۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۳۶۲۴۴

دانش عامل اصلي توليد اقتصادي به شمار مي‌آيد

در دنياي امروز دانش و نوآوري يکي از عوامل مهم ايجاد ثروت به شمار مي‌رود و در سطح خرد و کلان فرصت‌ها و چالش‌هاي جديدي را فراهم کرده است.
دانش عامل اصلي توليد اقتصادي به شمار مي‌آيد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد؛ در دنياي امروز دانش و نوآوري يکي از عوامل مهم ايجاد ثروت به شمار مي رود و در سطح خرد و کلان فرصت‌ها و چالش‌هاي جديدي را فراهم کرده است.

در سطح کلان، کشورهاي در حال توسعه به ايجاد راهبردها و چارچوب‌هايي براي رسيدن به اقتصاد دانش‌بنيان که در آن ثروت و درآمد براساس توانايي‌هاي دانش و نوآوري است، تلاش مي‌کنند.




محسن حيدري بني کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با منطقه آزاد؛ گفت: در عصر جديد که به عصر دانش مشهور است، علم و دانش به‌عنوان منبع اصلي ثروت شناخته شده است، دانش در اين عصر عامل اصلي براي توليد اقتصادي به شمار مي‌آيد.

وی ادامه داد: در گذشته، منابع طبيعي مانند ذغال سنگ، سنگ آهن و نيروي انساني، منابع اصلي اقتصاد به حساب مي‌آمد، ليکن در اقتصاد دانش، توليد و بهره‌برداري از دانش سهم به‌سزايي در ثروت‌آفريني دارد و سرعت تغييرات بسيار زياد است.




وي تصريح کرد: از آنجا که در فناوري‌هاي جديد و اقتصاد دانش‌بنيان، توانايي بهره‌وري و راندمان توليد زياد مي‌شود، لذا دولت‌هاي جهان اعم از صنعتي و در حال توسعه برآنند تا کسب مهارت‌ها و آموزش را به سوي اقتصاد دانش‌بنيان سوق دهند. چراکه اقتصاد دانش‌بنيان نه‌تنها موجب کاهش بيکاري مي‌شود بلکه به کمک ارتقاء بهره‌وري از تورم مي‌کاهد و بر درآمدها مي‌افزايد.




حيدري ابراز داشت: اقتصاد دانش‌بنيان برخاسته از دو نيروي اصلي است؛ افزايش دانش‌بري فعاليت‌هاي اقتصادي، افزايش جهاني شدن امور اقتصادي.

این پژوهشگر اضافه کرد: اقتصاد دانش‌بنيان اقتصادي است که در آن دانش، کليد اصلي رشد اقتصادي است که در آن دانش کسب، توليد و انتشار پيدا مي‌کند و به صورت موثري در افزايش توسعه اقتصادي استفاده مي‌شود.

وی اضافه کرد: به هر حال اقتصاد با تعريف جديدي که از آن در اقتصاد دانش بنيان مي‌شود، مي‌تواند براي کشور ايران با خيل عظيم نيروي کار جوان و تحصيل کرده مورد توجه قرار گيرد.

حیدری در پایان افزود: ضرورت ايجاد استراتژي‌هاي جديد توسعه و به کار بستن آنها، با سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر و مناسب‌تر در امر آموزش، توسعه ارتباطات از راه دور و ارزان و ايجاد فضاي مناسب‌تر براي نوآوري مي‌تواند بسترهاي مناسب براي توسعه اقتصادي کشور را فراهم آورد.

انتهای پیام1026ج/920م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۱۱:۵۸

1 Jan 2020