۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۴۶۰۴۰

Snow pack عملیاتی برای نگهداری برف بر زمین و تقویت سفره های آب زیرزمینی

سرپرست اداره مهندسی و مطالعات آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: snow oack در واقع فراهم ساختن فضایی مناسب بوده و اکثرا برای مناطق برفگیر کاربرد دارد و به واسطه آن برف زمان بیشتری بر زمین مانده و بهتر و بیشتر در آن نفوذ می کند.
Snow pack عملیاتی برای نگهداری برف بر زمین و تقویت سفره های آب زیرزمینی
به گزارش جهانبین نیوز؛ برف مهم ترین عامل در افزایش ذخایر آب زیرزمینی است و از آنجایی که 90 درصد از آب آشامیدنی در چهارمحال و بختیاری از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، بارش این نعمت و مدت زمان ماندن برف بر روی زمین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در سال‌های گذشته شکل بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری از برف به باران تغییر کرده است و برف سهم کمتری را در سبد بارش‌های این استان به خود اختصاص می‌دهد که همین امر سبب شده تا سطح آب‌های زیرزمین افت زیادی داشته باشد و در برخی از موراد ما شاهد خشک شدن 100 درصدی برخی از دشت‌ها در استان باشیم، که این امر سبب بروز مشکلات جدی در تامین آب شرب بسیاری از اهالی به ویژه ساکنان برخی از شهرهای شهرستان بروجن و شهرکرد شده است.

آبخیزداری و اجرای عملیات snow pack یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که طی آن می‌توان برف نشسته بر زمین را مدت زمان بیشتری حفظ و به دنبال آن تغذیه سفره‌های زیرزمینی را انجام داد.

فرزاد رضازاده سرپرست اداره مهندسی و مطالعات آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد:  اجرای عملیات‌های مربوط به آبخیزداری مربوط به تمام فصول سال بوده و این عملیات‌ها در کل سال قابلیت اجرا دارند.

 وی با اشاره به قرارگیری در ابتدای فصل شرما و آغاز بارش‍‌ها بیان داشت: در این برحه خاص اقدامات ویژه آبخیزداری نه تنها می تواند ضمن بهره مندی عرصه‌ها و بهره‌برداران از منابع آب شود بلکه کاهش خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی خصوصاً فرسایش خاک را نیز به همراه دارد.

رضازاده استفاده از ذخایر برف در مناطق کوهستانی و برف‌گیر را ازجمله اقداماتی دانست که امروزه در جهان در حال انجام است و عنوان داشت: کشور ایران در سال‌های اخیر در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است.


سرپرست اداره مهندسی و مطالعات آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در ادامه یادآور شد: snow pack، درواقع فراهم ساختن فضایی مناسب بوده و اکثرا برای مناطق برفگیر است این فضای ایجاد شده می‌تواند مدت زمان ذوب شدن برف ها را از یک زمان عادی که ممکن است در مناطق برفگیر در چهارمحال و بختیاری دو یا سه ماه باشد به چهار تا پنج ماه افزایش دهد.

رضازاده با تاکید بر اینکه موفقیت اجرای این طرح منوط بر مشارکت مردم است افزود: در همین راستا لازم است برنامه ریزی هایی قبل از آغاز بارش برف زمستانی صورت گیرد و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 وی آماده سازی خاشاک و کاه در محدوده مورد نظر را از مهم ترین اقدامات قبل از بارش برف عنوان و خاطرنشان کرد: پس از بارش های مناسب برفی که معمولاً ضخامت آن بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است سطح بالای برف با بخش بسیار نازکی از خاشاک یا کاه پوشانده می شود، به طوری که باعث انقطاع و فاصله تا بارش بعدی خواهد شد.

رضازاده علت اصلی پوشش سطح برف را حفظ دمای لازم برای یخ زدگی برف عنوان کرد و ادامه داد: این کار از ذوب شدن برف جلوگیری کرده و موجب افزایش مدت زمان برف گیری منطقه خواهد شد.

وی بیان داشت: با این اقدام می توان اطمینان داشت دارای ذخایر آبی مناسب و پایدارتری خواهیم بود.

سرپرست اداره مهندسی و مطالعات آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه snow pack از هدر رفت ناگهانی آب ناشی از ذوب برف خصوصاً در اوایل فصل بهار جلوگیری خواهد کرد و اجازه نمی دهد بخشی از آب بصورت روان آب درآید گفت: با توجه به کاهش بارش برف در سال های اخیر و افزایش میانگین دمای سالانه در سطح استان، این اداره کل در راستای افزایش ذخایر آبی و کاهش فرسایش خاک در مناطق برف گیر این اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش جهانبین نیوز همانگونه که کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان از لزوم حضور و همکاری مردم در اجرای این طرح یاد می کنند لازم است آموزش و ترویج اجرای آن برای جوامع محلی ارائه شود تا بدین ترتیب با مشارکت مردمی شاهد اجرای هرچه بهتر طرح و استفاده حداکثری از منابع برفی استان باشیم.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۴۴:۱۴

1 Dec 2020