کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم چهارمحال و بختیاری پایان ماه صفر را چگونه می گذرانند؟

26 مهر 1399 ساعت 11:01

با حلول ماه ربیع‌الاول، مردم چهارمحال و بختیاری پیراهن سیاه از تن درآوردند و پرچم‌های عزاداری را از سطح شهرها و مساجد جمع‌آوری کردند.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ ماه صفر یکی از ماههای عزیز خداوند می باشد و این ماه همانند ماه محرم دارای آداب و رسوم خاصی می باشد بنابراین در مطلب زیر آداب و رسوم این ماه عزیز خداوند را گذاشتم.
 

ماه صفر دومین ماه قمری است که برای نامگذاری آن دو دلیل ذکر می شود:
نخست این که از صُفْرَة به معنای زردی گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام با فصل پاییز و زرد شدن برگ درختان مقارن بوده است.

دلیل دوم این که از صِفْر به معنای خالی گرفته شده است، چرا که با پایان یافتن ماه های حرام(رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) قبایل بار دیگر وارد جنگ می شدند و شهرها خالی می شد.

معروف است که صفر ماهی منحوس است. در چرایی منحوس بودن ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در این ماه را ذکر می کنند. همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است، و نیز آغاز جنگ صفین در نخستین روز صفر بوده است.

در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام کارهای مهم در ماه صفر، پرهیز و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار صدقه دهند. به همین دلیل مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بد یمن یاد می کنند، چرا که در این ماه وحی قطع می شود. حضرت علی(ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر(ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.

پایان ماه صفر مردم چهارمحال و بختیاری نیز مانند بقیه استان های دیگر رخت عزا را از تن خود بیرون آورده و اول ربیع الاول را جشن می گیرند.

پایان عزاداری ماه های محرم و صفر در چهارمحال و بختیاری

طی گزارشی که در خبرگزاری ایرنا آمده ، آیین‌های عزاداری ماه‌های محرم و صفر در چهارمحال و بختیاری با حلول ماه ربیع الاول به پایان رسید و امسال نیز مانند سال‌های گذشته جوانان و نوجوانان در آیینهای عزاداری نقش پررنگی را ایفا کردند.

با حلول ماه ربیع‌الاول، مردم چهارمحال و بختیاری پیراهن سیاه از تن درآوردند و پرچم‌های عزاداری را از سطح شهرها و مساجد جمع‌آوری کردند.

برخی از مردم نیز با حضور در امامزادگان و بر سر قبور ، با قرائت فاتحه، یاد درگذشتگان خویش را گرامی داشتند.

از سوی دیگر تعدادی از جوانان نیز جشن‌های ازدواج خود را در ماه ربیع الاول برگزار می‌کنند.

در محرم و صفر امسال بیش از یک هزار هیات عزاداری در بیش از ۷۰۰تکیه و مسجد و حسینیه و خیمه گاه به عزاداری سید و سالار شهیدان پرداختند.

انتهای پیام/


 
 

 


کد مطلب: 45752

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45752/مردم-چهارمحال-بختیاری-پایان-ماه-صفر-چگونه-می-گذرانند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir