۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۳۷۷۳۴

6سال تلاش براي احيای کرفسان دوپلان

اهالي روستاي دوپلان براي ششمين سال متوالي در کوه کرفسان اين روستا بذر کرفس کاشتند تا بار ديگر شاهد رويش اين گياه دارويي و باارزش در کوه هاي اطراف روستايشان باشند.
6سال تلاش براي احيای کرفسان دوپلان
به گزارش جهانبین میوز به نقل از  کيار بيدار رئيس شوراي اسلامي روستاي دو پلان از مشارکت اهالي اين روستا با اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان کيار جهت کاشت بذر کرفس و احياء‌ کرفس هاي نابود شده در کوه هاي اين روستا خبر داد.
 
سيد خيام زيلابي گفت: منابع طبيعي موهبت الهي و سرمايه خدادادي است که تنها متعلق به نسل حاضر نبوده و امانتي است از نسل‌هاي آينده در نزد ما که بايستي همچون گذشتگان در حفاظت، حراست و پاسداري از آن تلاش کنيم.

 
وي افزود: کوه کرفسان روستاي دو پلان که روزگاري منبع غني از گياه کرفس بود در اثر برداشت‌هاي غيرمتعارف و عدم نگهداري محيط از رويش کرفس محروم شد و براي ششمن سال متوالي اهالي روستاي دو پلان تصميم گرفتند براي احيا اين ثروت از دست رفته نسبت به کاشت بذر کرفس اقدام کنند.
 

رئيس شوراي اسلامي روستاي دوپلان افزود: در پنج سال گذشته و با همت اهالي روستاي دوپلان بيش از ۱۰۰ هکتار از کوه کرفسان روستاي دوپلان با کاشت بذر کرفس بار ديگر رويش گياه کرفس را تجربه کرد.

وي افزود: کرفس گياهي با ارزش و گران قيمت در شهرستان کيار است که متأسفانه به علت برداشت هاي بي رويه منقرض شده و اکنون در اقدامي بذر گياه کرفس و ديگر گونه ها از جمله مخلصات، موسير، کتو و تره کوهي با مشارکت اهالي روستاي دوپلان و همکاري اداره منابع طبيعي شهرستان کيار در بسياري از مناطق، رويش آن در مناطق مختلفي از استان ازجمله منطقه قرق اصلاح و احياء شده کرفسان روستاي دوپلان آغاز شده است و الحمدالله هر ساله شاهد بازدهي و پيشرفت هرچه بهتر اين مرتع هستيم.
 
به گزارش کيار بيدار روستاي دو پلان از توابع شهرستان کيار در ۱۰۰کيلومتري شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري و ۷۰کيلومتري شلمزار مرکز شهرستان کيار واقع است.

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۵۴:۳۰

27 Dec 2019