۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۳۷۰۹۳
يادداشت/

زلزله قابل پيش بيني نيست اما مي توان از خسارت هاي احتمالي پيشگيري کرد

اگرچه زلزله قابل پيشگيري نيست اما به حداقل رساندن خسارت‌هاي جاني و مالي اين پديده طبيعي با برنامه ريزي و نظارت‌هاي علمي و دقيق و مستمر امکان پذير است.
زلزله قابل پيش بيني نيست اما مي توان از خسارت هاي احتمالي پيشگيري کرد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر؛ زلزله بيش از هفت ريشتري ٢١ آبان استان کرمانشاه، يکي از شديدترين زمين‌لرزه‌هاي غرب ايران در صد سال گذشته است، متأسفانه در اين زمين‌لرزه بزرگ صدها نفر از هم‌وطنان ما به‌ويژه در سرپل‌ذهاب جان خود را از دست داده و هزاران نفر زخمي شدند؛ صدها خانوار نيز خانه و کاشانه خود را از دست دادند.

بازهم ايران شاهد يک زلزله بزرگ بود. رودبار، بم، هريس و ورزقان و حالا کرمانشاه، اين زلزله‌هاي بزرگ نشان مي‌دهد ايران سرزميني است که زلزله را در آغوش گرفته است.

مگر مي‌توان نسبت به ضجه مادران فرزند ازدست‌داده کرمانشاهي بي‌تفاوت بود، مگر مي‌توان گريه‌هاي پدران و فرزندان عزيز ازدست‌داده را ديد و کاري نکرد. همه ايران به پا خواسته تا به ياري هم‌وطنان زلزله‌زده‌اش در غرب کشور بشتابد.

زلزله آمده است و باز هم مي‌آيد و نمي‌توان مانعش شد، آنان که مي‌روند بالاترين آسيب که همانا مرگ است را تجربه مي‌کنند اما آنان که زنده مي‌مانند چاره‌اي جز احياي خود ندارند.

بعد از زمين لرزه همه دم از مقابله با زلزله مي‌زنند و مي‌گويند بايد فکري کرد. ايران در خط زلزله است. تا همه داغ هستند حرف مي‌زنند و وعده مي‌دهند. شهر که آرام شد، کم کم همه فراموش مي‌کنند تا زلزله بعدي.

هر چند بايد در محاسبه تلفات مسائلي از جمله عمق و مرکز زلزله، ساعت وقوع و تراکم جمعيتي منطقه و نکات ديگري را در نظر داشت اما اين واقعيت مهم را نمي‌توان و نبايد ناديده گرفت که دليل اساسي و مبنايي اختلاف ميزان خسارت‌هاي جاني و مالي اين زلزله ها، حرکت به سمت «به سازي»، «مقاوم سازي» و رعايت بسي استانداردهاي ساخت و ساز است.

قرار نيست کار سختي کنيم يا دست به معجزه ببريم. همه دنيا يک روش ساده براي مقابله با زلزله دارند و آنهم ساختن ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زلزله و مقاوم سازي ساختمان‌هايي که در برابر زلزله مقاوم نيستند.

مراقبت‌هاي روحي زلزله‌زدگان بعد از آسيب‌ بسيار جدي و مهم است و مي‌بايست در کنار داشتن برنامه‌هاي کوتاه مدت و فوري برنامه‌هاي بلند مدت برايشان طرح‌ريزي کرد و درمانگران به نيازهاي عاطفي آنان پاسخ دهند.

با توجه به تعداد جان باختگان و خسارت‌هاي زلزله اخير غرب کشورمان مي‌توانيم همچنان ادعا کنيم که هنوز زلزله‌ها آن گونه که بايد چشم برخي مسئولان و بعضي از مردم را که متاسفانه ظاهر بنا بيش از استحکام آن براي شان مهم مي‌نمايد آن گونه که بايد باز نکرده است.

  اگرچه زلزله قابل پيشگيري نيست اما به حداقل رساندن خسارت‌هاي جاني و مالي اين پديده طبيعي با برنامه ريزي و نظارت‌هاي علمي و دقيق و مستمر امکان پذير است.

انتهاي پيام1026ج /520ز
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۵:۲۸

27 Dec 2019