۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۶۳۴۹
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

نجوم در چهارمحال و بختیاری، ظرفیتی که به چشم نیامده است

آسمان کاملا بکر و تاریک در دنیا بسیار سخت پیدا می‌شود، هنوز در برخی از مناطق ایران آسمان کاملا تاریک پیدا می‌شود، یکی از نقاطی که برای رصد و همچنین عکاسی نجومی مناسب است استان چهارمحال و بختیاری است.
نجوم در چهارمحال و بختیاری، ظرفیتی که به چشم نیامده است
به گزارش جهانبین نیوز؛ منجمان براي رصد ستارگان بايد از شهرها فاصله بگيرند و در آسمان تاريك و پرستاره به مطالعه بپردازند، علت كم ستاره بودن آسمان شهرها، پديده‌ايست كه آلودگي نوري نام دارد. لامپ‌هاي موجود در معابر و خيابان‌ها حداقل ۲۰ الي ۵۰ درصد نور خود را به علت طراحي نامناسب و اشتباه به آسمان مي‌فرستند. وقتي تعداد لامپ‌هاي يك منطقه از ۱۰ عدد فراتر رود، آن قسمت از نورهايي كه به آسمان مي‌رود، باعث روشن شدن زمينه آسمان مي‌شود و ستارگان كم‌نور را محو مي‌كنند. هرچه يك شهر بزرگ‌تر و تعداد لامپ‌هاي آن بيشتر باشد، آسمان روشن‌تر است.

متاسفانه به دليل اينكه آلودگي نوري تا ارتفاع زيادي در جو بالا مي‌رود، بنابراين اثر آلودگي نوري را مي‌توان تا كيلومترها مشاهده كرد، مثلا شهر اصفهان تا فاصله ۱۸۰كيلومتري آلودگي نوري‌اش ديده مي‌شود و نور تهران را تا فاصله ۲۵۰ كيلومتري مي‌توان ديد.

آسمان کاملا بکر و تاریک در دنیا بسیار سخت پیدا می‌شود، هنوز در برخی از مناطق ایران آسمان کاملا تاریک پیدا می‌شود، یکی از نقاطی که برای رصد و همچنین عکاسی نجومی مناسب است استان چهارمحال و بختیاری است.


جذب توریست با انگیزه رصد در ایران ضعیف است

مرتضی قنبرزاده یکی از منجمان آماتور استان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: استان ما برای آموزش و جذب منجمان ظرفیت بی‌نظیری دارد، اين در حالى است كه ما نه‌تنها در زمينه جذب توريست‌هايى كه با انگيزه رصد ستارگان به ايران سفر مى‌كنند موفق نبوده‌ايم، بلكه تورهاى داخلى نيز كه در اين خصوص برگزار مى‌شود رونق چندانى ندارند.

وی ادامه داد: با وجود اينكه شرايط بسيار مناسب استان در كنار جاذبه‌هاى فرهنگي، تاريخى و طبيعى ايران، موقعيت منحصر به فردى را در زمينه جذب منجمان و علاقمندان به رصد اجرام آسمانى براى ايران فراهم مى‌كند، حضور گردشگرانى كه با انگيزه نجوم به ايران سفر مى‌كنند بسيار كم و محدود به پديده‌هاى خاصى همچون خورشيدگرفتگى يا گذر زهره است.

قنبرزاده ضعف تبليغات در استان را علت اصلى کم‌فروغی استان عنوان و بیان داشت: تجربه نشان مى‌دهد كه در صورت تبليغات گسترده در سطح کشور و حتی بين‌المللى مى‌توانيم بسيارى از علاقه‌مندان به رصد اجرام آسمانى را به سمت استان سوق دهيم.


وی ادامه داد: چنانچه در چند سال اخير با تبليغاتى كه درخصوص تورهاى رصدى در سطح داخلى انجام شده است، تعداد علاقمندان به شركت در اين تورها به طور مرتب در حال افزايش است، با وجود افزايش تعداد تورهاى رصدى داخلي، شركت‌كنندگان در اين تورها محدود به پژوهشگرانى است كه به طور تخصصى در زمينه نجوم فعاليت مى‌كنند و به ندرت شاهد حضور گسترده علاقه‌مندان آماتور نجوم در تورهاى رصدى هستيم.

برای عکاسی نجومی به آسمانی کاملا تاریک نیاز است

محسن ابراهیمی منجم آماتور و عکاس نجومی درباره عکاسی نجومی در استان به جهانبین نیوز؛ گفت: عکاسی نجومی و آسمان شب یکی از شاخه‌های جذاب هنر عکاسی به شمار می‌آید، عکس‌های زیبا و مسحورکننده آسمان شب باعث شده تا هر روزه علاقه‌مندان بیشتری به این شاخه روی آورده و آن‌را به‌عنوان یک سرگرمی یا فعالیت حرفه‌ای برگزینند، اگرچه گرفتن چنین عکس‌هایی آنقدرها هم مشکل نیست اما نیازمند صبر و حوصله فروان، انتخاب مکان مناسب و تمرین زیاد است.


وی افزود: بهترین مکان برای مشاهده و عکاسی از آسمان شب معمولاً حومه روستایی و خارج از شهرها است، چراکه نور مصنوعی ساطع شده در محیط شهری باعث ایجاد عارضه‌ای به نام آلودگی نوری می‌شود، برای اینکه به خوبی قادر به مشاهده ستارگان و آسمان شب باشید بایستی از شر این نورهای مصنوعی خلاص شوید.

ابراهیمی یادآور شد: معمولاً در عکاسی نجومی یک آسمان کاملاً تاریک ترجیح داده می‌شود اما نورهای مصنوعی شهر مانع از این تاریکی مطلق آسمان می‌شوند، بسیاری از مبتدیان با باز نگه داشتن شاتر برای فاصله‌های زمانی‌ طولانی، بلندترین مسیرهای حرکت ستارگان را به‌عنوان هدف عکاسی نشانه می‌روند، اگرچه، آنها تاثیر ایجاد شده از نور محیط بر آسمان را (که گاهاً تشخیص آن نیز دشوار است) دست کم می‌گیرند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این نورهای مازاد (مانند مهتاب) می‌توانند باعث ایجاد تاثیرات مخرب و بسیار بدی بر عکس‌هایی با سرعت شاتر طولانی شوند.

ابراهیمی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری به واسطه مناطق بکر و طبیعت زیبایی که دارد یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی نجومی است که لازم است برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت بالایی در جذب توریست در بحث نجوم است

امین پودش دیگرمنجم آماتور استان پیرامون ظرفیت چهارمحال و بختیاری برای جذب توریست علمی به جهانبین نیوز؛ گفت: استان چهارمحال و بختیاری تنها بواسطه جذابیت‌های بصری و طبیعت بکر و چهار فصل باید به قطب گردشگری کشور تبدیل شود، علاوه‌بر این در بحث نجوم استان ما می‌تواند خانواده‌های بسیاری را با ایجاد کمپین‌های مخصوص رصد ستارگان و حتی عکاسی نجومی و رویت هلال و سیارات با آسمان آشنا کند.

وی با بیان اینکه اين در حالى است كه به‌عنوان مثال هر ساله در آمريكا مردم به صورت خانوادگى و با وسایل شخصى خود در تورهاى چند هزار نفره به رصد پديده‌هاى خاص نجومى‌ مى‌پردازند و گاه اين آمار به 10 هزار نفر براى رصد يك پديده نجومى‌ مى‌رسد افزود: اما در استان با وجود مناظر منحصر به فرد، موقعيت مناسب براى رصد و سابقه طولانى ايرانيان در زمينه ستاره‌شناسى و نجوم، نه‌تنها در زمينه جلب توجه عامه مردم به جاذبه گردشگرى كه در اينخصوص وجود دارد موفق نبوده‌ايم، بلكه منجمان و پژوهشگران حرفه‌اى نيز براى رصد پديده‌هاى نجومى‌در شب‌هاى تاريك با مشكلات بسيارى مواجه هستند.

پودش با بيان اينكه تقريبا هيچ امكانات رفاهى براى منجمانى كه براى رصد سفر مى‌كنند وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما در تورهايى كه براى رصد ستارگان برگزار مى‌كنيم، اغلب مكان‌هايى را كه نزديك به روستاها باشند انتخاب مى‌كنيم تا بتوانيم حداقل از امكانات مردم بومى‌ يا مدارس روستاها استفاده كنيم.

تورهای رصدی با كمترين امكانات رفاهى به رصد پديده‌هاى نجومى‌ مى‌پردازند

وی ادامه داد: اين در حالى است كه در رصد پديده‌هايى كه به تاريكى مطلق احتياج دارند، منجمان مجبور به رفتن به اعماق مناطق صعب‌العبور و دورى از مناطق مسكونى هستند و به ناچار بدون هيچ سرپناه و اقامتگاهى شب را به صبح مى‌رسانند.

پودش یادآور شد: بيشتر تورهاى رصدي، كمپ‌هاى موقت و چادرهاى شخصى افراد به عنوان سرپناه مورد استفاده قرار مى‌گيرد و شركت‌كنندگان در اين تورها با كمترين امكانات رفاهى به رصد پديده‌هاى نجومى‌ مى‌پردازند.


عشق به نجوم باعث تحمل کاستی‌ها از سوی علاقمندان می‌شود

توکلی دانشجوی دکتری فیزیک و فعال حوزه نجوم در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به مشکلات پیش روی منجمان در استان اظهار کرد: بيشتر افراد شركت‌كننده در تورهاى رصدى به خاطر عشق و علاقه‌اى كه به نجوم دارند، شب‌ها را در دل كوير مى‌گذرانند و امكانات رفاهى اهميت چندانى در عزم راسخ آنها براى رصد آسمان در شب‌هاى سرد ندارد، اما وجود سرپناهى كه حداقل امكانات را در اختيار گردشگران نجومى‌ بگذارد و امنيت آنها را تامين كند، مى‌تواند تاثير بسيارى در جذب افراد آماتور به اين گونه سفرهاى علمى‌ داشته باشد.

وی ادامه داد: گردشگرانى كه به‌منظور رصد ستارگان سفر مى‌كنند، استفاده از كاروانسراها و بناهاى تاريخى كه در محل‌هاى مناسب براى رصد وجود دارد را بهترين مكان براى اقامت منجمان در طول تورهاى رصدى مى‌دانند، در ايران آثار تاريخى فراوانى وجود دارد كه حائز شرايط مناسب براى اقامت شركت‌كنندگان در تورهاى رصدى است، اما تعداد محدودى از اين بناها در اين خصوص تجهيز شده‌اند و برخى از اين بناها به كلى متروك و رها شده‌اند، در برخى ديگر فقط ديده‌بانان حفاظت محيط زيست سكونت دارند و گهگاه نيز پذيراى كارشناسان است و تنها تعداد محدودى از اين بناها براى اقامت‌هاى كوتاه‌مدت منجمان مورد استفاده قرار مى‌گيرد.

توکلی در پایان عنوان کرد: مسئولین باید به موضوع نجوم آماتوری در استان به صورت جدی‌تر وارد شوند، بسیاری از علاقمندان نجوم بعد از مدتی مجبور به حضور و فعالیت در سایر استان‌ها هستند چراکه حداقل امکانات لازم برای رصد ستارگان و حتی رویت هلال ماه فراهم نیست، با این وجود نخبگان بسیاری در استان هستند که در نجوم حرف برای گفتن دارند اما هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند و این نخبگان قطعا از استان کوچ خواهند کرد.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۵۷:۱۷

27 Dec 2019