۰
plusresetminus
فعال سازی صنایع تبدیلی و اسانس گیری برای گل محمدی در چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد چراکه کشاورزان چهارمحالی گل‌های محمدی برداشت شده را به علت نبود صنایع تبدیلی به استان‌های اصفهان و یزد صادر کنند.
عطر گلاب را اینبار از دشت های بام ایران استشمام کنید/ کشاورزان چهارمحالی گل‌های محمدی  را  به استانهای دیگر صادر می کنند
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری به سبب داشتن آب و هوای مناسب پتانسیل بالایی برای کشت گیاهان دارویی دارد و بهره‌گیری از این ظرفیت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در استان و رفع بیکاری شود.
 
گل محمدی یکی از این گیاهان است که در سال‌های گذشته از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی این استان بسیار مورد توجه قرار گرفته، همچنین این گیاه به سبب درآمدزایی و ارزآوری بالا و نیاز آبی پایینی که دارد از سوی جوامع محلی نیز با اقبال خوبی مواجه شده است.
 
مهم‌ترین محصولی که از گل محمدی به دست می‌آید گلاب است، اما مردم از گلبرگ‌های این گل به‌صورت خشک شده نیز استفاده می‌کنند و این محصول خواص درمانی هم دارد، اسانس گل محمدی فراورده دیگر آن است که قیمت بالایی داشته و در بازار به‌خوبی به فروش می‌رسد.
 
چند سالی است که  کشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری، توجه ویژه‌ای شده است به گونه‌ای که حدود 600 هکتار از اراضی استان به کشت این گل خوش‌بو اختصاص دارد.مقاومت بالای این گل نسبت به کم‌آبی، نیاز کشورهای مختلف به محصولات این گل، هزینه پایین کشت  و همچنین برداشت آسان آن از جمله دلایلی است که می‌توان بخاطر آن، به کشت بیشتر این محصول رو آورد و جهش تولید را رقم زد.
 
در میان افراد مختلف که به کشت این محصول کشاورزی مشغول هستند، جوانانی هستند که  که دستشان را به زانوی خود گرفته و به سوی روزنه‌های امید در حرکت‌اند تا باز هم یک پله از پله‌های اشتغال را به سوی کارآفرینی و جهش تولید طی کنند. این جوانان، گلاب سنتی تولید کرده و قصد گسترش آن را دارند. 



از هیچ گونه تسهیلات بانکی استفاده نکرده ام

به سراغ تولیدکننده سنتی گلاب رفتیم، محل کار در دشت‌های شهرکرد است و گلاب‌گیری در حال اجراست. 

محمد قلی‌پور مجری این طرح از پستی و بلندی راه تولید می‌گوید. 

قلی‌پور با اشاره به سرمایه‌گذاری ناچیز برای این طرح می گوید: تاکنون از هیچ تسهیلات بانکی استفاده نکرده‌ایم و با سرمایه اندکی که داشتیم، توانستیم این کار را شروع کنیم. 

او ادامه می‌دهد: با توجه به تجربه کمی که خودم در کشاورزی و باغداری داشتم و همکاری جهاد کشاورزی از اواخر سال گذشته، اقدامات اولیه و مراحل اداری کار را انجام دادیم و در ابتدای امسال تولید گل داشتیم. 
 
قلی پور با بیان اینکه بسیاری از مراحل تولید گل خشک و بسته‌بندی به صورت سنتی انجام می‌شود، عنوان می کند : این واحد گلاب‌گیری سنتی است و گلاب تازه را با طی مسافتی اندک به دست مصرف‌کنندگان هم‌استانی می‌رسانیم. 
 
او با اشاره به اینکه  این واحد تولیدی زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 11 نفر را فراهم کرده است، خاطرنشان می کند : تولید گلاب در مرحله اول برای متقاضیان استانی و کشوری و در مرحله بعد برای صادرات انجام می‌شود که هنوز در ابتدای کار بوده و در حال طی مراحل لازم برای صادرات خارجی و ارزآوری هستیم.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ گل محمدی یک گل بومی چهارمحال و بختیاری است که به دلیل بی آفت بودن، 100 برگ بودن و رنگ و بوی خوش، کیفیت بسیار بالایی دارد. 


 
اسانس گیری از گل محمدی به علت نبود صنایع تبدیلی در استان های دیگر انجام می شود

علی نوروزی یکی از فعالان در بخش کشت گل محمدی در منطقه چلیچه شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری است که توانسته بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی خود را به کشت گل محمدی اختصاص دهد و درآمد قابل توجهی کسب کند.

این فعال کشاورزی  می‌گوید: از سال ۹۵ در بخش کشت گل محمدی وارد شده‌ام و توانسته‌ام بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی خود را زیر کشت گل محمدی ببرم.
او ادامه می دهد : شرایط آب و هوایی مناسب چهارمحال و بختیاری برای رویش گیاه گل محمدی و نیاز بسیار پایین آب این گیاه سبب شده است تا در این بخش موفق شوم و درآمد کسب کنم.

نوروزی تصریح می کند : گل‌های محمدی برداشت شده برای اسانس گیری به استان یزد ارسال می کنم و اسانس گیری از گل محمدی به علت نبود صنایع تبدیلی در استان های دیگر انجام می شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛  فعال سازی صنایع تبدیلی و اسانس گیری برای گل محمدی در این استان ضروری است چراکه کشاورزان چهارمحالی گل‌های محمدی برداشت شده را به علت نبود صنایع تبدیلی به استان‌های اصفهان و یزد ارسال کنند.


مقدار محدودی از گل محمدی داخل استان چهارمحال و بختیاری فرآوری می‌شود

ابراهیم شیرانی  مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نزدیک به ۶۰۰ هکتار از اراضی استان توسط سازمان جهادکشاورزی به کشت گل محمدی اختصاص یافته است، اظهار داشت: از این میزان ۳۵۰ هکتار به بار نشسته و برداشت گل از آن انجام می‌شود.

وی میانگین عملکرد گل محمدی را در هر هکتار ۳ تن عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۶۰۰ تن گل محمدی از ۲۰۰ هکتار از مزارع استان برداشت شد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال کشاورزان بیشتر به خشک کردن گل به صورت غنچه یا گل روی آورده‌اند، خاطرنشان کرد: سال گذشته بیشتر گل محمدی تولید شده در استان برای بحث فرآوری به استان‌های یزد و اصفهان (کاشان) ارسال شد.

شیرانی با اشاره به اینکه مقدار محدودی از گل محمدی داخل استان فرآوری می‌شود، ادامه داد: هم اینک یک کارخانه گلاب‌گیری در شهرک صنعتی شهرکرد فعال است و چند واحد نیز در مقیاس کوچک گلاب‌گیری انجام می‌دهند ولی حجم زیادی از گل تولیدشده در استان به خارج استان حمل می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت گل محمدی از اوایل خرداد آغاز و تا اواخر خرداد ماه ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: در زمان چیدن گل محمدی برای هر هکتار ۱۵ نفر به صورت مقطعی مشغول به کار می‌شوند.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گل محمدی را یکی از محصولات کم آب بر و مقاوم در برابر تنش‌های محیطی دانست و ادامه داد: طبق برنامه مقرر شده است سالانه ۱۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گل محمدی در استان افزوده شود.

وی یادآور شد: کشت گل محمدی در همه شهرستان‌های استان انجام می‌شود ولی بیشتر آن مربوط به فارسان، شهرکرد، بروجن و لردگان است.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ گل محمدی، از روزگار قدیم مورد توجه و استفاده ایرانیان بوده است. این گل علاوه بر عطر و طعم خوش، کاربرد دارویی هم دارد و شناخته شده‌ترین محصول آن گلاب می‌باشد. بالغ بر ۴۰۰ هکتار از زمین‌های استان چهارمحال و بختیاری به کشت این گیاه تخصیص داده شده است.

این گیاه نیاز آبی کمی داشته و در زمین‌های شیب دار هم قابل کشت است و علاوه بر اشتغال‌زایی مؤثر، از سودهی بالایی هم برخوردار است.

انتهای پیام/1020ج
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۵۲:۰۱

14 Nov 2020