۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۳۵۸۸۴
حجت الاسلام مسروري در همايش روز جهاني مسجد در شهرستان کيار:

مساجد نيازمند تدوين برنامه تخصصي/ نماز را نبايد عبادتي پيش پا افتاده و ابتدايي قلمداد کرد

سخنران ويژه روز جهاني مسجد در شهرستان کيار عدم انجام کار تخصيص و ويژه در مساجد را باعث افت کيفيت و کميت نماز جماعت در مساجد عنوان کرد.
مساجد نيازمند تدوين برنامه تخصصي/ نماز را نبايد عبادتي پيش پا افتاده و ابتدايي قلمداد کرد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کيار بيدار، حجت الاسلام مسروري گفت: در سال هاي اخير بسياري از دست اندرکاران امور مساجد نگران خالي شدن مساجد از نماز گزاران خصوصا جوانان هستند اما هيچ گاه دليل واقعي آن را نيافته اند.

وي افزود: براي جذب اقشار مختلف به مسجد بايد تخصصي کار کنيم، بايد در مسجد براي جذب کودکان برنامه داشت و براي جذب افراد سالخورده هم بايد برنامه داشت اما برنامه اي که براي جذب کودکان مورد استفاده قرار مي گيرد با برنامه اي که براي جذب ديگر رده هاي سني مورد استفاده قرار مي گيرد قطعا متفاوت است.

سخنران روز جهاني مسجد در شهرستان کيار گفت: اقدام غير تخصصي نه تنها باعث جذب نمي شود که دفع را هم در پي دارد اما متاسفانه در بسياري از مساجد اين مساله مهم ناديده گرفته شده است.

وي در ادامه برخي از مهمترين نکاتي که بايد در جذب نمازگزاران به مسجد را رعايت نمود برشمرد و خاطر نشان کرد که اقدامات در همه مساجد لزوما يکسان نيست و بايد به فراخور حال مردم، منطقه و فرهنک و ....اقدامات را انجام داد.

مکان نماز گزار:
حجت الاسلام مسروري در اولين نکته به مکان مناسب، شکل مسجد، نوع مهندسي مسجد و شرايط فيزيکي مسجد اشاره کرد و گفت: مکان نماز در جذب نماز گزار بسيار اثر گزار و مهم است. مساجد قديمي براي مردم جذاب بود، استفاده از مهندسي اسلامي، کاشت درخت در مسجد، ايجاد آبنما و حوض در مسجد همه باعث جذابيت مسجد مي شداما متاسفانه در معماري امروزي اين مسائل فراموش شده است.

مدير و دست اندرکاران امور مسجد:
وي ر بيان دمين نکته از عوامل جذب کننده مخاطب و نمازگزار در مسجد به ويژگي هاي مدير و دست اندرکاران امور مسجد اشاره کرد و گفت: مدير مسجد سهم بسزايي در جذب نمازگزاران به مسجد دارد.

امام جماعت مدير مسجد است، مدير بايد از نظر سيرت، صورت، روش مديريت و ...براي مخاطبان خود جذاب باشد. مدير مسجد بايد براي مسجد برنامه ويژه داشته باشد و تلاش کند محيطي جذاب در چارچوب فرهنگ ايراني و اسلامي مان در مسجد فراهم نمايد.

هدايا و جوايز:
حجت الاسلام مسروري در ادامه با اشاره به اين نکته که همه مردم اخلاق يکسان ندارند و نبايد براي همه يک نسخه پيچيد گفت: گاهي اوقات اهدا يک هديه کوچک مي تواند باعث جذب يک نفر به مسجد شود که اين مساله بايد با انتخاب مناسب هدايا و زمان صورت پذيرد.

سخنران مراسم روز جهاني مسجد در شهرستان کيار در ادامه گفت: از برکات نماز اول وقت غافل شده ايم، کسي که نماز اول وقت را فراموش کند در امورات ديگر خود همچون کسب و کار ، ازدواج و ....هم با تاخير روبرو مي شود اما اين مساله براي بسياري بي اهميت شده است.

وي در ادامه گفت: متاسفانه به نماز به عنوان عبادتي ابتدايي و پيش پا افتاده نگريسته ايم و همين امر باعث جلوگيري از بالا رفتن کيفيت نماز مي شود. بايد يادمان باشد که هنگام نماز بنده به ديدار پروردگار خود مي رود پس بايد در اين هنگام لباس نيکو، بوي خوش، حضور قلب داشت و قطعا رعايت اين گونه موارد باعث بالا رفتن کيفيت نماز دارد.

به گزارش کيار بيدار حجت الاسلام مسروري از مرکز تخصصي نماز قم در جمع فعالان فرهنگي و مذهبي و دست اندرکاران امور مساجد شهرستان کيار ايراد سخن نمود.

گزارش: مهدي بهزادي تشنيزي

انتهاي پيام1022ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۳۶:۵۵

27 Dec 2019