۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۵۲۹۴
جهانبین نیوز گزارش ‌می‌دهد

تجربه برگزاری محرم و صفری متفاوت با اجرای پروتکل‌های بهداشتی/ پرچم عزای حسینی هرگز بر زمین نمی‌ماند

با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر هم باید عزاداری‌ها به نوعی دیگر برگزار شود، همه می‌دانیم که پرچم عزای حسینی هرگز بر زمین نمانده و نخواهد ماند شاید زمان برگزاری روضه‌ها و هیئت‌ها کوتاه شود اما حذف نمی شود، مگر می‌شود مردم در رسای امام حسین (ع) اشک نریزند؟ مطمئنا امسال مراسم عزاداری متفاوتی در پیش داریم.
تجربه برگزاری محرم و صفری متفاوت با اجرای پروتکل‌های بهداشتی/ پرچم عزای حسینی هرگز بر زمین نمی‌ماند
به گزارش جهانبین نیوز؛ کرونا همچون طوفانی آمد و زندگی همه انسان‌ها را زیر و رو کرد، مدارس تعطیل شد، مهمانی‌ها و دید و بازدیدها به خاطره‌ها پیوست به ماسک به‌عنوان عضوی از صورتمان عادت کردیم، مایع ضدعفونی‌کننده و الکل همراه همیشگی‌مان شد و بسیاری از روزمرگی‌های عادیمان را که گمان نمی‌کردیم روزی از نبودنشان دلمان بگیرد، از ما گرفت.
 
اما بدترین قسمت محدودیت‌های کرونایی مربوط می‌شود به فعالیت‌های مذهبی، همان روزهای نخست، این بیماری منحوس باعث شد حرم‌ها بسته شود و مردم از بزرگ‌ترین موهبت خدادادی یعنی حضور در حرم امن ائمه محروم شوند، لیالی قدر در نهایت غربت برگزار شد و عیدهای قربان و غدیر خبری از دید و بازدیدها نبود و نذری‌ها یکی پس از دیگری کنسل شد و همه جا حرف از آمدن این کرونای لعنتی بود...
 
مردم ایران با عشقی که به اهل بیت (ع) و دینشان دارند، هرگز اجازه ندادند کرونا محدودشان کند، اگر این بیماری مجبورشان کرد نذرشان را کنسل کنند به جای آن سنتی نیکوتر را اجرا کردند و هزینه نذرشان را به نیازمندان بخشیدند، اگر کرونا خانه‌نشینشان کرد و نگذاشت به عید و دید و بازدید برسند دید و بازدید مجازی را جایگزینش کردند و عیدشان را به شیوه ای متفاوت شاد بودند.
 
اما با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر هم باید عزاداری‌ها به نوعی دیگر برگزار شود، همه می‌دانیم که پرچم عزای حسینی هرگز بر زمین نمانده و نخواهد ماند شاید زمان برگزاری روضه‌ها و هیئت‌ها کوتاه شود اما حذف نخواهد شد، مگر می‌شود مردم در رثای امام حسین (ع) اشک نریزند؟ مطمئنا امسال مراسم عزاداری متفاوتی در پیش خواهیم داشت و بنابر فرموده مقام معظم رهبری به آنچه ستاد کرونا بگوید گوش خواهیم داد و مراسمات را هم برگزار میکنیم، در همین زمینه گفت‌وگو می‌کنیم با یکی از کارشناسان مسائل مذهبی:
 
امام حسین (ع) ما را به رفتار عاقلانه فرا می‌خواند
 
حجت‌الاسلام داوود احمدپناه در این خصوص  در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ بیان داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ضمن اینکه ما باید هرچه باشکوه‌تر مراسم عزاداری امام حسین (ع) را در این ایام کرونایی برگزار کنیم لازم است که مطیع دستورات ستاد مبارزه با کرونا نیز باشیم.
 
وی ادامه داد: همه می‌دانیم که امام حسین (ع) در دل مردم جای دارد و مردم عاشق این امام بزرگوار هستند و دعا می‌کنند که این ویروس منحوس از بین برود تا مثل سال‌های پیش عزاداری محرم و صفر را برگزار کنند، اما امسال لازم است مراسمات در فضای باز، با حفظ فاصله و با ماسک برگزار شود و مراسمات نباید بیش از یک ساعت به طول انجامد.
 
احمدپناه بر لزوم حذف اطعام و پذیرایی در مراسمات عزاداری تاکید کرد و گفت: اگر جایی نذر معینی هست (نذر رساله‌ای) بدون انداختن سفره و به‌صورت بهداشتی در ظروف یک بار مصرف به مردم داده شود افزود: نام امام حسین (ع) باید زنده بماند چراکه بنا به فرموده امام راحل ما هرچه داریم از این محرم و صفر است، در هشت سال دفاع مقدس این نام امام حسین (ع) بود که از انقلاب دفاع کرد و در انقلاب هم کمک این امام بزرگوار محسوس بود.
 
این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: این تفکر که عزاداری برای امام حسین (ع) اجازه نمی‌دهد که به کرونا مبتلا شویم و بنابراین نیازی به رعایت موازین بهداشتی نیست، غلط است، مگر امام سجاد (ع) امام نیستند و مگر ایشان از همه مردم داناتر نیستند؟ اما ایشان زمانی که تب به سراغشان می آید برای آنکه حجت خدا در زمین باقی بماند از جنگ در میدان کربلا معاف شدند و به یاری امام حسین (ع) نیامدند، بنابراین وقتی امام معصوم بخاطر بیماری از جنگ کنار می‌روند ما هم در برابر این ویروس باید عاقلانه رفتار کنیم.
 
وی اضافه کرد: خود امام حسین (ع) بارها تاکید کرده‌اند که حفظ جان مردم از همه چیز واجب‌تر است، عزاداری خوب است اما وقتی قرار است با رعایت نکردن موازین بهداشتی جان مردم را به خطر بیاندازد ثوابی نخواهد داشت، ما باید با برگزاری درست و اصولی مراسمات، به یاری کادر پزشکی بشتابیم و بدانیم که امام حسین (ع) ما را به رفتار عاقلانه فرا می‌خواند و رفتارهای نادرست در این زمینه موجب نارضایتی ائمه (ع) می شود.
 
در هیمن زمینه به سراغ یکی از مسئولان هیئت در استان رفتیم و نظر وی را درخصوص نحوه برگزاری مراسمات محرم و صفر جویا شدیم:
 
با برگزاری عزاداری‌ها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به طور کلی مخالف هستم/ با رفتارهای غیراصولی موجب وهن مذهب نمی‌شویم
 
محمدحسین سلیمی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: کلیه برنامه‌های هیئت محبان فاطمه الزهرا شهرستان بن امسال بنابر دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود و سعی کردیم این مراسمات را در فضای باز برگزار کنیم، این موضوع درخصوص سایر هیئت‌های شهر نیز اجرا خواهد شد.
 
وی افزود: در راستای رعایت زمان‌بندی مورد تاکید ستاد مبارزه با کرونا برخی از آیتم‌ها را از برنامه‌ها حذف کردیم، تهیه ماسک، برنامه‌ریزی در رعایت فاصله قانونی و دیگر موارد را نیز در برنامه داریم.
 
سلیمی با بیان اینکه مواکب داخل شهر جمع‌آوری شده است و صاحبان این مواکب سعی کردند موکب‌ها را به سمت موکب‌های توزیع ماسک و لوازم بهداشتی سوق بدهند افزود: این درحالی است که توزیع نزورات حین برنامه مانند چای و غذا هم به طور کلی برچیده شده است و قرار است نزورات در راستای کمک مومنانه به دست نیازمندان برسد.
 
مسئول هیئت محبان فاطمه الزهرا شهرستان بن با اشاره به لزوم کاهش زمان برگزاری برنامه‌های هیئات افزود: بخشی از برنامه‌ها الزاما باید حذف شود و سعی ما بر این است که این بخش‌ها به صورت کلیپ‌هایی در فضای مجازی و در کانال تلگرام و پیج اینستاگرامی هیئت بارگزاری شود.
 
وی ادامه داد: همچنین یکسری برنامه فرهنگی مانند برگزاری مسابقه کتابخوانی و.. را در دستور کار خود قرار داده‌ایم برای انتقال پیام‌هایی که سال‌های قبل در برنامه به جوانان منتقل می‌شد.
 
سلیمی خاطرنشان کرد: با برگزاری عزاداری‌ها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به طور کلی مخالف هستم چون اسلام و به ویژه تشیع دین عقلانیت است و خدا همه کارها را از طریق ابزارش که یکی از آن‌ها عقل و منطق است پیش می‌برد، خود اهل بیت (ع) هم دچار کسالت می‌شدند و هر کار افراطی که در این زمینه صورت دهیم باعث می‌شود بهانه دست دشمنان بیاید و رسانه‌های معاند از این موضوع سوءاستفاده کنند و مسلمانان را مورد تمسخر قرار دهند.
 
مسئول هیئت محبان فاطمه الزهرا شهرستان بن در انتها تاکید کرد: علی رغم اینکه عده‌ای دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و مسافرت می‌روند یا ماسک نمی‌زنند اما ما هیئت‌های مذهبی برای آنکه ثابت کنیم رهروان ائمه اطهار (ع) دارای عقل و منطق هستند، همه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم رفتار ناشایست ما سبب شود به جای اینکه زینت اهل بیت (ع) باشیم باعث وهن مذهب و سرشکستگی این بزرگواران شویم.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ درست است که دشمنان اسلام درصدد هستند که پرچم عزای حسینی زمین بماند و از طرفی به دنبال آن هستند که ملت‌های مسلمان را بی‌منطق و خرافاتی جلوه دهند، اما مردم با برگزاری مراسمات عزاداری با رعایت کامل اصول بهداشتی ثابت می‌کنند خون امام حسین (ع) فراموش شدنی نیست و مسلمانان عاقل‌ترین و منطقی‌ترین ملت‌ها هستند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۵۹:۳۱

19 Aug 2020