کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قند تلخ!داستان این روز های دیابت

5 آبان 1399 ساعت 13:06

کمبود داروی انسولین در کشور طی روزهای گذشته، موجی از نگرانی و اضطراب بیماران دیابتی و خانواده‌های آنها را در پی داشته است، بیمارانی که حیات‌شان به این دارو وابسته است.


به گزارش جهانبین نیوز ؛  انسولین یکی از هورمون هایی است که تاثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می گذارد.

انسولین با اثر به سلول های کبد باعث می شود این سلول ها با گرفتن قند از خون و ذخیره ی آن به صورت گلیکوژن،قندخون را کاهش می دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول های ماهیچه ای به عنوان یک منبع سوخت انرژی را افزایش می دهد.

انسولین در پزشکی برای درمان نوعی دیابت شیرین استفاده می شود.

در دیابت شیرین نوع یک (وابسته به انسولین)توانایی تولید انسولین در بدن کاهش می یابد یا قطع می شود.ازاین رو با تزریق روزانه ی انسولین(اغلب زیر پوستی)علائم بیمار از بین می رود.

افرادمبتلا به دیابت شیرین نوع دو(غیروابسته به انسولین)با این که مقدار انسولین در خون از مقدار طبیعی بیشتر است ولی تعداد گیرنده های انسولین کم است.

در حال حاضر هشتک انسولین نیست،واکنشی است که در شبکه های اجتماعی شکل گرفته و بیانگر کمبود انسولین در داروخانه هاست که سر و صدای زیادی به پا کرده است.

انسولین پیدا نمیکنم و این یعنی قندم سربه فلک می کشد

یکی از بیماران دیابتی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: چندین سال است که از بیماری دیابت رنج می برم اما الان که انسلین نیست مشکلات من صد برابر شده است.

او ادامه می دهد: اگر انسلین به موقع تزریق نکنم دچار نارسایی کلیوی می شوم و نمی توانم حتی یک غذا ساده هم میل کنم.

این بیمار دیابتی تشریح می کند: به هر داروخانه و مرکز بهداشتی که مراجعه میکنم می گویند انسلین نیست و من بشدنت نگران این موضوع هستم .

او عنوان می کند: از مسئولین خواهشمندم به این مشکل هرچه سریعتر رسیدگی کنند.

بیماران دیابتی علاوه بر بیماری دچار استرس و نگرانی از نبود انسولین شده اند

سمانه رحیمی یکی از پرستاران استان در پاسخ به این که در حال حاضر کمبود انسولین باعث بروز چه مشکلاتی شده اظهارکرد: بیماران دیابتی برای تامین انسولین،با مشکل مواجه شده و علاوه بر بیماری دیابت دچار استرس و نگرانی که به مرتبه ی خود خطرناک است نیز شده اند.

وی تصریح کرد: بالا رفتن قند خون روی ارگان های اصلی بدن تاثیر گذاشته و ممکن است باعث نفروز کلیوی،خونریزی شبکیه ی چشم و زخم های دیابتی شود که در نهایت اگر کنترل نشود باعث قطع شدن عضو می گردد.

رحیمی افزود:  از مسئولین خواهشمندیم به طور جد پیگیر این موضوع باشند چون سلامت مردم در درجه ی اول اهمیت دارد.

رحیمی عنوان کرد : به علت شیوع ویروس کرونا و خطرناک بودن تجمع و صف بستن در داروخانه ها و حتی بیمارستان ها مسئولین هرچه سریع تر چاره ای بیندیشند.

محمدرضا شانه ساز – رئیس سازمان غذا و دارو پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: یک نوع انسولین قلمی با همکاری یک شرکت خارجی در داخل تولید شده و یک شرکت داخلی دیگر نیز در شرف تولید این محصول استراتژیک است.

وی افزود: مطمئن هستیم شرکت های بزرگ خارجی برای حفظ سهم بازار خود به تولید و توزیع انسولین قلمی در ایران ادامه می دهند و بازار خود را در کشور به صورت تولید تحت لیسانس یا انتقال دانش فنی حفظ می کنند، چون ایران بازار بزرگی است و تولیدکنندگان خارجی نمی خواهند حتی با وجود فشار آمریکا بازار ایران را از دست بدهند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون علاوه بر تولیدکننده بزرگ خارجی انسولین که خط تولید خود را به کشور منتقل کرده و یک شرکت ایرانی که به تولید انسولین قلمی موفق شده است، چند شرکت داخلی دیگر نیز متقاضی تولید انسولین قلمی هستند، مدارکشان را به سازمان غذا و دارو داده اند که مراحل بررسی را طی می کند. اگر این تولیدگنندگان وارد چرخه تولید انسولین قلمی شوند نه تنها دیگر واردکننده این کالا نخواهیم بود بلکه حتی می توانیم صادرکننده هم باشیم.

این سخنان امیدوار کننده که کمتر از 3 ماه پیش از سوی یک مقام مسئول بر زبان رانده شده بود، حالا به شکل دیگر و البته نگران کننده ای از زبان یک مسئول دیگر عنوان می شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ در هر صورت نمی توان همه گفته های مقام های مسئول در مورد نبود هیچگونه نگرانی را پذیرفت و از کنار توئیت و اظهار نظرهای کاربرانی که صادقانه نسبت به کمبود انسولین در بازار اظهار نظر می کنند، به سادگی عبور کرد.

مجموعه تحولاتی که می دانیم اضطراب و دلهره وحشتناکی را به خانه بیماران دیابتی آورده است و جز تدبیرهای دلسوزانه مسئولان راه رهایی از آن وجود ندارد.

باید منتظر ماند و دید در آینده نزدیک از سوی متولیان امر برای این مهم چه تدبیر عملیاتی و موثری اتخاذ خواهد شد.

آیا این حوزه و این مسئله مورد توجه ویژه آنها قرار خواهد گرفت و یا در کوران دعواهای سیاسی و مشکلات دیگر وقتی برای توجه به این مهم برایشان فراهم نخواهد شد؟

بیماری دیابت نوع یک خطرناک بوده و باعث بروز مشکلات حاد می شود،که مسئولین هرچه سریع تر در این راستا باید اقدامی پیش بگیرند.

انتهای پیام/1020ج
 


کد مطلب: 45818

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45818/قند-تلخ-داستان-این-روز-های-دیابت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir