۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۴۶۰۵۹
فضای مجازی دریایی که بی رحمانه فرزندان را به نابودی می کشاند

نظارت و همراهی، شاه کلید حفظ کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

افزایش سواد رسانه ای در پدرها و مادرها، آگاه سازی فرزندان، همراهی کودکان و نظارت بر فعالیت آنها فضای مجازی ازجمله مهم ترین اقداماتی است که باید برای مراقبت از فرزندان در فضای مجازی از سوی خانواده ها صورت گیرد.
نظارت و همراهی، شاه کلید حفظ کودکان و نوجوانان در فضای مجازی
به گزارش جهانبین نیوز؛ ماندن دانش آموزان در خانه و درس خواندن اینترنتی مدت هاست که مشکلاتی را برای خانواده ها رقم زده است واین حضور کودکان در فضای مجازی سبب بروز نگرانی هایی در بین والدین شده است.

برخی از پدران و مادران از عدم توانایی برای کنترل فرزندان در فضای مجازی ناراحت هستند و رفتارهای نامتعادل آن ها را نتیجه استفاده نادرست از این فضا می دانند.

این در حالی است که کودکان و نوجوانان آموزش های لازم برای حضور در فضای مجازی را پشت سر نگذاشته و عدم آگاهی والدین و همراه نبودن آن ها با فرزندان در این فضا سبب می شود تا سوءاستفاده کنندگان دست به کار شده و شاهد بروز معضلی به نام "ممو" باشیم.

تمایل پسرم به حضورِ بدون همراه در فضای مجازی نگران کننده است
 
مریم یگانگی یکی از والدین شهرکردی در گفت و گو با جهانبین نیوز اظهار کرد: من و همسرم برای فرزندمان گوشی هوشمند یا تبلت خریداری نکرده بودیم اما با شرایط جدید مجبور به خرید تبلت برایش شدیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا پسرم علاقه زیادی به استفاده از گوشی و اینترنت نداشت اضافه کرد: متاسفانه مدتی هست که گرایش بسیاری به استفاده از این فضا دارد و ترجیح می دهد خودش به تنهایی در اینترنت حضور داشته باشد.

یگانگی با اشاره به اینکه وابستگی فرزندم به اینترنت و عدم توانایی خودم به دلیل نداشتن طلاعات کافی در این زمینه نگرانیم را هر روز بیشتر می کند ادامه داد: متاسفانه کودکانمان را در فضایی غریب و گسترده رها کرده ایم بی آنکه بدانیم با چه کسانی در این محیط در ارتباط هستند.

در فضای مجازی همراه فرزندانم و ناظر بر کارشان هستم

حسین مومنی پدر یکی از دانش آموزان شهرکردی در گفت و گو با جهانبین نیوز اظهار کرد: سعی کردم سوادم را در بحث فضای مجازی بالا ببرم و از همین رو در برخورد با حضور فرزندانم در فضای مجازی مشکلی ندارم.

وی تصریح کرد: برنامه های اضافی را از گوشی هایی که در اختیار فرزندانم قرار دارد حذف کرده و در این فضا با همراهی دو فرزندم نظارت هم بر فعالیتشان دارم.

مومنی افزود: با این وجود باز هم نگرانم که مبادا کوتاهی کنم و دختر و پسرم در این فضا تنها بمانند و مشکلی برایشان پیش بیاید.

کرونا راه را برای حضور بچه ها در فضای مجازی باز کرد

 سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، افزایش استفاده از تجهیزات هوشمند توسط دانش‌آموزان و تغییر روش‌های آموزش از سنتی به مدرن و هوشمند اظهار کرد: قبل از شیوع این بیماری والدین معتقد بودند بچه‌ها به‌صورت محدود از تجهیزات هوشمند استفاده کنند.
 
وی با بیان اینکه این روزها همه دانش‌آموزانی که به این تجهیزات دسترسی دارند از اینترنت استفاده می‌کنند ادامه داد: این درحالی است که بچه‌ها در کنار اپلیکیشن‌های مصوب به سایر اپلیکیشن‌ها نیز دسترسی دارند.
 
رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش‌آموزان سواد کافی برای استفاده از فضای مجازی را ندارند اما به‌صورت گسترده و بدون استفاده از رژیم رسانه‌ای وارد این فضا شده‌اند.
 
مدیریت و نظارت کافی درخصوص حضور بچه‌ها در فضای مجازی و استفاده از نرم‌افزارها وجود ندارد

عسگری بیان داشت: مدیریت و نظارت کافی درخصوص حضور بچه‌ها در فضای مجازی و استفاده از نرم‌افزارها وجود ندارد و یا اگر وجود دارد، بسیار کم‌رنگ است و همین امر سبب می‌شود کودکان متحمل آسیب‌های جدی در این زمینه شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه نیاز است والدین استفاده دانش‌آموزان وز این فضا را مدیریت کنند گفت: پدر و مادرها جز در موارد ضروری اجازه استفاده از تجهیزات هوشمند را به فرزندان ندهند.
 
همراهی والدین با فرزندان در فضای مجازی لازم و ضروری است

رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری همراهی والدین با فرزندان در فضای مجازی را لازم و ضروری دانست و عنوان داشت: نظارت بر رفتار فرزندان در فضای مجازی اهمیت بالایی دارد، اگر والدین رفتاری دوستانه و کاملا تعاملی با فرزندان داشته باشند، بچه‌ها نیز به محض مواجهه با مشکلات، پدر و مادر خود را در جریان خواهند گذاشت و دیگر سوءاستفاده‌ای از کودکان در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
 
وی آموزش سواد رسانه‌ای و استفاده صحیح از فضای مجازی به فرزندان را مهم عنوان و یادآور شد: در همین راستا والدین درصورت داشتن سوال می‌توانند مراتب را به سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir با همکاران در میان بگذارند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ افزایش سواد رسانه ای در پدرها و مادرها، آگاه سازی فرزندان، همراهی کودکان در فضای مجازی و نظارت بر فعالیت آنها در این فضا ازجمله مهم ترین اقداماتی است که با توجه به شرایط کرونایی و استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت و اپلیکیشن های مجاز و غیرمجاز باید صورت گیرد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۳۷:۱۷

2 Dec 2020