کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد

پرورش ماهی در قفس راهی برای توسعه اشتغال /چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیان سردآبی کشور

30 آبان 1399 ساعت 13:44

پرورش ماهی در قفس با هدف ارزآوری و توسعه اشتغال، یکی از روش‌های تولید ماهی است که به دلیل تاثیر مثبت بر اکوسیستم نقش مهمی در کشور‌های توسعه یافته دارد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های تولید ماهی در جهان است که به دلیل تاثیر مثبت بر اکوسیستم، حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از اهمیت بالایی برخوردار است.

منابع آب‌های داخلی، طبیعی و نیمه‌ طبیعی تا چند سال آینده و با روند رو به کاهش اراضی قابل کشت به تنها راه تغذیه بشر تبدیل می‌شوند.

اما از آنجایی که صید بی‌رویه ماهی‌ها هم خطر زیست محیطی و هم انقراض نوع قابل مصرف ماهیان را به دنبال دارد و تاکنون نیز صدمات بسیاری به گونه‌های مختلف آبزی در دریاها و اقیانوس‌ها وارد شده به همین دلیل کشورهای مختلف در دنیا که دسترسی به آب‌های آزاد یا دریاچه‌ها را دارند از روش‌های به خصوصی برای پرورش و تولید ماهی و آبزیان استفاده می‌کنند.

براساس گفته کارشناسان حوزه شیلات، از مزایای این روش می‌توان به پرورش در محیط طبیعی، نزدیک بودن طعم و مزه آبزیان تولید شده به ماهیان صید شده از منبع آب طبیعی، مقرون به صرفه بودن، مدیریت آسان‌تر و پایین بودن هزینه‌های ثابت نسبت به دیگر روش‌های پرورش آبزیان اشاره کرد.

چهارمحال و بختیاری که رتبه نخست تولید ماهی سردآبی در کشور را دارد، علاوه بر پرورش ماهی در استخرها، پرورش ماهی در قفس را نیز در دریاچه سد کارون۴ آغاز کرده است و به گفته مسئولان سالانه ۲ هزار و ۱۰۰ تن ماهی به این روش تولید می‌کند.

پرورش ماهی در قفس نیاز به فضای کم و استفاده بهینه ازمنابع آب دارد

رضا احمدی کارشناس مسئول مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری مزایای پرورش ماهی در قفس را مواردی نظیر استفاده بهینه از منابع آب، نیاز به فضای کم، پایین بودن هزینه‌های ثابت نسبت به سایر روش‌های متداول، پرورش در محیط طبیعی و نزدیکی طعم و مزه ماهی به ماهیان وحشی برشمرد.

وی سرانه مصرف ماهی در کشور را ۱۲ کیلوگرم عنوان و اظهار کرد: این رقم در استان، کم‌تر از نرخ کشوری و 8.7 کیلوگرم است.

کارشناس مسئول مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری شهرستان اردل را در استان، پیشتاز در تولید ماهی قزل‌آلا مطرح و تصریح کرد: بیش از یک دهه اخیر، چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳ هزار تن ماهی قزل‌آلا در استان تولید شده است، اظهار کرد: قریب به ۲۰۰۰ تن ماهی نیز از سد کارون ۴ و از طریق پرورش در قفس برداشت شده است.

احمدی جلوگیری از افزایش قیمت نهاده‌ها (خوراک و بچه ماهی) و افزایش قیمت فروش عمده در مزرعه  پروش ماهی را فاکتور تعیین‌کننده میزان اولید ماهی عنوان و تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل تهدیدکننده، افزایش قیمت تمام‌شده ماهی است و قیمت فروش نزدیک به قیمت تمام شده است که این مسئله ممکن است سبب کاهش انگیزه پرورش‌دهندگان شود و اگر حمایت‌های مالی نباشد ممکن است میزان تولید و برداشت ماهی به رقمی کمتر از سال گذشته برسد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ مواردی نظیر استفاده بهینه از منابع آب، نیاز به فضای کم، پایین بودن هزینه‌های ثابت نسبت به سایر روش‌های متداول، پرورش در محیط طبیعی و نزدیکی طعم و مزه ماهی به ماهیان وحشی  از مزایای پرورش ماهی در قفس است و امکان فرار ماهیان پرورشی در زمان طوفان‌ها و آسیب قفس‌ها، ورود آلاینده‌های شیمیایی به منابع آبی پشت سد از جمله معایب این نوع پرورش است.

24هزار تن ماهی در چهارمحال و بختیاری تولید می شود

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز  گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ۲۴ هزار تن ماهی در استان تولید شود که این عدد نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی روبرو است.

محمد کریمی با بیان اینکه ۴۰۸ مزرعه پرورش ماهی فعال و ۹۶ مزرعه غیرفعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: به مزارع پرورش ماهی استان در ایام کرونا حدود ۲۷۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ۲۴ هزار تن ماهی در استان تولید شود که این عدد نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی روبرو است.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۴۶ میلیون بچه ماهی و ۳۹۰ قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده است.

کریمی با بیان اینکه در مزارع پرورش ماهی در قفس در چهارمحال و بختیاری حدود ۱۵۰۰ تن ماهی در سال‌جاری تولید شده است، عنوان کرد: توسعه پرورش ماهی در قفس بر اساس برنامه سند اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص مزارع پرورش ماهی غیرمجاز در استان، تاکید کرد: مزارعی غیرمجازی که در حریم و بستر رودخانه‌ها به طور غیرمجاز ایجاد شده بودند در حال ساماندهی هستند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ توسعه پرورش ماهی در قفس بر اساس برنامه سند اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار دارد.

450 مزرعه پرورش ماهی در قفس در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بیش از 22 هزار تن ماهی سردآبی در آن تولید می شود.

محیط زیست نظارت کافی بر روی پرورش ماهی در قفس را دارد

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در کمیته‌ای متشکل از محیط زیست، شرکت آب منطقه‌ای، شیلات و دامپزشکی به صورت مرتب برای فعالیت افراد برای پرورش ماهی در قفس تصمیم‌گیری و دستورات لازم اتخاذ می‌شود.

شهرام احمدی گفت: تصمیماتی از جمله جلوگیری از آلودگی منابع آب و حفاظت آب، حفاظت از تنوع زیستی و اکوسیستم آب و نوع گونه پرورشی پیگیری و به افراد ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: به صورت پایلوت گونه پرورشی در استان "قزل آلا " انجام می‌شود.
به گزارش جهانبین نیوز؛ پرورش ماهی در قفس به عنوان یک ظرفیت برای توسعه آبزی‌پروری در کشور مطرح و در استان‌های شمالی و جنوبی کشور از جمله چهارمحال و بختیاری هم اینک در حال اجراست.

وجود دریاچه پشت سد کارون ۴ به عنوان زیرساخت اقلیمی و طبیعی در چهارمحال و بختیاری از جمله ظرفیت‌های طبیعی توسـعه پرورش ماهـی در قفـس در این استان مطرح می‌شود.

طرح پرورش ماهی در قفس در استان چهارمحال و بختیاری در محل سد کارون ۴ از سال ۹۰ آغاز شد و براساس دستورالعمل سازمان شیلات، این سد از نظر زیست محیطی اجازه پرورش ماهی سردابی در قفس را دارد.

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 45955

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45955/پرورش-ماهی-قفس-راهی-توسعه-اشتغال-چهارمحال-بختیاری-قطب-تولید-ماهیان-سردآبی-کشور

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir