۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۴۵۳۰۷
تاخت و تاز گرانی در محصولات لوازم خانگی؛

وقتی صدای مردم به جایی نمی رسد!/ گرانی در بازار لوازم خانگی بیداد می کند

لوازم خانگی سال قبل را با افزایش قیمت به پایان رساند و در اردیبهشت ماه امسال نیز همراه با افزایش نرخ ارز جهش قیمتی ۳۰ تا ۳۵ درصدی را تجربه کرد، فعالان افزایش قیمت مواد اولیه، بالا رفتن هزینه‌های تولید و کاهش قاچاق را به‌عنوان دلایل گرانی نام می‌برند.
وقتی صدای مردم به جایی نمی رسد!/ گرانی در بازار لوازم خانگی بیداد می کند
به گزارش جهانبین نیوز ؛ این روزها افزایش بی‌سابقه قیمت اجناس و اوضاع آشفته‌بازار نقل مجالس مردم شده است، به‌گونه‌ای که همواره بعد از سلام و احوال‌پرسی، مردم از یکدیگر می‌پرسند: راستی، از اوضاع قیمت‌ها چه خبر؟

در حالی که با شیوع کرونا در کشور خبرها حکایت از رکود بازار لوازم خانگی داشت و خرید و فروش با نبود مشتری در اسفند ماه نسبت به سال 97 با کاهش 70 درصدی روبه‌رو بود، تولیدکنندگان لوازم خانگی در ماه‌های پایانی سال گذشته اقدام به افزایش 5 درصدی قیمت محصولات خود کردند و در دو ماهه اخیر اعمال تحریم‌ها و نبود مواداولیه را بهانه جدیدی برای افزایش قیمت‌ها اعلام و بدون مجوز و سلیقه‌ای کالاها را 15 تا 30 درصد گران کرده‌اند.

طی ماه‌های اخیر روند افزایشی قیمت برخی کالاها از جمله خودرو عاملی شد تا واحدهای نظارتی در بازار حضور فعال‌تری داشته باشند و خودروسازان را هم ملزم به فروش فوری محصولات برای کاهش قیمت‌ها در بازار کنند، اما از آن طرف اوضاع بازار سایر کالاهای صنعتی از جمله لوازم خانگی خوب نیست و عدم نظارت‌ها بر آن عاملی شده تا مصرف‌کنندگان، سرگردان از خرید، در پی دلایل افزایش قیمت‌ها باشند.

این یک واقعیت است که مردم نگران وضعیت اقتصادی خود و کشورشان هستند و همواره از جدیدترین اخبار مربوط به بازار اطلاع دارند و به‌دنبال خبری خوب می‌گردند تا کمی از نگرانی‌شان بکاهد.


 
بالا رفتن قیمت ارز بار دیگر آشفتگی بازار را دوچندان کرد

 بالا رفتن قیمت ارز بار دیگر آشفتگی قیمت ها را در چهارمحال و بختیاری دو چندان کرد، علاوه بر افزایش چند برابری قیمت کالاهای خارجی، این بار کالاهای داخلی هم افزایش قیمت عجیبی را تجربه کردند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در مدت یک هفته یخچال ساید یکی از برندهای خارجی از ۲۵ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان رسید و جهش ۱۰ میلیونی را تجربه کرد.

او گفت: البته کالاهای ایرانی از این قافله عقب نماندند و افزایش قیمت ۵ تا ۷ میلیونی را تجربه کردند، این افزایش قیمت شوک بزرگی را به بازار لوازم خانگی وارد کرد.



80 درصد عامل رکود عدم مدیرت است

مردانی نژاد یکی از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برخی از مواد اولیه لوازم خانگی تولید داخل است و شامل افزایش قیمت ۳۵ درصدی می شود، اما برخی دیگر از مواد اولیه وارداتی هستند و افزایش قیمت های آن وابسته به قیمت ارز است.

به گفته وی در جایی که افزایش قیمت ها با ارائه مستندات به صورت قانونی باشد، مجوزهای لازم برای افزایش قیمت داده می شود در غیر این صورت برخوردهای قضایی با آن ها صورت می گیرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در بازار لوازم خانگی داخلی، آن دسته از قطعاتی که در داخل تولید می شوند به طور متوسط  ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و قیمت قطعات خارجی بسته به شرایط شیوع کرونا و ارز افزایش یافته است.


 
دولت مردان ما از پنج سال گذشته تنها به غرب تکیه کرده اند

مردانی نژادبا تاکید بر اینکه دنیا فقط غرب نیست اما متاسفانه دولت مردان ما از پنج سال گذشته تنها به غرب تکیه کرده اند خاطر نشان کرد: ما در بهترین وضعیت هم نمی توانیم تولیدات خودمان را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

وی با اذعان بر اینکه نگاه به خارج باید عوض شود  افزود: کشور ما تکنولوژی که به درد کشورهای غرب بخورد را  ندارد .

وی ادامه داد: 650 میلیون جمعیت هست که نیاز به صنایع ما دارند و مشتری ما هستند ما می توانیم با آن ها تفاهم نامه بسته و پول آن ها را در ازای فروش تولیداتمان به کشور بیاوریم.

مردانی نژاد با اشاره به اینکه ما دو میلیارد همسایه داریم که متاسفانه اینها را رها کرده و روی کشورهای اروپایی زوم کرده ایم تصریح کرد: آن هایی که می توانند از ما خرید کنند را رها کرده ایم  دل به آمریکا و اروپا بسته ایم و این بزرگ ترین ضعف ما است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ وقتی وضعیت این روزهای بازار را میبینیم متوجه کاهش خرید مردم میشویم و این برای مشتری عذاب آور است که وقتی میخواهد جهیزیه ای را تهیه کند به حداقل ها هم راضی شود اما باز هم قیمت ها به قدری بالا است که توان خرید را به کلی از برخی مردم سلب می کند و این امر برای یک مغازه دار نیز سخت بوده چراکه روز به روز مشتری های خود را از دست می دهد.
 
ما طرفدار افزایش قیمت‌ها براساس مصوبات قانونی و شرایط عمومی نرخ تورم هستیم

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در یکی از مصاحبه های خود  ،  به افزایش حدود ۲۵ درصدی قیمت لوازم‌خانگی در بازار اشاره کرده بود.

البته وی عنوان کرده است؛ ما طرفدار افزایش قیمت‌ها براساس مصوبات قانونی و شرایط عمومی نرخ تورم هستیم، زیرا در شرایط فعلی برای تولیدکننده باید تولید صرفه داشته باشد. از سوی دیگر، از سازمان حمایت نیز می‌خواهیم تمامی قیمت‌ها را در سامانه ۱۲۴ ثبت کند تا مردم و فروشندگان نیز بتوانند با قیمت‌های مصوب تولیدات را به فروش برسانند.

به اعتقاد میری، مشکلی که وجود دارد، گرانی بیش از اندازه برخی لوازم‌خانگی است؛ به طوری که قبل از عید ماشین ظرفشویی آلمانی ۸ میلیون تومان بود، اما در حال حاضر برند ایرانی این کالا ۱۲ میلیون تومان شده است. نیاز است سازمان حمایت به این موضوع ورود کند تا بتوان قیمت‌ها را کنترل کرد.

به گفته وی، در نظر داریم برندهای ایرانی را سر و سامان دهیم و به فروشندگان لوازم‌خانگی فرصت داده‌ایم تا ۲۰ خرداد قیمت محصولات خود را وارد سامانه ۱۲۴ کنند تا قیمت‌ها به یک ثبات نسبی برسد.

تاکنون از طرف انجمن درخواستی برای افزایش قیمت لوازم‌خانگی ارائه نشده است

عباس‌هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی نیز معتقد است: برخلاف افزایش بالای ۱۰۰ درصدی مواد اولیه داخلی و تاخیر دو سه ماهه بانک مرکزی در تخصیص ارز، تورم، افزایش دستمزدها واحدهای تولیدی در زمینه تولید به مشکل خورده‌اند.

وی افزود: تاکنون از طرف انجمن درخواستی برای افزایش قیمت لوازم‌خانگی ارائه نشده است و اسناد نشان می‌دهد با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، شاید حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته باشیم اما افزایش قیمت به طور رسمی نداشته‌ایم. پیش‌بینی می‌شود با توجه به کمبود مواد اولیه کمبود کالا نیز در ماه‌های آینده داشته باشیم.

هاشمی تاکید کرده است: با توجه به تورم ۴۲ درصدی و دوبرابر شدن ارز، نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت قیمت‌ها را ثابت نگه دارد. بخش بزرگی از تولیدکنندگان به دلیل عدم دسترسی مواد اولیه در بورس، مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. برنامه‌ریزی شش ماهه برای واحد تولیدی در این شرایط غیرممکن است. پیشنهاد انجمن این است که اموری که قابل تفویض به بخش خصوصی است انجام شود و وزارت صمت برون‌سپاری و اعتماد به بخش خصوصی را داشته باشد تا به جهش تولید مد نظر برسیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ از قاچاق و تقاضای مردم تا گرانی لوازم مورد نیاز کارخانه‌ها و از سوء استفاده از شرایط اقتصادی تا عدم کنترل بازار، عوامل گرانی لوازم خانگی در استان چهارمحال و بختیاری  هرچه باشد این مردم هستند که از آن متضرر شده اند.

به یاد داشته باشید که یک بازنشسته که برای دو دخترش قرار است جهیزیه عروسی آماده کند این روزها چه حال و روزی دارد!

همه این مسائل مشکلی را حل نمی کندمگر با یک مدیریت جامع و کامل....

گزارش از مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج
 
 
 
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۰۷:۲۵

20 Aug 2020