۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۵۲۲۸

بزرگترین کلکسیون میوه های سردسیری دنیا ، در چهارمحال و بختیاری

باغدار نمونه استان چهارمحال و بختیاری گفت: کلکسیون میوه های سردسیری دنیا در 180 هکتار از باغات سامان کاشته و به بار نشسته شده است.
بزرگترین کلکسیون میوه های سردسیری دنیا ، در چهارمحال و بختیاری
عبدالله کبیری باغدار نمونه در چهارمحال و بختیاری  در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: 800 رقم میوه در 180 هکتار  از باغات چهارمحال و بختیاری کاشته ام که 300 رقم آن میوه های خارجی است .

وی تصریح کرد : 80 نمونه هلو، 60 نمونه گلابی، 80 رقم گردو، 23 رقم بادام را در این باغ میکارم که نمونه این میوه ها را از آمریکا، شیلی، نیوزلند، استرالیا، کره، چین و ترکمنسان  آورده ام.

کبیری  با اشاره به اینکه همه میوه های سردسیری سراسر دنیا را در این استان توانسته ام بیاورم گفت: دردنیا همه جور میوه را نمی توان یک جا جمع کرد اما من توانستم کلیه این میوه ها را در یک باغ بکارم و تا کنون نیز موفق بوده ام.

وی با اشاره به اینکه اگر امکانات وجود داشته باشد همه این میوه ها را در سراسر ایران پخش میکنم عنوان کرد: پرورش دادن برخی از میوه ها روش های خاص خود را دارد که باید با حوصله تمام ان ها را انجام داد.

کبیری با اذعان بر اینکه 10 میوه برتر دنیا را توانسته ام در این باغ بکارم گفت: با تحقیقات کامل بر روی میوه ها و در نظر گرفتن شرایط آب و هوا و بسیار حساب شده تمامی این میوه ها را وارد استان کرده ام.

وی با اشاره به اینکه انبار داری میوه ها بسیار مهم است گفت: ما تا کنون نگه داری  ظرفیت 250 کیلو سیب را در انبار داریم .

کبیری با اشاره به اینکه باید مدیریت کنیم که همه میوه ها هم زمان با هم نرسند گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که در تمام طول سال میوه های مورد نیاز را بتوانیم به بازار ارائه دهیم .

وی با تاکید بر اینکه اکثر میوه ها ی ما ارگانیک هستند گفت: برای جلوگیری از کنترل آفات میوه ها را سم پاشی می کنیم و از کودهای شیمیایی کمتر استفاده می کنیم.

کبیری با یادآوری بر اینکه محصولات بادام و گردو ما به هند و امارات صادر می شود اظهار کرد: سالانه 20 تن بادام ، 8 تن گردو به هند و امارات صادر می شود.

وی بزرگترین معضل باغات منطقه را دلال ها دانست و تشریح کرد: محصولات ما به طور مستقیم به دست مصرف کننده نمی رسد و متاسفانه با چندین واسطه این محصول به بازار ارائه می شود و همین موجب شده افزایش قیمت در بازار به چشم بخورد.



صرفه اقتصادی گردو نسبت به سایر میوه ها قابل قیاس نیست

این باغدار سامانی گفت: محصولات گردو هر سال نسبت به سال های گذشته افزایش بیشتری دارد و به همین خاطر صرفه اقتصادی گردو نسبت به سایر محصولات بیشتر است.

کبیری یادآور شد: برای جلوگیری از هدر رفت آب از مالچ های کشاورزی استفاده می کنیم که از این طریق مدت زمان آبیاری را پایین می اورد و این مالچ های کشاورزی برای هر درخت 1300 تومان هزینه دارد.

وی با تاکید بر اینکه بادام مامایی چهارمحال و بختیاری گران ترین و مرغوب ترین نوع بادام است گفت: تنها بادامی که به کشورهای خارجه صادر می شود بادام مامایی استان چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۵۵:۴۳

11 Aug 2020