و بختیاری پیگیری شدیم.

با جدیت پیگیر تعیین تکلیف مشاغل آسیب‌دیده از کرونا هستیم

فرج‌الله رحمتی مدیر بازرسی و نظارت اصناف چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه بانک مرکزی پیگیر مشاغل آسیب‌دیده از کرونا هستند.

وی افزود: این درحالی‌که است که اتاق اصناف به همراه اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از استان پیگیر مسائل و مشکلات این مشاغل است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نامه‌نگاری‌ها در خصوص حمایت از حرفه‌هایی همچون آتلیه‌های عکاسی و فیلم‌برداری، تالارهای پذیرایی و جشن و... در حال انجام است و باید منتظر تصمیم نهایی در این خصوص باشیم.

رحمتی خاطرنشان کرد: در این نامه آورده شده است، برخی مشاغل که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند و بازگشایی آن‌ها ریسک بالایی دارد از اسفندماه تعطیل هستند که در ادامه به ماه رمضان و محرم و صفر برخورد می‌کنند، این‌ها همه در حالی است که همچنان ویروس کرونا از بین نرفته و به نظر می‌رسد قصد فروکش ندارد.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف چهارمحال و بختیاری بیان داشت: با توجه به این موارد اتاق اصناف و اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال  و بختیاری طی نامه‌ای که به مرکز ارسال خواهد شد خواهان تعیین تکلیف مشاغل آسیب‌دیده از کرونا شده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ لازم است مسئولان برای جبران خساراتی که کرونا به برخی از مشاغل وارد کرده است وارد عمل شده و هرچه سریع‌تر اقدامات حمایتی در این زمینه را داشته باشند.

گزارش از سمیه نظری زاده

انتهای پیام/1056ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۲۸:۰۸

13 May 2020