کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت؛

چه کسانی از ترور "هشام الهاشمی" در عراق سود می‌برند؟

19 تير 1399 ساعت 11:21

"هشام الهاشمی" تحلیل‌گر مشهور و برجسته عراقی دوشنبه شب با ضرب گلوله افراد مسلح به قتل رسید، به‌نظر می‌رسد تنها کسانی از ترور الهاشمی سود ‌می‌برند که سال‌ها سعی در سوق دادن عراق به سمت درگیری‌های فرقه‌گرایی و بهانه‌تراشی برای بقای نیروهای بیگانه داشته‌اند.


به گزارش جهانبین نیوز، خداکرم نادری کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی پیرامون ترور "هشام الهاشمی" تحلیل‌گر مشهور و برجسته عراقی توسط افراد مسلح، نوشت: در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از آغاز اعتراضات در عراق، حملات رسانه‌ای علیه بخشی از نیروهای حشدالشعبی که رویکرد ضد آمریکایی آن‌ها پررنگ‌تر از دیگران بود، افزایش یافته است.

سمت و سوی این حملات بیشتر کتائب حزب‌الله به‌عنوان یکی از ضد آمریکایی‌ترین گروه‌های حشدالشعبی بود که با نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی نیز مخالفت جدی داشت، این حملات رسانه‌ای اما با نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی وارد فاز میدانی شد که نخستین مورد جدی آن را می‌توان حمله نیروهای ضدتروریسم به مقر کتائب حزب‌الله دانست.

ترور اخیر اگرچه نیازمند ارزیابی دقیق‌تر است، اما شاید قطعه دوم پازلی باشد که هدف آن افزایش فشار بر حشدالشعبی و به‌ویژه کتائب حزب‌الله است. میدان‌داری "غیث التمیمی" چهره مشهور ضدمقاومت در اتهام‌زنی به کتائب و ورود شبکه‌های آمریکایی و سعودی به این عرصه در ساعات نخست پس از ترور، نشان از برنامه گسترده علیه مقاومت در عراق دارد.

ترور الهاشمی همچنین می‌تواند طرحی برای تقسیم حشدالشعبی به "حشدِ خوب" و "حشدِ بد" در افکار عمومی عراق باشد تا هم هزینه برخورد با گروه‌هایی نظیر کتائب حزب‌الله کاهش یابد و هم سایر گروه‌ها را از هرگونه رفتاری مخالف خواست الکاظمی و در سطح کلان آمریکایی‌ها بازدارد.

قابل تأمل امّا همزمانی رویدادهای اخیر با گفت‌وگوهای راهبردی بغداد و واشنگتن است. روندپژوهی یک‌ساله تحولات عراق نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که میوه اعتراضات و آشوب‌های عراق، نخست‌وزیری الکاظمی و ترور الهاشمی را در مذاکرات راهبردی بچینند.

واشنگتن برای تحمیل خواسته‌های خود به طرف عراقی در مذاکرات راهبردی، نخست به مذاکره‌کننده همسو و دوم به افکار عمومی منفعل نیاز دارد، نخست‌وزیری الکاظمی نیاز نخست را برطرف کرد و حمله به مقر کتائب و ترور الهاشمی احتمالاً کارکردی در راستای رفع نیاز دوم داشته باشد، از این‌رو باید منتظر تحولات آینده ماند.

شامگاه ششم ژوئیه سال ۲۰۲۰ هشام الهاشمی مورخ عراقی و محقق در امور امنیتی و استراتژیک و گروه‌های افراطی بر اثر حمله مسلحانه دو موتورسوار و تیراندازی به او در اتومبیل مقابل خانه وی در منطقه زیونه در بغداد به قتل رسید.

انتهای پیام/1030ج


کد مطلب: 44976

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/note/44976/کسانی-ترور-هشام-الهاشمی-عراق-سود-می-برند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir