۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۴۵۱۶۸

کشف کهکشانی با مقدار اکسیژن بسیار کم

دانشمندان بوسیله فناوری یادگیری ماشین موفق به کشف یک کهکشان که مقدار اکسیژن آن بسیار کم است، شده‌اند.
کشف کهکشانی با مقدار اکسیژن بسیار کم
به گزارش جهانبین نیوز، به نقل از، تک اکسپلوریست، کارشناسان حوزه فضا به منظور درک تکامل کهکشان لازم است جهان را در بازه های زمانی مختلف  مانند زمان شکل گیری و تکامل بررسی کرد. اکثر کهکشان‌های جهان مدرن کهکشان‌های بالغ هستند.
از آنجایی که کهکشان‌های تازه تشکیل شده نادر هستند، یک تیم تحقیقاتی بین المللی در مطالعه اخیر با بررسی داده‌های تصویربرداری گسترده‌ای که توسط تلسکوپ سوبارو انجام شده بود، در جستجوی آنها بودند.

با این حال یافتن کهکشان‌های تازه تشکیل شده که مراحل اولیه زندگی خود را سپری می‌کنند توسط این داده‌ها کار آسانی نیست زیرا داده‌های این موضوع گسترده و شامل ۴۰ میلیون جرم هستند.

در این مطالعه جدید محققان از فناوری یادگیری ماشین برای یافتن چنین کهکشان‌هایی در میان انبوهی از داده‌ها استفاده کردند.

محققان برای انجام این کار از یک رایانه استفاده کردند که به طور مکرر رنگ‌های کهکشان را که از مدل‌های نظری مشخص است، یاد می‌گرفت و سپس به رایانه اجازه می‌دادند تا تنها کهکشان‌هایی که تازه تشکیل شده بودند و به نوعی در حال سپری مراحل اولیه زندگی خود بودند را انتخاب کند.

دانشمندان با تلفیق داده‌های بزرگ ثبت شده توسط تلسکوپ سوبارو و فناوری یادگیری ماشینی، یک کهکشان را با میزان اکسیژن بسیار کم ۱.۶ درصد فراوانی خورشیدی (solar abundance) کشف کردند که این کهکشان رکورد یک کهکشان دیگر را از نظر میزان اکسیژن شکست. این کهکشان "HSC J۱۶۳۱ + ۴۴۲۶" نام دارد و در فاصله ۴۳۰ میلیون سال نوری در صورت فلکی هرکول قرار دارد. مقدار اکسیژن این کهکشان تنها ۱.۶ درصد است. این پایین‌ترین مقداری است که تاکنون برای یک کهکشان گزارش شده است. میزان اکسیژن اندازه گیری شده نشان می‌دهد که بیشتر ستاره‌های این کهکشان اخیراً شکل گرفته‌اند. به عبارت دیگر ، این کهکشان مراحل اولیه تکامل خود را پشت سر می‌گذارد.

پروفسور "اوچی" از "رصدخانه نجوم ملی ژاپن" و "دانشگاه توکیو" گفت: میزان جرم ستاره‌ای HSC J۱۶۳۱ + ۴۴۲۶ این کهکشان بسیار کم است و جرم آن تنها ۰.۸ میلیون جرم خورشیدی است.

انتهای پیام/1029ج