کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام جمعه شلمزار:

مسجد بايد محور زندگي قرار گيرد

31 مرداد 1396 ساعت 12:36

امام جمعه شلمزار در روز جهاني مسجد و در جمع فعالان و دست اندر کاران امور مساجد شهرستان کيار راه حل پويايي مساجد را محور قرار دادن مساجد در امور روزمره و زندگي مردم عنوان نمود.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کیار بیدار حجت الاسلام سلطانزاده در همايش روز جهاني مسجد در شهرستان کيار و در جمع دست اندر کاران اداره مسجد گفت: در اسلام بسيار به اهميت مسجد تاکيد شده است تا جايي که سفارش شده است گوشه اي از منزل را به عنوان مسجد قرار دهيم اما متاسفانه مسجد محور زندگي ما نشده است.

امام جمعه شلمزار افزود: مسجد قرارگاه است، مسجد محل حضور همه نيروهاي ارزشي و فعال در صحنه هاي مختلف است و در واقع مسجد محل همفکري و تبادل نظر آنان است و همانگونه که از نام قرارگاه بر مي آيد بايد مسجد مرکز فرماندهي، سازماندهي، عمليات و ساير اقدامات باشد.

وي با انتقاد از اينکه برخي فکر مي کنند مسجد محل عزاداري و غم و اندوه است يا صرفا بايد در مسجد به عبادت پرداخت گفت: براي چند عمل وارد مسجد شويد:
۱-عبادت، ۲-دعا براي آمرزش، ۳-دفع و رفع بلاي دنيا(ورود به مسجد باعث رحمت خدا مي شود.) ۴- طرح و بحث مسائل علمي، فرهنگي، نظامي، سياسي، فرهنگي
حجت الاسلام سلطانزاده در ادامه با اشاره به حديثي از امام حست مجتبي عليه السلام افزود: هر کس در مسجد تردد کند ۸برکت نصيبش مي شود:

امام حسن مجتبي(ع) فرمودند:«مَنْ أَدامَ الاْخْتِلافَ إِلَي الْمَسْجِدِ أَصابَ إِحْدي ثَمان: آيةً مُحْکَمَةً وَ أَخًا مُسْتَفادًا وَ عِلْمًا مُسْتَطْرَفًا وَ رَحْمَةً مُنْتَظِرَةً وَ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَي الهُدي أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًي وَ تَرْکَ الذُّنُوبِ حَياءً أَوْ خَشْيةً؛ هر که پيوسته به مسجد رود به يکي از اين هشت فايده مي‌رسد:

۱ـ نشانه‌اي استوار؛ يکي از فوائد رفت و آمد به مسجد، فهم آيات الهي است. انسان به اين وسيله به درک بيشتري مي‌رسد. اگر چه کلام وحي از اصطلاحات پيچيدۀ علمي و کلامي عرب مبرا است، اما محتواي فرا حسّي و فرا طبيعي در قرآن وجود دارد که انسان طبيعي به راحتي نمي‌تواند آن را درک کند و طبق حديث فوق يکي از راه‌هاي درک نشانه‌هاي استوار، با رفت و آمد به مساجد بدست مي‌آوريم.

۲ـ دوستي قابل استفاده؛ يکي از نگاه‌هاي اشتباهي که ما به دوستان خود داريم آن است که آن‌ها براي پر کردن اوقات فراغت و خوشگذراني هستند. اين تفکر اشتباه، در حالي است که داشتن دوست خوب مي‌تواند بر سلامت جسماني و روحي فرد تأثير گذار باشد. مسجد مي‌تواند به ما اين فرصت را بدهد که دوستاني انتخاب کنيم که در سلامت روحي و جسمي با تاثيرگذار باشند و ما را به آرامش الهي نزديک کنند.

۳ـ دانشي تازه؛ دانش و دانش پژو در اسلام ناب محمدي، از جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند. بي‌گمان ارزش انسان در آموزه‌هاي قرآني به دانش است و انسان مي‌تواند با رفت آمد به مسجد از دانش علماي اسلام استفاده کند و به نکات تازه‌اي دست پيدا کند.

۴ـ رحمتي مورد انتظار؛ طبق فرمايش گهربار حضرت رفت و آمد به مسجد باعث نزول رحمت الهي مي‌شود و مي‌توان از مسجد به عنوان خانه رحمت ياد کرد.

۵ـ سخني که به راه راستش کشد؛ انسان با رفت و آمد به مسجد هدايت مي‌يابد و مي‌تواند به سعادت ابدي برسد.

۶ـ سخني که او را از پستي برهاند؛ شناخت اثرات گناه و پي بردن به عواقب آن مي‌تواند تاثيرات زيادي در زندگي انسان داشته باشد و او را از گناه و پستي در امان بدارد.



۷ـ ترک گناهان به خاطر شرم از خدا؛ انسان وقتي به خاطر شرم از خداوند گناهان خود را ترک کند به ايمانش افزوده مي‌شود و به مرور زمان براي او ملکه مي‌شود.

۸ـ ترک گناهان به خاطر خوف از خدا؛ خوف به معني ترس و وحشت دروني است، از اين رو اهرمي دروني براي ترک گناه محسوب مي‌شود که انسان با رفت و امد به مسجد مي‌تواند به راحتي آن را بدست آورد.

امام جمعه شلمزار در ادامه به شاخص بودن مسجد و اهل مسجد نيز اشاره کرد و گفت: مسجد شاخص است و اين بدام معناست که اهل مسجد معتبر مي شود، شهادت اهل مسجد قبول است، اگر اهل مسجد بيمار شد حق بر ديگران دارد که به عيادتش بروند، مسجد مرز بين معاملات و داد و ستد است.

امام جمعه شلمزار با اشاره به داستاني با اين مضمون که: نقل است به حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام خبر رسيد عده اي در مسجد براي نماز جماعت حاضر نمي شوند:
حضرت امير فرمودند: با ما غذا نخورند، با ما آب نخورند، از ما مشورت نخواهند، با آنها نکاح و ازدواج نکنيد مگر اينکه در نماز جماعت حضور يابند.
(منبع: امالي شيخ طوسي ) خواستار تاسي مردم و مسئولان به رفتار بزرگان دين شد تا مسجد و اهل مسجد جايگاه واقعي خود را بيابند و افزود: براي زنده کردن و احياء مساجد هم مسئولان و هم مردم بايد پاي کار باشند و اگر يکي از اين دو گروه از انجام وظيفه و مسئوليت خود غافل شد نبايد اميدي به زنده ماندن و پويايي مسجد داشت.

انتهاي پيام1022ج /۵۸۰ک


کد مطلب: 35885

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/35885/مسجد-بايد-محور-زندگي-قرار-گيرد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir