کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

محصول جدید پلاکتی با سازگاری نسجی تولید می‌شود

18 دی 1396 ساعت 9:34

مدیرعامل سازمان انتقال خون در اعلام برنامه های افق۱۴۰۰ گفت: تولید محصول جدید پلاکتی با سازگاری نسجی برنامه ای است که زیرساختهای آن را فراهم کرده ایم و به زودی در اختیار بیماران قرار می گیرد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر علی اکبر پور فتح اله گفت: تولید محصول جدید پلاکتی با سازگاری نسجی برنامه ای است که زیرساختهای آن را فراهم کرده ایم و به زودی در اختیار بیماران قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید براینکه چنین خدمتی هنوز در انتقال خون آمریکا نیز ارائه نمی شود گفت: با استفاده از بانک سلولهای بنیادی و به کمک اهداکنندگان مرکز سپاس به زودی قادر خواهیم بود این خدمت را برای بیمارانی که دچار مقاومت پلاکتی هستند ارائه دهیم.

وی همچنین از ایجاد تحول بزرگ در همه ابعاد سازمان انتقال خون در دولت دوازدهم وافق ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: ارتقای سلامت خون و خطر صفر انتقال خون، افزایش کیفیت محصولات و ارائه محصولات جدید از برنامه‌هایی است که آغاز کرده‌ایم و ادامه خواهد یافت.

وی همچنین از پایش چرخه خون توسط سیستم فناوری اطلاعات از رگ گیرنده تا دهنده خبر داد و گفت: باید عوارض انتقال خون پایش و کاهش یابد و از آن برای ابزار کنترل کیفی فرایندها و محصولات استفاده کنیم و سازمان انتقال خون را همپای پیشرفته ترین مراکز دنیا اداره کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون از هر ۱۰ هزار اهداکننده خون تنها سه مورد هپاتیت سی مشاهده می‌شود که رقم خیلی کمی است. به دنبال این هستیم که این یک مورد را هم نداشته باشیم.

ظرف ۴ سال گذشته بیش از ۸۰ درصد رخداد مثبت هپاتیت بی سی و اچ آی وی در اهداکنندگان بار اول بوده است این افراد که ۲۵ درصد اهدا کنندگان هستند و با طرح ساماندهی اهدا اولی ها این ریسک تا حد زیادی کاهش می یابد.

در این طرح اهدا اولی ها با آزمایشهای کامل بدو اهدای خون پایش و غربالگری می شوند یا از پلاسما و فرآورده های پلاسمایی آنها استفاده می شود و پس از ۴ ماه اگر این اهدا کنندگان شرایط اهدای خون داشته باشند از آنها دعوت به اهدای خون می شود.

وی از انجام این طرح در ۱۵ استان کشور خبر داد و افزود: این طرح هزینه زیادی را به مجموعه تحمیل می کند اما سبب می شود که اهدا کنندگان بار اول مرحله پنجره را پشت سر بگذارند وبا این کار نیمی از اهدا کنندگان بار اولی با وجود تماس ما باز نمی گردند، حجم کار پرسنل افزایش می یابد اما سلامت خون در کشور به شدت افزایش می یابد.

پور فتح اله همچنین از برنامه اهدای مستقیم محصولات و اجزای خون به جای خون کامل خبر داد و افزود: امروز دنیا به سمت اهدای اجزای خون پیش می رود نه خون کامل. با اهدای مستقیم پلاکت و پلاسما کیفیت محصول افزایش می یابدو دسترسی به محصول بیشترمی شود.

وی با اشاره به این نکته که اهدای پلاکت می تواند دو هفته یک بار صورت گیرد گفت: اگر اهدا کننده شرایط عمومی اهدای خون را داشته باشد می تواند پلاکت نیز اهداکند ترجیح این است که از بین جمعیت اهدا کنندگان صورت گیرد به همین دلیل یکی از کارهایی که دارد در مراکز استانی صورت می گیردایجاد مراکز جامع اهدا است. وی افزود: اهدای خون، پلاکت، پلاسما، پذیره نویسی سلولهای بنیادی خونساز در مراکزجامع اهدا انجام می شود و امیدواریم تمام زیرساختهای خدمات پیوند را نیز در این مراکز فراهم کنیم.

وی با اعلام تولید ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما وبه دست آوردن داروهای مشتق از آن با روش پالایش قراردادی گفت: اکنون بخش عمده داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تامین می شود و قرار است این ظرفیت را در افق ۱۴۰۰ به یک میلیون لیتر برسانیم که در خودکفایی و صنعت پلاسمای کشور اهمیت ویژه ای دارد.

وی تاکید کرد: امروزه سازمان جهانی بهداشت به خاطر جلو گیری از تغییر جغرافیای بیماری ها اعلام کرده است که باید داروهای مشتق از پلاسما بومی باشد.زیرا بیماری های نو پدید و بومی می تواند با این محصولات به دیگر کشورها منتقل شود. با این کار جلوی اشاعه این بیماری‌ها گرفته می شود وپالایش قراردادی پلاسما ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه داروهای مشتق از پلاسما را کاهش داده است که قصد گسترش آن را داریم.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 37950

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37950/محصول-جدید-پلاکتی-سازگاری-نسجی-تولید-می-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir