۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۴۶۰۶۲
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

چهارمحال و بختیاری همچنان درگیر کم‌آبی/ کمبود بارش 700 میلی‌متری، ارمغان 12 سال خشکسالی برای استان

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان طی 12 سال خشکسالی 600 تا 700 میلی‌متر کمبود بارش دارد و این بدان معنا است که چهارمحال و بختیاری بیش از یک سال زراعی بارشی نداشته و سطح آب تا این اندازه پایین رفته است.
چهارمحال و بختیاری همچنان درگیر کم‌آبی/ کمبود بارش 700 میلی‌متری، ارمغان 12 سال خشکسالی برای استان
به گزارش جهانبین نیوز؛ کشور ایران چندین سال است که با خشکسالی دست به گریبان بوده و چهارمحال و بختیاری هم که روزگاری تامین کننده 10 درصد آن کشور بود از این امر مستثنی نیست.
 
با توجه به اینکه 90 درصد آب شرب مردم چهارمحال و بختیاری از آب‌‌های زیرزمینی تامین می‌شود و با توجه به تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران سطح آب‌های زیرزمینی پایین رفته است، درحالی که برخی از دشت‌های این استان در حالت بحران قرار دارند، برخی به طور کامل خشکیده و از رده خارج شده‌اند، به این ترتیب بحران آبی در این استان به وضوح دیده می‌شود.
 
این درحالی است که در سال زراعی جدید هم با گذشت دو ماه از پاییز هنوز شاهد بارش به‌صورت برف نبودیم و باران، غالب بارش‌ها را به خود اختصاص داده است.
 
مهران چراغپور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از ابتدای مهرماه تا امروز (12/9/1399) میانگین وزنی بارش‌ها در کل استان 127 میلی‌متر بوده است که نسبت به دوره مشابه بلندمدت 21 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه بارش باران اگر به‌صورت ملایم و مدت‌دار صورت گیرد جذب آب بالا رفته و می‌تواند باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی شود ادامه داد: این درحالی است که اگر بارش با شدت و رگباری صورت گیرد، به دلیل پوشش آسفالت بیشتر قسمت‌ها و ایزوگام پشت بام‌ها، درصد بالایی از آب به‌صورت رواناب از دسترس خارج شده و از استان بیرون می‌رود و خوشبختانه بیشتر بارش‌های روزهای اخیر مفید بوده و تغذیه‌کننده سفرهای زیرزمینی بودند.
 
چراغپور خاطرنشان کرد: تا این زمان 22 درصد بارش‌های سال زراعی را دریافت کردیم، اما 78 درصد از بارش‌ها باید تا شهریور سال 1400 اتفاق بیوفتد تا به حد نرمال برسیم.
 
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اینکه امسال میزان بارش‌ها از مدت مشابه بلندمدت بالاتر است نشانه آن نیست که کمبود آب وجود ندارد زیرا پیش‌بینی بارش‌ها تا پایان پاییز نرمال و کمتر از نرمال است و برای زمستان هم بارش‌ها به همین شکل بوده و تا بهمن‌ماه پیش‌بینی بارش آنچنان خوبی نداشته و کمتر از نرمال خواهد بود.
 
وی اضافه کرد: شدت کمبود آب در تابستان بستگی به سیستم‌هایی دارد که به استان وارد می‌شود و از آنجایی که هنوز درخصوص بارش‌های بهاری پیش‌بینی صورت نگرفته است بنابراین می‌توان امیدوار بود که باندگی‌های خوب در ایام بهار کمی از بحران آبی در تابستان بکاهد.
 
چراغپور با اشاره به کمبود آب در سال‌های گذشته افزود: این استان تا به امروز 12 سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و لازم است میانگین وزنی بارش در یک سال زراعی در چهارمحال و بختیاری به 580 میلی‌متر برسد.

وی افزود: این استان طی سال‌های گذشته حدودا 600 تا 700 میلی‌متر کمبود بارش دارد و این بدان معنا است که چهارمحال و بختیاری بیش از یک سال زراعی بارشی نداشته و سطح آب تا این اندازه پایین رفته است.
 
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هر چقدر هم بارندگی‌ها خوب باشد کمبودهای سال‌های قبل، قابل جبران نخواهد بود و ما همچنان با کمبود آب مواجه هستیم.
 
وی تاکید کرد: برای جبران کمبود بارش‌ها لازم است چندین سال بارش‌های بالای نرمال و به‌صورت برف داشته باشیم تا سفره‌های زیرزمینی تقویت شده و به این ترتیب امید به جبران 12 سال خشکسالی را داشته باشیم.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۱۲:۴۵:۳۶

2 Dec 2020