۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۳۷۶۱۹
خطر مرگ! با احتیاط برانید

سایه مرگ بر سر 270 کيلومتر از جاده‌های چهارمحال و بختیاری

جاده شهرکرد، شلمرار، ناغان، ايذه يا همان جاده خوزستان جاده اي با اهميت بالا و چشم اندازي روشن است که سال هاي سال است چشم انتظار 4خطه شدن است.
سایه مرگ بر سر 270 کيلومتر از جاده‌های چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از کيار بيدار جاده ارتباطي شهرکرد-ايذه با گذر از ميانه استان چهارمحال و بختياري از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري آغاز مي شود و با گذر از شهرها و روستاهاي مسير خود همچون شهرکيان، روستاي بهرام آباد، شهر طاقانک، روستاي شمس آباد، روستاي خراجي، روستاي تشنيز، شهر شلمزار، روستاي جعفرآباد، شهر گهرو، روستاي زوردگان، شهر ناغان و روستاهاي باجگيران، گل سفيد، دو پلان و... به شهر ايذه مي رسد.

با آغاز حرکت در اين جاده از شهرکرد به سمت خوزستان از همواري جاده کاسته شده و هر چه پيش برويم بدليل گذر جاده از دل کوه هاي زاگرس پيچ هاي خطرناک و کوه هاي بلند و دره هاي عميق و ناهمواري هاي آن رخ مي نمايد به طوريکه اولين پيچ ها و گردنه هاي اين جاده قبل و بعد از شهر طاقانک نمودار مي شوند.
 
جاده شهرکرد، شلمزار، گهرو و ناغان کوتاه‌ترين مسير ارتباطي شهرستان کيار به شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري است و با توجه به قرارگيري شلمزار مرکز شهرستان کيار در قلب استان چهارمحال و بختياري و فاصله قابل تامل اين مرکز شهرستان با مراکز شهرستان هاي شهرکرد، فارسان، اردل و شهر بلداجي در شهرستان بروجن به فاصله ۳۵ کيلومتر مسير ارتباطي شلمزار شهرکرد و ارتباط اين جاده از طريق سه راه تشنيز به شهرستان هاي فارسان و اردل و کوهرنگ و سه راه گهرو به شهرستان هاي بروجن و لردگان و استان هاي جنوبي کشور از سويي ديگر آن را به يکي از پرترافيک ترين جاده هاي ارتباطي استان چهارمحال و بختياري بدل نموده است.

يکي از مهمترين موارد استفاده از جاده ناغان، گهرو، شلمزار، شهرکرد استفاده کشاورزي است و به دليل قرارگيري اراضي کشاورزي وسيع در مجاورت آن که از شهرکرد آغاز و تا استان خوزستان ادامه مي يابد و همچنين فقدان جاده کشاورزي در مجاورت آن کشاورزان ناگزير به تردد در طول اين جاده يا گذر از عرض آن هستند.

جاده شهرکرد، ناغان، ايذه، اهواز با همه کاربردهاي مهم خود همچون استفاده ترانزيتي جهت جابجايي مسافران و بار، دسترسي به مزارع کشاورزي، اتصال شهرستان هاي استان چهارمحال و بختياري به يکديگر و ايجاد ارتباط بين استان هاي شمالي و جنوبي استان چهارمحال و بختياري کاربردي بسيار مهم و حياتي دارد که ممکن است کمتر کسي بدان توجه نموده باشد و آن کاربرد گردشگري است.

يکي از زيباترين مسيرهايي که هر گردشگري در سفر زميني آرزوي تردد از آن را دارد جاده باغملک، ايذه، ناغان، گهرو، شلمزار، شهرکرد است که زيبايي هاي طبيعي، دسترسي به بقاع متبرکه امام زاده ها، آب و هواي پاک و سالم و آداب و رسوم و فرهنگ هاي مختلف را يکجا به گردشگران عرضه مي نمايد.

دسترسي به سبزکوه، ديدني هاي منطقه حفاظت شده هلن، کوهاي پوشيده از بلوط و رودخانه هاي پر آب کارون و سبزکوه فقط گوشه اي از زيبايي هاي اين جاده ي زيباست.
 
يکي از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و جانبازان سرافراز شهرستان کيار در خصوص جاده ارتباطي شهرکرد، شلمزار، گهرو، ناغان، ايذه، اهواز به خبرنگار کيار بيدار گفت: در سال هايي که اعزام رزمندگان، ارسال مهمات، تامين نيازهاي جبه هاي نبرد حجق عليه باطل به دليل شناسايي جاده هاي دسترسي از مرکز کشور به غرب کشور امکان پذير نبود، اين جاده شريان حياتي و برگ برنده رزمندگان اسلام در جنگ تحميلي بود اما با پايان جنگ اين جاده به فراموشي سپرده شد.

در کنار ترافيک بسيار بالاي اين جاده، پيچ هاي پي در پي و خطرناک، شيب تند گردنه ها، جاده هاي آنتني متصل به آن و وجود سه راهي هاي خطر ناک در اين مسير همچون سه راه سرتشنيز، سه راه تشنيز، ورودي شلمزار، سه راه گهرو، ترددادوات کشاورزي و موتورسيکلت ها از آن اما آنچه اين جاده ي استراتژيک و حياتي را خطرناکتر مي سازد عرض کم و دو طرفه بودن آن است هر چند قسمت هاي کوتاهي از آن از جمله گردنه شلمزار تا سه راه تشنيز و سه‌راه شمس آباد تا سه راه طاقانک چهارخطه و ايمن سازي شده است.

با نگاهي اجمالي به جاده ناغان، گهرو، شلمزار، شهرکرد در مي یابیم که اين جاده جاده اي فوق العاده مهم و حياتي در استان چهارمحال و بختياري است اما سال هاي سال است بي توجهي بدان باعث شده است وقوع اتفاقات تلخ و ناگواراين مسير بر اثر تصادف خودرو ها کام هموطنانمان را تلخ نمايد.
 
هر چند در وقوع تصادفات جان‌گداز در محور ارتباطي شهرکرد تا ايذه نمي توان بي احتياطي رانندگان و کيفيت پائين برخي خودرو ها را نمي توان انکار کرد اما نبايد يکي اتز مهمترين دلايل حوادث اين جاده را نيز فراموش و انکار کرد.

عرض کم و ترافيک بالاي اين جاده از مهمترين دلايل وقوع حوادث جاده اي است که سالانه خسارت هاي جاني و مالي بسياري را متوجه هموطنان عزيزمان مي نمايد هر چند سال هاي سال ات که مسئولان از ضرورت تعريض و چهارخطه شدن اين جاده سخن مي گويند.

پس از اجراي فاز اول چهارخطه شهرکرد ناغان که طي آن گردنه ناغان به سمت شهرکرد به طول پنج کيلومتر و گردنه شلمزار به سمت شهرکرد به طول سه کيلومتر چهارخطه شد روند اجراي چهارخطه ناغان شهرکرد با سرعتي نزديک به توقف تداوم يافت هر چند وقوع حوادث رانندگي باعث شد سه راه طاقانک تا سه راه شمس آباد و سه راهي گهرو ايمن سازي و چهارخطه شوند نا اينکه در آبان ماه ۱۳۹۵ به اختصاص بودجه مورد نياز، اميدها به احداث چهارخطه شلمزار شهرکرد افزايش يافت.

اختصاص ۱۳۰ ميليارد ريال جهت چهارخطه شدن ۱۰ کيلومتر از جاده شلمزاز، شهرکرد روند احداث اين جاده را وارد فاز جديدي کرد به طوري که عمليات کوهبري در اولين پيچ اين جاده بعد از سه راه تشنيز آغاز شد اما به گفته پيمانکار اجراي اين پروژه برخي مشکلات موجود در مسير از جمله مشکلات تملک اراضي مجاور جاده در روستاي خراجي يکي از عمده ترينم مشکلات و وقت‌گيرترين مسائلي بود که روند اجگراي اين پروژه را به تعويق انداخت.

با پيگيري هاي مسئولان شهرستان و رفع مشکلات و موانع اجتماعي اجراي پروژه بار ديگر احداث چهارخطه شلمزار شهرکرد با اجراي عمليات زير سازي بخشي از اين جاده در سه راه سرتشنيز آغاز شد و از سوي ديگر اين جاده که منتهي به استان خوزستان مي شود نيز خبرهاي خوبي از طرف معاون وزير راه و شهرسازي به گوش رسيد تا بار ديگر بارقه هاي اميد در دل مسافران اين جاده احياء شود.

خيرالله خادمي در مراسم کلنگ زني آزاد راه باغملک ايذه در روز ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۶ بيان داشته است: محور اهواز- هفتکل، باغملک، ايذه، شهرکرد به دليل ضرورت ايجاد محور و دسترسي به مرکز کشور مورد پيگيري قرار گرفت و اکنون اين محورها در حال تبديل شدن به بزرگراه هستند.

با وجود همه اهميت هاي اين جاده و همه وعده هاي مسئولان درخصوص اين مسير اما همچنان شاهد پرپر شدن هموطنانمان در اين جاده هستيم، روزي نيست که خبر ناگواري در خصوص وقوع حادثه اي در اين جاده نشنويم و مي طلبد مسئولان با قرار دادن پازل اتفاقات، ضرورت ها و چشم انداز اين جاده در آينده در روند ساخت آن سرعت بيشتري ببخشند.

گزارش: مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۴۱:۳۲

27 Dec 2019