۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۴۵۶۰۱
یادداشت/

چرا جنگ، «مقدّس » شد؟

هفته‌ی دفاع مقدس و اول مهر هرسال یادآور شروع یک جنگ تمام عیار و ویرانگر است که توسط رژیم خون آشام صدام و با رضایت، حمایت، هدایت و پشتیبانی تمام مستکبرین عالم برملت رشید و انقلابی ایران اسلامی تحمیل شد.
چرا جنگ، «مقدّس » شد؟
به گزارش جهانبین نیوز ؛ هفته‌ی دفاع مقدس و اول مهر هرسال یادآور شروع یک جنگ تمام عیار و ویرانگر است که توسط رژیم خون آشام صدام و با رضایت، حمایت، هدایت و پشتیبانی تمام مستکبرین عالم برملت رشید و انقلابی ایران اسلامی تحمیل شد.

اما عکس العمل و نگاه انقلاب اسلامی ایران نسبت به این تهاجم بی شرمانه صدام و حامیانش، جور دیگری بود و به تعبیری جنگ نبود بلکه با ماهیت دفاع بود. آن هم از نوع «مقدس».

هدف دشمن از جنگ، قتل و غارت، اشغال سرزمین و کشورگشایی و نابود کردن یک کشور با همه دار و ندارآن بود ولی نگاه ما از جنگ، دفاع از دین و ارزشهای والای آن، دفاع از ناموس و خاک و دفاع از انقلاب و آرمان‌های آن و یک کلام اطاعت محض از ولی امر مسلمین زمان بود.

جمهوری اسلامی با همین نگاه مقدس به دفاع، توانست صحنه جنگ را به یک فرهنگ، گفتمان و راهبرد تبدیل کند که اکنون به عنوان سمبل والگویی ارزشمند و موفق برای تمامی آزادی خواهان عالم که در یوغ استعمار و دولت های ظالم و متجاوز قرار گرفته اند قرار گیرد.

دراین مدل جنگیدن که نظام اسلامی با تاسی از آموزه های خاص دینی، شیعی خود و الهام گرفتن از فرهنگ علوی و عاشورایی و همچنین جایگاه و نقش با عظمت ولایت مطلقه فقیه توانست ماهیت جنگ را تغییر دهد و تنها در این مدل جنگیدن است که هیچ زمان شکست مفهومی ندارد. زیرا چه بکشد و یا شهید شود و چه مغلوب شود یا غالب، درهر دو حالت پیروزی است. به فرموده حضرت امام، ما مامور به تکلیفیم نه به نتیجه و ما در این 8 سال به تکلیفمان عمل کردیم.

گرامی داشت این حادثه نه به خاطر این است که ما از جنگ استقبال می کنیم و یا خوشحال می‌شویم، هرچند با آن نگاه غیرتمندانه به جنگ در ظاهر هم ما پیروز شدیم و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشتیم. اما همه این این یک طرف قضیه است. ولی گرامی داشت ما به خاطر این است که صحنه جنگ و کشتار و آتش و خون را با تاسی از هنر عاشورایی و با یک استاد پرورش یافته از همین عاشورا حضرت روح الله آن را به بزرگترین، کاربردی ترین و اثربخش ترین دانشگاه عالم تبدیل کنیم و شاگردانی در این مکتب تربیت شدند که هرکدام از آنها یک دانشگاه شدند.

ازاین دانشگاه انسان سازی که از دل جنگ تاسیس شد، انسان‌هایی پرورش یافتند که استاد این دانشگاه به حال تربیت یافتگان خودش هم غبطه خورد چرا به درجه ای ازمعنویت رسیدند که برخی آنها ازملائک هم پیشی گرفتند. شاید نیازی به معرفی نباشد اما حاج قاسم سلیمانی خود یکی از شاگردان همین دانشگاه است.

آری این چنین شد که واژه جنگ 8 ساله به دفاع مقدس تبدیل شد و این دفاع با هویت مقدسش همچنان باقیست.

 موسی انصاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۴۳:۳۵

24 Sep 2020