۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۴۵۴۴۲
قیمت خودرو در ایران به کدام سو می رود؟

بازار خودرو در ایران هر روز آشفته تر از روز قبل !

دولت هیچ تصمیم روشنی برای تعیین تکلیف واردات خودرو ندارد و همین بلاتکلیفی بازار این خودروها را آشفته تر از دیروز می‌کند.
بازار خودرو در ایران هر روز آشفته تر از روز قبل !
به گزارش جهانبین نیوز ؛ با افزایش قیمت دلار قیمت خودروهای خارجی و از جمله خودروهای چینی روزانه در حال افزایش است.

 قاعدتا بعد از عرضه و تقاضا قیمت دلار نقش موثری در قیمت تمام شده خودروها دارد.
قیمت دلار که در بازار افزایش می‌یابد به دنبال آن قیمت گوشت، سیب زمینی و پیاز هم گران می‌شود، پس با نوسان قیمت دلار قیمت کالاهای اساسی مردم نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

از این‌رو با نوسان قیمت دلار افزایش قیمت خودروهای خارجی موضوع عجیبی نیست.
هر چند که واردات خودروهای خارجی ممنوع است اما افزایش تقاضا باعث شده قیمت خودروهای خارجی هم گران شود.

چنانچه قیمت دلار افزایش یابد قیمت خودروهای چینی نیز گران می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای چینی مجدد بین پنج تا 10 درصد دیگر گران شود.

افزایش روزانه قیمت خودروهای خارجی حکایت از بی‌ارزش شدن پول ملی دارد.

به عنوان مثال یک فرد با دلار 17 هزار تومانی یک خودرو به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان می‌خرد اما به محض اینکه قیمت دلار به 23 هزار تومان می‌رسد ارزش این خودرو نیز دو میلیارد و 300 میلیون تومان می‌شود.

دولت هیچ تصمیم روشنی برای واردات خودرو ندارد

یکی از فروشندگان خودرو درگفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: رشد قیمت ها در خودروهای خارجی غیر قابل تصور است به نحوی که روزانه به صورت متوسط قیمت خودروهای خارجی 10 تا 20 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. البته فروشنده‌ای هم در بازار نیست و فقط هر  روز قیمت ها تغییر پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکلات ترخیص خودروها، سرنوشت نامعلوم واردات خودرو و افزایش قیمت ارز را باید دلیل این مشکلات  دانست، گفت: دولت هیچ تصمیم روشنی برای تعیین تکلیف واردات خودرو ندارد و همین بلاتکلیفی بازار این خودروها را آشفته تر از دیروز می‌کند.

این فروشنده ادامه داد: مردم دیگر نه تنها توان خید ماشین های خارجه و لوکس را ندارند بلکه خرید یک ماشین ایرانی نیز برای آن ها آرزو شده است.

وی بیان داشت: جالب است هیچ گونه نظارتی هم بر روی این مسئله وجود ندارد و روز به روز موضوع پیچیده تر و غیر قابل حل می شود .
به گزارش جهانبین نیوز ؛ بازار خرید و فروش خودرو امروز نسبت به روز گذشته با رشد بیشتر قیمت ها روبرو شده است. به نحوی که قیمت خودرو به صورت ساعتی در حال تغییر است و هیچ مسئول و یا واحد نظارتی پاسخگوی به هم ریختگی بازار خودرو نیست.
در روز گذشته رشد قیمتها تا 25 میلیون تومان در انواع خودروهای داخلی رسیده بود اما امروز قیمت ها رکورد 30 میلیون تومانی را زده است.

شک افزایش قیمتها برای فروشندگان خودرو نیز علامت سوال بسیاری دارد که هنوز هیچ مسئولی پاسخی برای آن ندارد جالب اینجاست هیچ معاملاتی در بازار صورت نمی گیرد اما روند افزایش قیمتها همچنان ادامه دارد.

 
گرانی خودرو به خاطر شکاف عرضه و تقاضا بود


سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است با مدیریت شاخص‌های کلان اقتصادی مانند ارز قیمت خودرو نیز کم می‌شود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است با مدیریت شاخص‌های کلان اقتصادی مانند ارز قیمت خودرو نیز کم می‌شود.

حسین مدرس خیابانی درباره گرانی مجدد خودرو در روزهای اخیر و پس از اجرای طرح‌های پیش فروش، گفت: افزایش قیمت خودرو در ماه‌های نخست سال ناشی از شکاف میان عرضه و تقاضا بود که این شکاف با اجرای طرح‌های پیش فروش و فروش فوری و بیشتر شدن تحویل خودرو در سه ماهه نخست سال تا حدودی کاهش یافت.

وی با بیان اینکه با محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای ثبت نام در طرح‌های پیش فروش خودرو متقاضیان واقعی در قرعه کشی شرکت کردند، افزود: گرانی خودرو در روزهای اخیر ماحصل افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی است زیرا این شاخص‌ها بر قیمت مواد اولیه تولید و سایر نهاده‌ها اثرگذار است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است با کاهش شاخص‌های کلان اقتصادی مانند ارز، قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد.

کاهش قیمت دلار جو روانی مبنی بر کاهش قیمت خودرو را در بازار ایجاد می‌کند

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در یک مصاحبه با تجارت نیوز ، گفت: هر چند که هنوز واردات خودروهای خارجی ممنوع است اما افزایش تقاضا باعث شده قیمت خودروهای خارجی هم گران شود. چنانچه قیمت دلار افزایش یابد، قیمت خودروهای چینی نیز گران می‌شود.

وی اظهار کرد: زمانی که اسکناس‌ها بی‌پشتوانه چاپ می‌شود ارزش پول ملی کاهش می‌یابد. هر چند که با کاهش قیمت دلار قیمت خودروهای خارجی ثابت باقی می‌ماند اما کاهش قیمت دلار جو روانی مبنی بر کاهش قیمت خودرو را در بازار ایجاد می‌کند.

صدرایی به قیمت خودروسازان ایرانی اشاره کرد و گفت: دو خودروساز ایرانی هم محصولاتشان را براساس قیمت دلار افزایش می‌دهند. به عنوان مثال قیمت پژو 207 نیز بر اساس نرخ دلار گران یا ارزان می‌شوند؛ چرا که ریال ارزش خود را از دست داده و محصولات خودروسازان نیز به نوعی ارزبری دارد.

شرایط بغرنج است و دیگر کسی توان خرید خودرو ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: اگر شرکت‌ها مجددا با رویه قیمت‌گذاری دستوری حرکت کنند، دوباره ماشین تولید زیان آن‌ها فعال می‌شود و سال را با زیانی جدید باید به پایان می‌رسانند.

فرید زاوه یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: به نظرم بازار سال ۹۹ به دو قسمت تقسیم خواهد شد؛ قسمت اول مربوط به دورانی است که کرونا سایه‌اش در بازار هست؛ در این دوران شاهد رکود خواهیم بود و معاملات رونقی نخواهد داشت و احتمالا زودتر از خرداد نشانه‌های رونق در بازار دیده نمی‌شود.

وی افزود: به شرط مهار بیماری و بازگشت به شرایط عادی، معاملات باید از خرداد کم‌کم در بازار افزایش پیدا کند. در عین حال، تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد و بی‌پولی مضاعف دولت در تزریق نقدینگی باعث می‌شود کل سال ۹۹ بازار کم‌رمق باشد.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: به هرشکل من تصور می‌کنم تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران بسیار فراتر از آنچه که امروز فکر می‌کنیم، خواهد بود. دولت از طرفی با مشکلات عمده در تامین ارز و فروش نفت مواجه است و از طرفی دیگر، برنامه‌های تامین مالی نظام مالیاتی هم قطعا اجرایی نیست.

وی عنوان کرد: چنین شرایطی در کنار نیاز به تعویق اخذ مالیات و حتی تزریق نقدینگی، به معنای تورم شدیدتر در سال ۹۹ در کنار بیکاری گسترده خواهد بود. در واقع آسیبی که قشر متوسط و ضعیف از کرونا خواهند دید، بسیار عمیق است که به‌تبع به قدرت خرید به شدت اسیب می‌زند.

وی با بیان این‌که خود این شوک به بازار خودرو هم منتقل می‌شود، گفت: تقریبا عرضه جدید جز در قسمت‌های پایین بازار وجود ندارد؛ ممنوعیت واردات و عدم ارسال قطعات منفصله، درکنار قدرت خرید بسیار پایین مشتریان محصولات داخلی، فضای بازار را به شدت سردرگم می‌کند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ در بازار امروز سمند ال ایکس با افزایش سه میلیون تومانی با قیمت 173 میلیون تومان، سمند سورن با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 216 میلیون تومان، پژوه 405 با فزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 174 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 188 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش 13 میلیون تومانی با قیمت 233 میلیون تومان، پژو 206v8 با افزایش 15 میلیون تومانی با قیمت 230 میلیون تومان، رانا با افزایش 8 میلیون تومانی با قیمت 192 میلیون تومان و هایما با افزایش 30 میلیون تومانی با قیمت 660 میلیون تومان در بازار به ثبت رسید است.

همچنین پژو 207‌i دستی با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 275 میلیون تومان، پژو 207i اتوماتیک با افزایش 15 میلیون تومانی با قیمت 390 میلیون تومان، دنا با افزایش 913 میلیون تومانی با قیمت 260 میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 289 میلیون تومان، پراید 111 با افزایش 6 میلیون تومانی با قیمت 110 میلیون تومان، پراید 131 با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 95 میلیون تومان، پراید 132 با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 99 میلیون تومان، تیبا2 با افزایش 8 میلیون تومانی با قیمت 132 میلیون تومان، تیبا صندوقدار با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 118 میلیون تومان، ساینا با افزایش 81میلیون تومانی با قیمت 133 میلیون تومان، سراتو با افزایش 35 میلیون تومانی با قیمت 700 میلیون تومان به فروش می رسد.

با این افزایش قیمت ها کمتر کسی پیدا می شود که توان خرید حتی یک پراید را داشته باشد چه برسد به ماشین های لو کوس و گران قیمت خارجه و اگر این شرایط ادامه پیدا کند قطعا" وضعیت از این حالتی که هست بدتر و بدتر می شود.

انتهای پیام/1020ج
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۱۰:۲۸

8 Sep 2020