:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> شکاف کرونا بر دیوار عقب ماندگی نظام آموزشی | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۴۵۵۷۶
آثار مثبت و منفی کرونا بر آموزش؛

شکاف کرونا بر دیوار عقب ماندگی نظام آموزشی

ویروس کرونا تمام جهان را دربرگرفته و طبق اعلام یونسکو بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان دنیا تحت تاثیر قرارگرفته و آموزش‌های رسمی آنها تعطیل و آموزش های مجازی جایگزین آن شده است.
شکاف کرونا بر دیوار عقب ماندگی نظام آموزشی
به گزارش جهانبین نیوز ؛ ویروس کرونا تمام جهان را دربرگرفته و طبق اعلام یونسکو بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان دنیا تحت تاثیر قرارگرفته و آموزش‌های رسمی آنها تعطیل شده است.

این شرایط به گونه ای است که از جنگ جهانی دوم به این سو، نظیر چنین حادثه‌ای را نداشته‌ایم و تاثیر آن در کشورهای مختلف، متفاوت است.

برخی کشورها آموزش های مجازی را از گذشته به صورت جدی دنبال کرده و بسترهای آن را فراهم کرده بودند و مسلما آمادگی بیشتری در این شرایط داشتند؛ اما در برخی دیگر آموزش‌های مجازی به صورت جدی دنبال نشده که متاسفانه کشور ما نیز درهمین ردیف قرار می‌گیرد.

سال‌هاست درباره آموزش مجازی در کشورمان صحبت می‌شود اما تا کنون به صورت جدی وارد فاز عملیاتی نشده بودیم؛ اما در شرایط خاص کنونی این نوع آموزش ها پررنگ شده و اقداماتی در حال انجام است.

اثرات ویروس کرونا بر نظام آموزشی و تربیتی خانواده‌ها می توان به دو دسته مثبت و منفی تقسیم بندی کرد و در خصوص اثرات منفی این تعطیلات  باید گفت, توقف در یادگیری بارزترین اثر این تعطیلات بود، به ویژه برای دانش‌آموزانی که عملکرد ضعیف‌تری در مدرسه داشتند و با تلاش و فشار معلم به آموزش واداشته می‌شدند.

با وقوع ناگزیر تعطیلی، این دانش‌آموزان از مدرسه فاصله گرفته و گرفتار توقف یادگیری شدند.

از ابتدای شهرویر ماه نیز زمزمه بازگشایی مدارس شروع شد  ولی اینبار بازگشت به مدرسه کمی متفاوت از آنچه شما و فرزندتان قبلاً عادت داشته اید، به نظر می­رسد. 

ممکن است مدارس فقط به صورت موقت بازگشایی شوند و دوباره بسته به شرایط محلی به صورت موقتی تصمیم به بسته شدن آنها گرفته شود.

  از آن‌جایی که شرایط هر لحظه در حال تغییر است، مقامات باید انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند تا خود را برای هر تغییری در راستای کمک به ایمن نگه داشتن تک تک دانش آموزان آماده کنند

کرونا یک غافلگیری بزرگ بود، محرومیت بیش از یک میلیارد  دانش‌آموز و دانشجو از آموزش

غلامرضا کریمی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل در یکی از مصاحبه های خود  در خصوص تجربه مدارس در روزهای کرونا در دنیا گفت: روزهای متفاوتی را پشت سر می‌گذاریم و تمام تحولاتی که رخ داده، جدید است.

وی تصریح کرد: ما در مرکز امور بین الملل تحولات بین المللی را رصد می‌کنیم تا ببینیم نظام‌های آموزشی دنیا تحت تاثیر کرونا چه فرآیندی را پشت سر گذاشته‌اند و برخی از این تجربیات را به نظام آموزش و پرورش خودمان منتقل می‌کنیم تا با چشمی باز و با داشتن سناریوهای مختلف بهترین تصمیمات آموزشی اتخاذ شود.

کریمی ادامه داد: کرونا مشخص کرد آموزش مجازی راه ناگزیری برای این روزهاست.

کریمی ادامه داد: تقریباً در دوم اردیبهشت ماه یک میلیارد و ۵۷۹ میلیون دانش‌آموز و دانشجو در ۱۹۱ کشور از آموزش در مدرسه و دانشگاه محروم شدند، البته اواخر خرداد این عدد تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر کاهش پیدا کرد اما کرونا یک غافلگیری بزرگ بود.

وی در پاسخ به این پرسش که دنیا پیش از کرونا نظام‌های آموزشی اش وارد فضای مجازی شده بود و این امکان به صورت یک آموزش مکمل اجرا می‌شد و زیرساخت‌های آن مهیا بود اما در کشور ما چند سال است که می‌خواهیم به سمت این فضا حرکت کنیم اما عملاً تجربه جدی ما در آموزش مجازی همین وضعیت کرونا بود.

 اینکه در دنیا آموزش مجازی چقدر در این فرصت به کار گرفته شد، بیان کرد: در دنیا تقریباً از سال ۲۰۰۲ به مرور کشورها بحث آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی و مجازی حال چه به صورت آفلاین یا آنلاین پیگیری کرده‌اند و تولیداتی نیز داشتند.

وی گفت: به طور مثال در کشور روسیه در سال ۲۰۱۵ مدرسه مجازی احداث شد که از پایه اول تا دوازدهم دروس به صورت الکترونیکی در این مدرسه در معرض دانش آموزان قرار گرفت. همه دانش آموزان در روسیه در سیستم رسمی و مجازی ثبت نام می‌کنند برای همین در این کشور آمادگی برای واکنش به کرونا بیشتر بود در کشور ما پذیرش تغییر عموماً سخت است. از این نظر کرونا را می‌توان یک فرصت تلقی کرد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ در دنیا تقریباً از سال ۲۰۰۲ به مرور کشورها بحث آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی و مجازی حال چه به صورت آفلاین یا آنلاین پیگیری کرده اند و تولیداتی نیز داشتند.

به طور مثال در کشور روسیه در سال ۲۰۱۵ مدرسه مجازی احداث شد که از پایه اول تا دوازدهم دروس به صورت الکترونیکی در این مدرسه در معرض دانش آموزان قرار گرفت.

شاید اگر می‌خواستیم یک میلیون معلم و ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه را وارد فضای مجازی کنیم، پذیرش آن از سمت معلمان و اساتید چند سال زمان می‌برد اما شرایط کرونا به گونه‌ای تحمیل شد که تقریباً تمام معلمان و اساتید با نحوه آموزش مجازی آشنا شدند.

معلمان داخل کشور که آشنایی آنها با فضای مجازی محدود بود، به سرعت از تمام فضاهای مجاز و غیرمجاز برای آموزش بهره بردند و در ادامه آموزش و پرورش گام بزرگی داشت که شبکه شاد را تأسیس کرد.

برخی از والدین نیز  معتقدند فشردگی  و محدویت برنامه های آموزشی شبکه آموزش سیما از دیگر مشکلات طراحی این برنامه ها است که در زمانی محدود تنها برخی دروس تدریس می شوند که در برخی موارد حتی عدم هماهنگی سرفصل ها در مناطق مختلف کشور باعث شده تا دانش اموزان نتوانند بهره لازم را از دروس ارایه شده بگیرند.

در دوران کرونا هرچه آموزش ها مجازی برگزار شود خیال ما راحت تر است

شهلا امیری مادر یکی از دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ می گوید:  به نظر من در این اوضاع و احوال کرونایی و شرایط بد استان بهتر بود آموزش ها غیر حضوری برگزار می شد.

او اضافه می کند:  متاسفانه پروتکل های بهداشتی  در مدارس رعایت نمی شود ، و معلمان هم نمی توانند به طور دائم حواسشان به دانش آموزان باشد که این مورد را رعایت کنند.

امیری ادامه می دهد: قطعا" آموزش حضوری اثرات بهتری بر روی دانش آموزان دارد اما من ترجیح می دهم فرزند خود را در این شرایط کرونا راهی مدرسه نکنم و از همان شبکه شاد استفاده کنم .

 دانش آموزان ابتدایی در برابر کرونا آسیب پذیرند

فهیمه کاظمی یکی دیگر از اولیا در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ می گوید: من ترجیح دادم برای فرزندم معلم خصوصی بگیرم تا اینکه در این شرایط فرزندم را  راهی مدرسه کنم .

او ادامه می دهد: فرزند من اول ابتدایی است و نمی تواند آن طور که باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کند و از ضدعفونی کردن دستها و وسیله های خود چندان آگاهی ندارند و این برای سلامتی آنها مشکل ساز است.

کاظمی اضافه می کند : از طرفی حفظ فاصله بین دانش آموزان که بطور معمول در زنگ تفریح با یکدیگر در حیاط مدرسه و سالن ها برخورد دارند امری دشوار و گاه غیرممکن است.

او می گوید: مساله ایاب و ذهاب دانش آموزان خود یکی از عوامل انتقال ویروس به شمار می رود که در این خصوص همه اولیا این امکان را ندارند که فرزندان دانش آموزشان را جابجا کنند.

کاظمی ادامه می دهد: وسایل نقلیه عمومی نیز از عوامل انتقال ویروس هستند، از طرفی حتی در صورت اقدامات سختگیرانه کرونایی در مدارس از سوی معلمان، نظارتی پس از خروج از مدرسه   بر این قشر وجود ندارد و در کنار آن مسافرت های اخیر را باید اضافه کرد و کودکان نیز همراه والدین به سفر رفته و ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دادند و این در حالی است که با کارد درمانی خسته و امکانات محدود چشم انداز خوبی در این خصوص متصور نیست.

به گزارش جهانبین نیوز؛  هر چند سال تحصیلی جدید در برخی کشورهای جهان نیز با بیم و امیدهای کرونایی آغاز شده اما از طرفی خانواده‌ها نگران سلامت دانش آموزان و نحوه سپری شدن سال تحصیلی کرونایی هستند و از سویی تاکید دارند که صرف آموزش مجازی با توجه به مشکلات احتمالی آن، کارآیی مطلوب را به دنبال ندارد.

این در حالی است که دست اندرکاران امر، ارتباط مستقیم و چهره به چهره دانش‌آموزان با معلم را در فرآیند یاد گیری مطالب درسی به ویژه در مقطع دبستان و پایه اول را اصل مهم و انکار ناپذیر می دانند که بی توجهی به این مساله مشکلاتی دارد.

حفظ سلامت دانش آموزان و فرهنگیان خط قرمز آموزش و پرورش است

فرحناز قائدامینی مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید ۲۱۰ هزار دانش آموز  در ۲ هزار و ۹۰۰ فضای آموزشی مشغول به تحصیل شدند و ۱۵ هزار فرهنگی نیز کار آموزش را آغاز کرده اند، گفت:حفظ سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان خط قرمز آموزش و پرورش است.

به گفته وی، فعالیت آموزشی مدارس براساس ظرفیت کلاس‌های درس و برنامه‌ریزی که از قبل انجام شده آغاز شده است و اولویت حضور در کلاس درس و مدرسه با دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم است که معلمان با دانش آموزان و دانش آموزان با کادر آموزشی آشنا شوند.

وی اظهار داشت: ظرفیت هر کلاس درس بین هفت تا ۱۰ نفر است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب کلاس و همچنین همراه داشتن ماسک از سوی دانش آموزان کلاسهای درس برگزار می‌شود.

وی گفت: سقف حضور دانش‌آموزان در کلاس درس ۳۵ دقیقه است و مابقی فعالیت‌های آموزشی از طریق شبکه مجازی و شبکه شاد پیگیری می‌شود.

قائدامینی افزود: در روز نخست بازگشایی مدارس ۹۰ درصد دانش‌آموزان دعوت شده برای حضور در کلاس درس در مدارس حاضر شدند.

به گفته وی ، امکان دسترسی آموزشی دانش‌آموزان به محتواهای آموزشی از طریق شبکه شاد، شبکه‌های آموزش تلویزیون و فضای مجازی و همچنین مدرسه مجازی در استان فراهم شده است و برای مناطقی که دسترسی به این تجهیزات نباشد درسنامه آموزشی تهیه شده است.

در کنار تمام واقعیت ها باید پذیرفت شبکه شاد با مشکلاتی نیز همراه است

صادقی یکی از معلمان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: کرونا مسئله ای بود که همه دنیا را درگیر کرده است و این ویروس نه تها بر سلامت جامعه تاثیر گذاشته بلکه آموزش ما را نیز تحت شعاع قرار داده است .

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان ما الزاما" باید از شبکه شاد استفاده می کردند گفت: در کنار تمام این واقعیت‌ها باید پذیرفت که شبکه "شاد" با مشکلاتی هم همراه است و خانواده‌ها و معلمان را در این روزهای کرونایی تحت تأثیر قرار داده است.

صادقی با بیان اینکه  حالا این ابهام مطرح است چرا به جای تسهیل جریان آموزش مجازی و یادگیری دانش‌آموزان، شرایط را با الزام به تدریس در سامانه "شاد" دشوار کرده‌اند عنوان کرد: سامانه‌ای که به اذعان جامعه هدفش هنوز برای تدریس مجازی به طور کامل آماده نشده است اما چرا آموزش و پرورش اصرار دارد، تمام دانش‌آموزان و معلمان را عضو این شبکه کند .
این معلم به این موضوع اشاره می‌کند که در مدرسه شاهد به دلیل توانایی مالی خانواده‌ها بیشتر دانش‌آموزانش به موبایل هوشمند و شبکه شاد دسترسی دارند اما در مدرسه نمونه‌دولتی، برخی دانش‌آموزانش ساکن روستا هستند و به دلیل عدم دسترسی به ابزار لازم نمی‌توانند از آموزش مجازی بهره‌مند شوند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ تصمیم‌گیری‌ها درباره اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده در مدارس و تعطیلی یا بازگشایی آن‌ها باید مطابق با سایر تصمیمات درخصوص اقداماتی همچون رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت عمومی در جامعه باشند. 

معمولاً بازگشایی مدارس به صورت یک اقدام  مجزا  نیست، بلکه بخشی ازاقداماتی دیگر و در راستای بازگشایی سایر صنوف و فعالیت­ها، همچون بازگشایی کارخانجات، وسایط نقلیه عمومی و فعالیتهای تجاری در سطح کشور رخ می­دهد.  

لازم است مدارس از قبل برنامه ­ریزی کنند و ببینند چه اقدامات دیگری می­توانند برای اطمینان از ایمنی دانش آموزان، معملها و سایر کارکنان هنگام بازگشت به مدرسه بیاندیشند تا افراد جامعه اطمینان لازم برای فرستادن فرزندان دانش ­آموز خود به مدرسه را داشته باشند.

تلویزیون  ابزاری  است  که بیشترین مخاطب را دارد و دسترسی به آن بیشتر است بنابراین آموزش و پرورش می‌تواند شبکه‌های بیشتری را برای آموزش دانش‌آموزان درگیر کند.

آموزش و پرورش باید بین راهکارهایش با توجه به جامعه مخاطبانش نسبت برقرار کند .
 
انتهای پیام/
 
 
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاريخ:

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۰۵:۵۸

22 Sep 2020