۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۴۵۶۸۷

کشاورزی مدرن رمز خروج از بحران بیکاری

چهارمحال و بختیاری در حوزه های مختلف کشاورزی تا کنون توانسته به رتبه های خوبی دست پیدا کند که با توسعه این بخش خصوصا" کشاورزی مدرن می توان استان را از بحران بیکاری نیز نجات داد.
کشاورزی مدرن رمز خروج از بحران بیکاری
به گزارش جهانبین نیوز ؛ چهارمحال و بختیاری 979 هزار جمعیت دارد که 656 هزار نفر در بخش شهری و 322 هزار نفر در بخش روستایی است.

این استان 66 هزار بهره بردار کشاورز دارد ، 20 رودخانه دایمی در استان جاری است و 338 چشمه و 826 رشته قنات، 4048 چاه عمیق و نیمه عمیق در این استان وجود دارد.

بیشتر کشاورزی در بخش خشک استان توسعه یافته است که در همین راستا می طلبد در بحث آبیاری های نوین برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

68 هزار و 428 هکتار از اراضی این استان تحت اجرای سیستم آبیاری قرار گرفته که نیمی از اراضی آبی استان را شامل می شود.

56 درصد از اراضی آب تحت اجرای سیستم آبیاری قرار گرفت .

تولید محصولات زراعی در استان 938 هزار تن ، محصولات باغی 189 هزار تن، دام و طیور 321 هزارتن، شیلات 22 هزار تن ، گلخانه های سبزی و صیفی جات 3455 تن و 6 هزار تن هم تولید قارچ دکمه ای از تولیدات بخش کشاورزی این استان است که در آمد این بخش 24 هزار میلیارد تومان است.

27 هزار و 400 تن گوشت قرمز، 25 هزار تن مرغ ، 3 هزار تن تخم مرغ ، 258 هزار تن شیر، 1244 تن عسل که مجموعا" بیش از 309 هزار تن تولید محصولات در بخش واحد دام و طیور است.

این استان 405 مزرعه پرورش ماهی دارد که 22 هزار تن تولیدات شیلاتی در این استان است.

178 هزار تن گندم، 250 هزارتن علوفه، 68 هزار تن سیب درختی، 40 هزار تن هلو و 50 هزار تن انگور از دیگر تولیدات بخش کشاورزی و باغداری این استان است که بخشی از آن ها برای استان مزیت به شمار می آید.

این استان توانسته است رتبه نخست در تولید بادام  و تولید ماهیان سردآبی ، رتبه 6 تولید قارچ، رتبه 7 تولید هلو، رتبه دوم سرانه شیر و محصولات لبنی ، رتبه 3 سرانه تولید گوشت قرمز را از آن خود کند.

حفظ یک پارچگی اراضی برای تداوم تولید و تامین امنیت غذایی باید صورت گیرد

عطائ الله ابراهیمی مدیر کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ما در بخش کشاورزی به تفکیک وظایفی که داریم در امور اراضی اجرای قانون و رفع تداخل اراضی که تعیین تکلیف کند کار انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدات دامی در این استان در طول سالهای متمادی تکمیل شده و امروز نیز در اولویت کار ما است بیان داشت: پایداری تولیدات دامی از سیاست های کلی، اصلاح نژاد دام بومی، ترکیب ژنتیکی دام های پر بازده ، توسعه گاوهای شیری- گوشتی، تجمیع واحدهای دامپروری و دامداری جز اولویت های جهادکشاورزی استان است.

ابراهیمی ادامه داد: در بحث تولیدات زراعی توسعه کشت دانه های روغنی در اولویت است مثل کلزا که 800 هکتار دانه های روغنی در سطح استان کشت شده که سال آینده تولید خوبی در سطح زیر کشت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: افزایش بهروری آب و خاک و اصلاح الگو کشت جزء سیاست های ما در بخش کشاورزی است.

ابراهمی با اشاره به اینکه در بحث باغبانی و توسعه گلخانه ها یا کشت های متراکم  برنامه هایی را در دستور کار قرار داده ایم عنوان کرد: حدود 30 هزار سطح زیر کشت و توسعه گلخانه ای را مد نظر داریم .

وی با تاکید بر اینکه توسعه باغات در اراضی شیب دار یکی از سیاست های ما در استان است اظهار کرد: هدف ما حفظ آب و خاک در بستر تولید است .

ابراهمی با بیان اینکه برای  42 هزار هکتار از باغات این استان  برنامه منسجمی تدوین شده است گفت: توسعه باغات تقاضا محور است.

وی با اشاره به اینکه میزان فرسایش خاک در بخش اراضی ما بسیار بالاست گفت: رویکرد ما این است که در اراضی که پتانسیل دارد توسعه باغات را افزایش دهیم.

ابراهیمی یادآور شد: در بحث آب و خاک و توسعه آبیاری نوین جزء برنامه های اساسی ما است .

وی افزود: ایجاد شهرک بادام  در این استان ضرورت دارد چراکه این استان رتبه نخست تولید بادام مامایی را دارد.

ابراهیمی در پایان خاطر نشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی با نگاه بومی به ظرفیت استان با نگاه به تولید انبوه به بخش زراعیدر این استان باید شکل گیرد.

انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹

ساعت:

۱۱:۲۸:۰۶

6 Oct 2020