۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۵۷۸۵

نقاط حادثه خیز؛ تله های مرگ در جاده ها /سریال تمام نشدنی تصادفات

نقاط پرتصادف یا همان حادثه‌خیز در شبکه جاده‌ای جزو متهمان ردیف اول مرگ بیش از ۱۷ هزار ایرانی در سال گذشته و بیش از ۷ هزار نفر در شش ماه اول امسال محسوب می‌شود.
نقاط حادثه خیز؛ تله های مرگ در جاده ها /سریال تمام نشدنی تصادفات
به گزارش جهانبین نیوز؛ جدیدترین محاسبات ۳۳ دستگاه درگیر با بحث تصادفات جاده‌ای  نشان می‌دهد که هر نفر که در تصادف جان خود را از دست می‌دهد، تقریبا ۵.۲ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم به کشور تحمیل می‌کند، حال اینکه این رقم تا پیش از افزایش نرخ ارز و قیمت بنزین چیزی بین دو تا سه میلیارد تومان براورد می‌شد.

در تصادفات جاده‌ای بیشترین خسارت واردآمده به کشور از دست رفتن سرمایه انسانی است.

هر چند که جان افراد قابل ارزش‌گذاری نیست، اما این بخش چه در تصادفات فوتی و چه در تصادفات جرحی بیشترین سهم را در خسارت ایجاد شده به بار می‌آورد. علاوه بر این، هزینه‌ سنگین معنوی و مالی، در وقوع سوانح جاده‌ای خسارت به زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت شبکه راهی سهم عمده‌ای در این محاسبات جدید دارد.

طبق یک تعریف جهانی از بین عوامل مختلف در وقوع یک سانحه جاده‌ای سه عامل خطای انسانی، خودرو و جاده (محیط) نقش اصلی را ایفا می ‌کنند که البته در کشورهای مختلف درصدهای سهم این عوامل متعدد است.

آنچه از گذشته در ایران مطرح بوده عامل انسانی با سهم ۷۰ درصدی بیشترین و عامل جاده کمترین سهم را دارد.

اما برخی از دستگاه‌ها و بسیاری از کارشناسان این سهم‌بندی را قبول ندارد و مدعی هستند با توجه به وضعیت جاده‌های کشورمان این عامل سهم بالایی در وقوع تصادفات می‌تواند داشته باشد.  

نقاط پرتصادف یا همان حادثه‌خیز در شبکه جاده‌ای جزو متهمان ردیف اول مرگ بیش از ۱۷ هزار ایرانی در سال گذشته و بیش از ۷ هزار نفر در شش ماه اول امسال محسوب می‌شود. نقاط حادثه‌خیز به نقاطی گفته می‌شود که تکرار تصادفات در یک بازه زمانی در آن منطقه بالا باشد که معیار تشخیص این نقاط دستورالعمال ویژه‌ای دارد.

تاکنون اعداد و ارقام متفاوتی از تعداد نقاط حادثه‌خیز در سطح جاده‌های کشور اعلام شده است. طبق گفته یک نهاد تعداد این تله‌های مرگ به بیش از ۱۰ هزار نقطه رسیده‌است و دستگاه دیگر هم با رد این عدد مدعی است بیش از ۳ هزار نقطه پرتصادف در شبکه جاده‌ای وجود دارد. حال اینکه سه هزار نقطه پر تصادف هم عدد بسیار قابل توجهی است و هر کدام از این نقطه‌ها می‌توانند کمین‌گاه مرگ مسافران باشند. به طوری که طبق اعلام رییس پلیس راهور ۵۶درصد تصادفات، مربوط به نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها است.



رفع ۲۵۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: امسال ۵۵۰ نقطه حادثه خیز در سطح کشور تعریف شده که اولویت اول ما رفع ۲۵۰ نقطه حادثه خیز است.

رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  در گفتگو با رسانه های دیگر با اشاره به اینکه امسال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طرح واکنش سریع را اجرایی کرده و به تمامی دستگاه‌های خدمات رسان در این بخش ابلاغ کرده است، گفت: هر گونه مشکلی که در سطح جاده‌های کشور وجود داشته باشد این سامانه باید هرچه سریعتر با اعزام اکیپ‌های راهداری این مشکل را رفع کند.

 معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: به طور مثال اگر چاله ای در سطح آسفالت وجود داشته باشد و مسافران این مشکل را از طریق سامانه ۱۴۱ اطلاع داده باشند، باید مأموران سازمان راهداری در اسرع وقت به محل اعلام شده، اعزام شوند و بلافاصله این مشکل را رفع کنند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ نقاط حادثه خیز در سطح کشور پراکنده است،   و البته با توجه به حجم گسترده جاده‌ها در مناطق شمالی کشور این نقاط حادثه خیز در این بخش ها زیادتر است.



محور شهرکرد -بروجن قتل گاهی است که سالیانه جان بسیاری را می گیرد

یکی از مسافران این محور در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: هر روز برای حضور در محل کارم که در شهرکرد قرار دارد مجبورم مسیر فرادنبه تا شهرکرد را طی کنم.

وی با بیان اینکه مسیر سفیددشت تا فرادنبه پرتردد ترین قسمت جاده است اما متاسفانه اقدامی برای چهارخطه شدن آن صورت نگرفته است افزود: متاسفانه در این مسیر شاهد بروز تصادفات یا صحنه های خطرناک رانندگی هستیم و این محور تبدیل به قتل گاهی شده است که سالیانه جان بسیاری از هموطنان ما در حوادث رانندگی در این مسیر به خطر می افتد.

 مرادی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در این تصادفات از دست می‌روند جوانان هستند، از مسئولان درخواست داریم نسبت به تکمیل چهارخطه اقدام کنند و دیگر اجازه ندهد خانواده‌ایی به علت بروز حادثه عزادار شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارخطه شهرکرد-بروجن یکی از نقاط پرجادثه در استان چهارمحال و بختیاری است که از طریق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و با اعتبارات ملی از تاریخ ۲۵ تیر ۹۴ با طول 60 کیلومتر آغاز شدو بنا به وعده مسئولین قرار بود این چهارخطه تا تیرماه سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد ولی با وجود آن وعده ها و گذشت  چندین سال هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است و همچنان در این محور تصادفات زیادی که منجر به فوت چندین هم وطن می شود اتفاق می افتد.


 
۲۷ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری رفع می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۷ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری در سالجاری رفع می شود.

عزیز الله روشن مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۲۷ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری رفع می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۹ نقطه حادثه خیز در این استان شناسایی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته شش نقطه حادثه خیز در سطح استان ایمن سازی شد.

وی تاکید کرد: استاندارد سازی نقاط حادثه خیز نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‌ای دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در تلاش هستیم اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های ایمن سازی نقاط حادثه خیز در این استان اختصاص یابد.



۷۲ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری گفت: ۷۲ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد.
 
ایرج حسین پور  رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۷۲ نقطه حادثه خیز در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد، اظهار داشت: رفع نقاط حادثه خیز نقش مهمی در کاهش تصادفات در این استان دارد.

وی تاکید کرد: ارتقای جاده‌ها و مناسب سازی معابر نقش مهمی در جلوگیری از تصادفات دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بسیاری از تصادفات در این استان در پی بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی رخ می‌دهد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ راه، انسان، وسيله نقليه و محيط نقش بسزايي در تصادفات دارند.

بدون شک راه و وضعيت هندسي و فني آن به عنوان يکي از ارکان ترافيک نقش مهمي در وقوع تصادفات دارد، اصلاح يا حذف نقاط تصادف خيز تاثير بسزايي در ارتقاي ايمني و کاهش حوادث ترافيکي و کاهش خسارات و ضايعات دارند.

باتوجه به تحليل هاي انجام شده که نقاط و مناطقي که داراي تردد بيشتري هستند از اولويت بيشتري براي اجراي پروژه هاي ايمني برخوردارند.

گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی
انتهای پیام/1020ج
 
 
 
 
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۴۳:۵۳

22 Oct 2020