۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۵۳۸۹
وقتی قبح طلاق شکسته می شود؛

مهری که با مُهر طلاق رنگ می بازد

آمارها و شنیده‌ها حاکی از افزایش آمار طلاق در کشور است؛ طلاق‌هایی که سردی را با خود به ارمغان می‌آورند.
مهری که با مُهر طلاق رنگ می بازد
به گزارش جهانبین نیوز ؛ از شیرین‌ترین بخش‌های زندگی، ازدواج است اما متاسفانه برای بسیاری از جوانان این شیرینی به تلخی طلاق می‌انجامد.

پدیده طلاق، در جامعه امروز به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی  مطرح می‌شود که ریشه در تغییر و تحولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی، زیستی و غیره دارد که با پیچیده‌تر شدن زندگی امروز، سطح آن نیز به شدت تغییر یافته است.

با توجه به این که طلاق در گذشته نزد مردم، به عنوان یک امر مذموم و قبیح و در عین حال وحشت آور تلقی می‌شده، اما امروزه می بینیم، ابزار رایجی شده که به مدد آن، افراد خود را از وضعیت موجود رها می‌کنند.

 به طوری که نسل امروز ما نسبت به گذشته از پدیده طلاق، وحشت و استرسی به خود راه نمی‌دهد و این امر بسیار راحت در حال جا افتادن در جامعه است.

اینکه این آسیب ها چه مواردی هستند و چگونه زنان، مردان و کودکان متاثر از آن ها می شوند، از جمله مواردی هستند که گفتگویی هایی در مورد آن انجام شده است .


فرزندان بعد از طلاق پدر و مادر دچار مشکلات روان شناختی می شوند

علی فتحی یکی از روانشناسان در یکی از مصاحبه های خود به ایرنا گفت: فرزندان نسبت به زنان و مردان آسیب پذیرترین گروه هستند. وقتی طلاق صورت می گیرد فرزندان خصوصا دختران دچار نوعی مشکلات روان شناختی می شوند؛ زیرا در واقع نقش یک والد را تجربه نمی کنند. هر چقدر هم سنین کودکان پایین تر باشد، آسیب ها می توانند بیشتر باشند؛ زیرا هنوز هویت فرزندان شکل نگرفته است. به نوعی می توانیم بگوییم تا سن 7 سالگی آسیب ها بسیاری می تواند بر کودکان وارد شود.

وی افزود: آسیب های روانشناختی ممکن است به سمت اضطراب، افسردگی و عدم هویت یابی کامل رود. چون دختران و پسران نیاز به این دارند تا نقش هر دو والد را تجربه کنند. برای مثال اگر پدر به اندازه کافی در کنار فرزند نباشد کودک پسر نمی تواند الگوی خوبی از یک مرد داشته باشد. اگر فرزند دختر باشد و مادر همراهش نباشد نمی تواند همانند سازی نقشی از طریق مادر داشته باشد. در واقع فرزندان هم از نظر هویت یابی دچار مشکل می شوند و هم دچار مشکلات روان شناختی متعدد از قبیل افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات اجتماعی از قبیل کم رویی، خجالت و... می شوند.

این روانشناس افزود: از طرفی چون برچسب فرزند طلاق روی این کودکان است از این رو آنها بیشترین آسیب را به لحاظ اجتماعی خواهند دید. در جمع دوستان خود نمی توانند نقش بسیار موثری داشته باشند. اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. در مدرسه نیز ممکن است نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ کارشناسان بر این باورند که درگیری ها و جنگ و جدال هائی که بین والدین صورت می گیرد هیچ وقت از ذهن بچه ها بیرون نمی رود و یادآوری آن خاطرات تلخ در بزرگسالی، افسردگی برای او پدید می آورد و اگر نگاهی به راهروهای دادگاه بیندازیم و یا گذرمان به آنجا بیفتد چه بسیار زنان و مردانی می بینیم که با بچه های قد و نیم قد و معصوم در راهروها نشسته اند.



70درصد بزهکاران در کشور بچه های طلاق هستند

علیپور یکی از مشاوران حقوقی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد عدم شناخت زوجین از یکدیگر و ازدواج های خیابانی باعث شده است تا امروز بیش از 70 درصد از بزهکاران در کشور بچه های طلاق باشند و به همین دلیل باید با فرهنگ سازی مناسب در بین اقشار مختلف جامعه از این وضعیت جلوگیری شود.

وی تصریح کرد : برگزاری همایش راهکارهای پیشگیری از طلاق و عواقب بعد از طلاق از ضروریات است و برگزاری کلاس های مهارت زندگی و تبلیغ بیشتر در زمینه الگوهای دینی مذهبی توسط سازمان ها و ادارات فرهنگی و آموزشی باید با جدیت دنبال شود.

علیپور ادامه داد: پژوهش ها نشان می دهد که افراط و تفریط در روابط دختر و پسر قبل از ازدواج هر دو مشکلاتی را در آینده فراهم می آورد، چنانچه دختر و پسر فقط در مراسم خواستگاری یکدیگر را ببیند و به طور ظاهری همدیگر را بپسندند و جنبه های شخصیتی، رفتاری و فکری را در نظر نگیرند پس از مدتی مشکلاتی را در زندگی تجربه کرده و اگرهم روابط بی بند و بار داشته و بی توجه به مسائل اخلاقی و فرهنگی طرف مقابل باشند بازهم در آینده مشکلات متعددی خواهند داشت.

وی اذعان داشت: این واقعیت که امروزه در بعضی از خانواده ها به طورعام داغ بدنامی به طلاق زده نمی شود نیز باعث افزایش روز افزون این پدیده می شود تا اندازه ای نتیجه تغییر و تحولات اجتماعی است که با رشد شهرنشینی و صنعتی شدن و به تبع آن گذر جامعه از مرحله سنتی به مدرن پدید می آید.

این مشاور حقوقی بیان داشت: یکی از مسائلی که باعث می شود زنان طلاق بگیرند مسئله استقلال اقتصادی زنان است و به تدریج که زنان از نظر اقتصادی مستقل می شوند به گرفتن طلاق به عنوان یک نوع منزلت اجتماعی نگاه کرده و در پاره ای موارد باعث تشویق زنان به گرفتن طلاق شده است.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ بر اساس آخرین گزارش سازمان ثبت احوال؛  بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده مربوط به گروه سنی مردان 30 تا 34 ساله با زنان 25 تا 29 ساله بوده که در مجموع 13 هزار و 245 مورد را به خود اختصاص داده اند.



جوانان امروز به دنبال ظاهر هستند تا معیارهای واقعی زندگی

احمد آماره وکيل پايه يک دادگستري در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ طلاق را جدي‌ترين معضل اجتماعي دانست و با اشاره به مشکلات ناشي از طلاق در جامعه، افزود: در سال‌هاي اخير با وجود اينکه سطح زندگي مردم از لحاظ علمي، اجتماعي و رفاهي نسبت به گذشته ارتقا يافته، اما آمار طلاق با سير صعودي مواجه است.

وی اظهار کرد: اگر اکنون مشکلاتي چون بيکاري و اعتياد در بين خانواده‌ها وجود دارد در گذشته نيز همواره اين مشکلات وجود داشته است، پس اين مشکلات نمي‌تواند عامل اصلي افزايش طلاق در جامعه امروزي باشد.

این وکیل دادگستری با بيان اينکه جوانان امروزي به معيارهاي صحيح ازدواج آنگونه که بايد توجه نمي‌کنند، تصريح کرد: متاسفانه امروزه جوانان بيش از آنکه به دنبال معيارهاي واقعي و مهم زندگي باشند به دنبال مسائلي چون ظاهر و القاب و عناوين هستند که در طول زندگي به سرعت ارزش خود را از دست مي‌دهند.

آماره عدم پايبندي به ارزش‌هاي خانواده را مهم‌ترين عامل افزايش طلاق در کشور و به تبع آن استان عنوان کرد و گفت: در گذشته با وجود مشکلات، زوجين آنقدر براي موقعيت اجتماعي خود و خانواده شان ارزش قائل بودند که هيچ يک از زوجين تحت هيچ شرايطي حاضر به طلاق و نابودي آينده فرزندشان و تخريب وجهه اجتماعي‌شان نبودند.

اين وکيل دادگستري با بيان اينکه بر اساس تعاليم شرعي طلاق، زشت‌ترين کار نزد خداست، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه روند پيشرفت جامعه به سمتي است که قبح طلاق در حال از بين رفتن و طلاق در بين مردم امري عادي شده است.

به گفته وي، گرايش به فرهنگ غرب که همان خروج از ارزش‎هاي والاي انساني که ناشي از فرهنگ مبتني به دين اسلام است يکي از مهم‌ترين عوامل عدم پايبندي به خانواده و در نتيجه طلاق است.

از هر 5 ازدواج در چهارمحال و بختیاری 1 طلاق صورت می گیرد

معاون فرهنگی امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آمار اعلام شده نسبت طلاق به ازدواج در استان ۲۰.۵ درصدو در کشور این مورد ۳۳ درصد به ثبت رسیده است و این آمار نشان‌دهنده این است که از هر ۵ مورد ازدواج در استان یک مورد منجر به طلاق می‌شود.

طهماسب شیروانی معاون فرهنگی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در نشست خبری که  با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری برگزار کرده بود  اظهار کرد: بر اساس آمار ثبت شده در سال ۹۸، ۱۴۰۳ مورد طلاق در استان به ثبت رسیده است که ۵۲۷ مورد از این تعداد طلاق در ۴ سال اول زندگی زوجین بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اولیه زندگی مشترک، بسیاری از جوانان درک، آمادگی و آگاهی لازم را برای آغاز زندگی مشترک ندارند، افزود: ۴۰ درصد طلاق‌های استان در ۴ سال اول زندگی به ثبت رسیده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد طلاق‌های سال گذشته با ۴۲۷ فقره بین  ۴ تا ۱۰ سال زندگی مشترک به ثبت رسیده است. ادامه داد: ۲۲۳ مورد از طلاق‌ها نیز بین ۱۰ تا ۱۵ سال زندگی مشترک و ۲۲۶ مورد نیز در بیش از  ۱۵ سال زندگی مشترک به ثبت رسیده است.

شیروانی بیان کرد: براساس سرشماری سال ۸۵، جمعیت جوان چهارمحال و بختیاری ۳۱.۷ درصد، در سرشماری سال ۹۰، ۳۷.۳ درصد و در سرشماری سال ۹۵، ۳۴ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه این آمار نشان‌دهنده این است که جمعیت جوان چهارمحال و بختیاری روبه کاهش است، بیان کرد: استان ما از لحاظ جمعیت جوان در رتبه ۱۳ کشور قرار دارد و سهم جمعیت جوان استان از کشور ۰.۲۱ درصد است که نشان‌دهنده جمعیت متعادل جوان استان است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: جوان‌ترین شهرستان استان، شهرستان فارسان با جمعیت جوان ۳۵.۵ درصد در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال و پس از آن شهرستان‌های لردگان، شهرکرد، اردل، خانمیرزا، کوهرنگ، کیار، بروجن، سامان و بن رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

شیروانی با اشاره به افزایش میانگین سن ازدواج در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: براساس آمار طی سال ۹۵ میانگین سنی ازدواج زوجین در استان ۲۵.۳۲، درسال ۹۶، ۲۶.۶۱، سال ۹۷، ۲۶.۹۱ و در سال ۹۸، ۲۷.۵ به ثبت رسیده است.

وی  به میانگین سنی طلاق زوجین در چهارمحال و بختیاری اشاره و اضافه کرد: براساس آمار سال ۹۸، میانگین سنی طلاق زوجین در سطح استان ۳۴.۶۸ بوده است.
معاون فرهنگی و امور جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آمار سال ۹۸، تعداد واقعه ازدواج ۶هزار و ۸۲۵ فقره به ثبت رسیده است.

شیروانی تصریح کرد: براساس آمار اعلام شده نسبت طلاق به ازدواج در استان ۲۰.۵ درصدو در کشور این مورد ۳۳ درصد به ثبت رسیده است و این آمار نشان‌دهنده این است که از هر ۵ مورد ازدواج در استان یک مورد منجر به طلاق می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: آمارهای اعلام شده صرفا بر حسب آمار در سازمان ثبت‌احوال کشور و استان است.

در ادامه حمید کریمی، مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: با کاهش جمعیت در استان طبیعتا شاهد کاهش جمعیت جوان استان خواهیم بود ولی وضعیت استان ما نسبت به استان‌های دیگر در وضعیت مطلوبی است.

وی در ادامه واقع‌بینی، گذشت طرفین، برنامه‌ریزی مسئولان و سرمایه‌گذاری دولت و دستگاه‌های اجرایی را از عوامل کاهش طلاق در استان برشمرد.

وی افزود: طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، نزدیک به ۵۰۰ برنامه در هفته ازدواج توسط سازمان‌های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری تحت نظر اداره‌کل ورزش و جوانان استان به صورت رایگان برگزار شد و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بودیم و ارزیابی دقیق در این خصوص با نظارت و کنترل صورت گرفت.

کریمی در ادامه بیان کرد: طی سال گذشته ۲ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج در شهرستان شهرکرد راه‌اندازی شده است که در زمینه تعالی خانواده خدمات مشاوره ارائه می‌دهند.

وی با تاکید براینکه خانواده و زوجینی که توانایی مالی ندارند، می‌توانند از خدمات رایگان این مراکز استفاده کنند، ادامه داد: جوانان، خانواده‌ها و زوجینی که نیاز به خدمات مشاوره قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج دارند، می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از خدمات مشاوره به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

به گزارش جهانبین نیوز، یکی از مشکلاتی که جامعه امروز با آن روبروست و مشکلات بسیاری را برای افراد و در نتیجه جامعه ایجاد کرده است، گسیختگی خانواده و طلاق است. در گذشته زندگی مشترک افراد طولانی‌تر بود و طلاق به ندرت اتفاق می‌افتاد. اما امروزه با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی، ابتلا به بیماری‌های روانی، فشار وارده از سوی رسانه‌های اجتماعی و ... آمار طلاق بسیار بالا رفته است که از جمله عوامل آن عدم شناخت طرفین از یکدیگر و انتظارات است که می توان مشاوره قبل ازدواج و  تحقیقات جامع و کامل را یکی از عوامل مهم کاهش دهنده این اتفاق تلخ است.

گزارش : مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج
 
 
 
 
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۳۴:۱۹

1 Sep 2020