کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بام ایران رویشگاه زعفران وحشی؛

کشت طلای سرخ ظرفیتی پنهان برای توسعه اشتغال

24 شهريور 1399 ساعت 10:30

چهارمحال و بختیاری به‌علت ارتفاع از سطح دریا و وجود روزهای گرم و شب‌های خنک و شرایط اقلیمی مناسب، کیفیت زعفران آن بسیار بالا و قابل رقابت با استان خراسان است.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ آب و هوای متنوع، خاک حاصلخیز و مردمان سخت کوش و پرتلاش، کشور ایران را به سرزمین وفور  نعمت ها تبدیل کرده است.

سرزمین ایران محل رویش گیاهان مختلفی است که بعضاً شهرت جهانی دارند.

گیاه زعفران از جمله این گیاهان است که سابقه رشد و پرورش آن به پیش از میلاد حضرت مسیح(ع) برمی گردد.

گفته می‌شود ایرانی ها نخستین اقوامی بودند که این گیاه ارزشمند را شناخته و به کشت و پرورش آن پرداخته‌اند.

دامنه کوههای الوند در همدان و کرمانشاه (واقع در غرب ایران) محل اصلی رشد این گیاه در دوران حکومت مادها ( 728-549 پیش از میلاد) بوده است.

با گذشت زمان کشت و پرورش زعفران، این گیاه نه تنها به شهرهای دیگر ایران راه یافت بلکه تجارت و فروش زعفران در طول قرن ها باعث شناساندن آن به مردم سایر سرزمین ها نیز شد. تاریخ پژوهان همچنین حمله اسکندر به ایران (334 قبل از میلاد) را از دیگر عواملی دانسته اند که باعث شناسایی این گیاه با ارزش به یونانی ها، رومی ها و سپس چینی ها شد.

با این همه، در بازار تجارت جهانی هنوز هم  دو نام «زعفران» و «ایران» تداعی کننده یکدیگر هستند. ایرانی‌ها همواره تولید و تجارت عمده زعفران مرغوب جهان را در اختیار داشته اند.

زعفران از آن دسته تولیدات بخش کشاورزی است که کمترین میزان آب را به خود اختصاص می دهد، لذا در بخش های مختلف کشور شرایط کاشت آن فراهم است.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان های کوهستانی منطقه زاگرس است که به علت داشتن شرایط آب و هوایی، رویشگاه مناسبی برای انواع مختلف گیاهان به شمار می رود.

زعفران یکی از این محصولات است که در سال‌های اخیر کشت آن در استان چهارمحال و بختیاری ، نتایج بسیار خوبی در اختیار محققان و کشت‌کاران قرار داده است.

زعفران یکی از محصولاتی است که در همه نقاط چهار محال و بختیاری کشت می شود و یکی از مرغوبترین زعفران های کشور به شمار می آید.



چهارمحال و بختیاری مستعد برای کشت زعفران

یکی از زعفران کاران در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری مناسب برای کشت زعفران است.

فتحی اذعان داشت :  خیلی از کشاورزان این استان بعد از اموزش دیدن به این نتیجه رسیدند که زمین های کشاورزی خود را به کشت زعفران اختصاص دهند و نتیجه خوبی هم از کشت آن داشته اند.

وی با اشاره به اینکه کشت این گیاه ترفندهای خاص خود را دارد بیان داشت: معمولا آبان ماه زمان برداشت زعفران است که جدا کردن کلاله های گل زعفران سختی های خاص خود را دارد .

فتحی افزود:  زمان برداشت این گیاه نیروی کار زیادی نیاز است که این خود به اشتغال زایی های غیر مستقیم نیز کمک می کند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران به دست می آید و در واقع از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود پنج کیلوگرم گل زعفران بدست می آید که وزن پنج کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشک شدن به یک کیلوگرم می رسد.
 
 هم اکنون زعفران در بسیاری از شهرهای استان چهار محال و بختیاری در حال کشت است و توانسته درآمد زایی بالای برای کشاورزان داشته باشد.


 
نیاز آبی کم از مهم‌ترین مزایای کشت زعفران است

زهرا کیوانی کارشناس کشاورزی  چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: نیاز آبی کم از مهم‌ترین مزایای کشت زعفران است، طی سال‌های اخیر شاهد افزایش کشت این محصول در برخی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری بوده‌ایم.

وی با اشاره به درآمدزایی بالای این محصول، گفت: در صورت توسعه کشت زعفران در مناطق مستعد این استان شاهد درآمدزایی قابل‌توجه کشاورزان نیز خواهیم بود.

کیوانی افزود : زعفران می‌تواند، جایگزین مطلوبی برای محصولاتی باشد که نیاز بالایی به آبیاری دارند.

وی یادآور شد: زعفران برای پرورش نیاز چندانی به آب ندارد و در بیشتر مواقع آب باران کفاف آن را می‌دهد و به‌نوعی گیاهی چندساله است به‌طوری‌که با هر بار کاشت پیاز زعفران، می‌توان چندین بار از آن برداشت کرد ضمن اینکه به ازای هر هکتار مزرعه زعفران برای دو تا سه نفر اشتغال ایجاد می‌شود بنابراین می‌توان از این ظرفیت برای توسعه اشتغال استان در سالی که جهش تولید نام‌گرفته بهره بیشتری برد.


اسانس زعفران در چهارمحال و بختیاری بالاست

اعظم شیخ سامانی کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛  گفت: استان چهار محال و بختیاری با شرایط آب و هوایی خاص استعداد بالای برای کشت زعفران دارد.
 
وی اظهار داشت: هر چه ارتفاع مزارع زعفران از سطح دریا بیشتر باشد کیفیت و عملکرد اسانس و رنگ محصول نیز بیشتر است.
 
شیخ سامانی با اشاره به اینکه زعفران در مناطق سرد بهتر عمل می آید، افزود: استان چهار محال و بختیاری از مکانهای مناسب برای کاشت زعفران با کیفیت است.
 
وی ادامه داد: استان چهار محال و بختیاری دارای آب و هوای مناسب برای کشت زعفران است و بازده خوبی این استان در برداشت زعفران دارد.
 
شیخ سامانی با اشاره به  مصارف زعفران در جامعه اظهار داشت: زعفران در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت رنگرزی، امور هنری، دارویی کاربرد دارد.
 
کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری گفت: در مناطقی از استان که باغات کشاورزی قرار دارد ولی در فصل پاییز و زمستان آب کافی برای کشت محصولات زراعی وجود ندارد، می توان زعفران کاشت و با همان آب کم زعفران را آبیاری کرد.
 
 
وی افزود: متوسط عملکرد زعفران در استان چهار محال و بختیاری 3.5 الی چهارکیلوگرم در هکتار است.
  
شیخ سامانی  اظهار داشت: در همه شهرستانهای استان به جز شهرستان لردگان زعفران کشت می شود و شهرستان شهرکرد بیشترین سطح زیر کشت زعفران را در استان به خود اختصاص داده است.
 
به گزارش جهانبین نیوز ؛ زعفران گیاهی است چند ساله که دارای پیازاست و این پیاز دارای غلاف قهوه ای رنگی است، گیاه زعفران دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ وسه رشته کلاله قرمز رنگ است،قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن است وکلاله  زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و  موسیلاژ است.
 
زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران به دست می آید و در واقع از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود پنج کیلوگرم گل زعفران بدست می آید که وزن پنج کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشک شدن به یک کیلوگرم می رسد.
 
 هم اکنون زعفران در بسیاری از شهرهای استان چهار محال و بختیاری در حال کشت است و توانسته درآمد زایی بالای برای کشاورزان داشته باشد.
 
گزارش : مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج
 
 
 
 
 
 
 
 


کد مطلب: 45496

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45496/کشت-طلای-سرخ-ظرفیتی-پنهان-توسعه-اشتغال

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir