کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روش های نوین؛ راهکار جبران کم آبی

آبیاری تحت فشار راهی برای عبور از کشاورزی سنتی

19 آبان 1399 ساعت 8:25

توسعه طرح‌های آبیاری نوین در زمین‌های زراعی و باغی عامل موثری برای صرفه جویی و کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و تولید بیشتر محصولات شده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛  در بخش کشاورزی نیز با توجه به نقش و سهمی که در تولید و آب‌بری دارد با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تلاشی موثر در جهت افزایش بهره‌وری آب و مدیریت مصرف آن انجام می‌شود.

بخش کشاورزی با ۹۰ درصد مصرف آب کشور بزرگترین و مهمترین مصرف‌کننده آب در ایران به شمار می‌رود و البته بیشترین میزان اتلاف منابع آب به دلیل استفاده نکردن از فناوریهای پیشرفته آبیاری و عواملی مانند عدم رعایت الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف در این بخش به هدر می‌رود.

 طبق آمار از مجموع اراضی ۱۶۴ میلیون هکتاری ایران، درحال حاضر حدود  ۱۸.۸ میلیون هکتار در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد.

از این مقدار بیش از هشت میلیون هکتار به صورت آبی و حدود ۶.۳ میلیون هکتار به صورت دیم و بقیه به صورت آیش آبی و دیم مورد بهره‌برداری قرار دارند و این بخش از مجموع حدود ۹۳ میلیارد مترمکعب منابع آب مصرفی کشور حدود ۸۶ میلیارد مترمکعب را مصرف می‌کند.

هم‌اکنون ۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی برابر ۵۴ درصد زمین‌های کشاورزی آبی در چهارمحال و بختیاری به شبکه آبیاری نوین مجهز شده است.

عملکرد تجهیز زمین‌های کشاورزی به شبکه‌های آبیاری نوین در کشور ۲۰ درصد است.



تجهیز 2.1 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری اعلام کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون، دو میلیون و 95 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور معادل 25 درصد اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در سطح 53 هزار و 953 هکتار اجرا و به بهره برداری رسیده و در سطح 131 هزار و 99 هکتار در حال اجراست.

وی افزود: مجموع سطح اجرا شده و در حال اجرا در سال جاری، 180 هزار و 52 هکتار در قالب 9251 پروژه بوده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ از ابتدای اجرای طرح  توسعه سامانه های نوین آبیاری تاکنون، دو میلیون و 95 هزار هکتار از اراضی کشاورزی معادل 25 درصد اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.



 آبیاری تحت فشار راهی برای عبور از کشاورزی سنتی
 
یزدان احمدزاده مدیر ، کارشناسان آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان و استان چهارمحال و بختیاری گفت:150 هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان سامان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز می شود .

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای در راستای توسعه آبیاری تحت فشار در شهرستان سامان صورت گرفته است و طرح عباس آباد در سطح ۱۵۰ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و مابقی از محل خودیاری کشاورزان در حال اجرا است.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارش ها در سالهای اخیر، اهمیت افزایش بهره وری آب و راندمان تولید، جلوگیری از رشد علفهای هرز و... اجرای سیستم های نوین آبیاری در شهرستان لازم و ضروری است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ ابتدا اغلب کشاورزان که از روش آبیاری سنتی استفاده می کردند در مقابل اجرای طرح آبیاری نوین مقاومت می کردند اما رفته رفته با کاهش منابع زیر زمینی و شدت کم بارشی به این حقیقت پی بردند که تنها راه از برون رفت از این مشکل ، استفاده از آبیاری نوین است که می تواند راندمان تولید را بالا ببرد.


 
اجرای طرح‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان چهارمحال و  دارای رتبه کشوری  است
 
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از اجرای آبیاری نوبن در ۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزری استان خبر داد و گفت: این استان در این زمینه رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وی، وسعت اراضی باغی و زراعی مجهز به سیستم آبیاری نوین این استان را ۶۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان معادل ۵۵ درصد اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود.

ذاکری، میانگین اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح کشور را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت:اجرای این طرح در دولت دوازدهم و توسعه آن، باعث افزایش ۵۷ درصدی میزان تولید محصولات باغی و زراعی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت تدبیر و امید ۸۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای اجرای طرح‌های آبیاری نوین از محل اعتبارات بلاعوض دولت و مابقی از محل آورده بهره‌برداران تامین می‌شود.

ذاکری، با اشاره به پدیده خشکسالی و کاهش بارش‌ها در این استان طی یک دهه گذشته بر لزوم توسعه سیستم آبیاری نوین در باغات و اراضی این استان تاکید کرد.

به گفته وی، در سال جاری بیش از یکهزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز در دست اجراست.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان  افزود: با بررسی انجام شده ۶۵ درصد از اراضی آبی این استان از سفره‌های زیرزمینی در قالب ۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین و ۳۵ درصد مابقی نیز از قنوات، چشمه‌ها و دیگر منابع آبهای سطحی آبیاری می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری  در سالجاری به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شوند، عملیات اجرایی یک هزار و ۲۰۰ هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری از محل اعتبارات سال ۹۸ در سطح استان آغاز شد.

مابقی پرونده‌های آبیاری در دست تکمیل، بررسی و در مرحله ارسال به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی هستند.

صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان مصرف آب، افزایش بهره وری فیزیکی و اقتصادی، تجمیع و یکپارچه سازی اراضی و رعایت الگوی کشت از اهداف اجرای طرح‌های سامانه‌های نوین در استان چهارمحال و بختیاری  است.

انتهای پیام/1020ج
 
 


کد مطلب: 45900

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45900/آبیاری-تحت-فشار-راهی-عبور-کشاورزی-سنتی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir