کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کرونا هم به کاهش شیب ازدواج اضافه شد

5 مرداد 1399 ساعت 8:12

کرونا همه چیز از صنعت و اقتصاد گرفته تا عشق و محبت را با خود به قهقرا برد، چه جوانانی که همه چیز را آماده کرده بودند تا تابستان زندگی جدیدی را با عشق آغاز کنند اما به آن ها گفتند باید فاصله‌گذاری اجتماعی را جایگزین جشن ازدواجشان کنند.


به گزارش جهانبین‌نیوز؛ روزهای آغازین سال 2020 بود که خبر شیوع یک بیماری عجیب در یکی از شهرهای کشور چین مصادره شد، آن زمان شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد دو ماه بعد این بیماری وحشتناک اینگونه زندگی همه تحت تاثیر قرار دهد که حتی نتوانیم یک نفس راحت بکشیم.

کرونا همچون یک سیل بلا آمده بود و کاری هم از دست بشر برای مقابله با آن برنمی‌آمد، تنها کاری که در برابر یورش این دشمن خونخوار می توانیم انجام دهیم دفاع است وگرنه هیچ فرصتی برای حمله به آن نداریم، تنها باید آنقدر دست‌هایمان را بشوریم و ضدعفونی کنیم تا پوستشان نابود شود، یا آنقدر ماسک بزنیم تا حتی چهره یکدیگر را از خاطر ببریم، یا به جای آنکه یکدیگر را از سر مهر و دوستی در آغوش بکشیم از هم بترسیم و دور بایستیم، یا عزیزان از دست رفته را در غربت به دست سرد خاک بسپاریم و حتی مجالی برای دلداری بازماندگان نداشته باشیم، یا عشق جوانی را که قرار بود در کنار خانواده جشن بگیریم و با یاعلی گفتن آن را آغاز کنیم در هاله‌ای از ابهام ببینیم.

بله کرونا تنها یک بیماری نبود، کرونا سیل بلا بود که آمده و نمی‌رود، هر روز عزیزان زیادی را به کام مرگ می‌کشاند و ترس به جان‌هایمان می‌اندازد.

کرونا همه چیز از صنعت و اقتصاد گرفته تا عشق و محبت را با خود به قهقرا برد، چه جوانانی که همه چیز را آماده کرده بودند تا تابستان زندگی جدیدی را با عشق آغاز کنند اما به آن ها گفتند باید فاصله‌گذاری اجتماعی را جایگزین جشن ازدواجشان کنند.

گروه اجتماعی خبرگزاری جهانبین نیوز پای درد دل عده‌ای از جوانانی نشسته که قرار بود اگر سیل بلای کرونا نیامده بود پیوند عاشقانه و زندگی مشترک خود را شروع کنند.

کرونا همه مراسمات ما را بهم ریخت

خانم و آقای صادقی زوج جوانی هستند که قرار بود مراسم عقد خود را در اسفندماه برگزار کنند در گفت‌وگو با جهانبین نیوز گفتند: همه مقدمات ازجمله سالن، نوبت محضر و... برای این کار انجام شده بود اما متاسفانه با شیوع کرونا همه چیز به هم ریخت.

این دو زوج جوان افزودند: اوایل که بیماری همه گیرتر نشده بود اصرار داشتیم که مراسم خود را برگزار کنیم اما متاسفانه وضعیت روز به روز بدتر شد تا جایی که خانواده‌هایمان به این نتیجه رسیدند سلامتی مهم‌تر از برگزاری مراسم است.

این دو جوان اهل شهرکرد ادامه دادند: هر چقدر منتظر ماندیم تا شرایط عادی شود روز به روز وخیم‌تر شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا مراسم عقد را با تعدادی محدود از اعضای درجه یک خانواده در محضر برگزار کنیم، حالا منتظریم تا ببینیم وضعیت این بیماری به کجا می‌رسد و برنامه‌هایی که داشتیم را به وقتی دیگر موکول کرده‌ایم.

مجبوریم مراسم عروسی را سوت و کور برگزار کنیم

زن و شوهر جوان دیگری که قرار بود تابستان امسال زندگی مشترک خود را آغاز کنند نیز با مشکلی مشابه مورد قبل مواجه شده‌اند، این زوج جوان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز گفتند: خوشبختانه ما اجاره سالن، سفارش غذا، لباس و... نداده بودیم فقط برنامه داشتیم تابستان امسال مراسم عروسی خود را برگزار کنیم که این بیماری اجازه نداد.

این دو جوان خاطرنشان کردند:همه برنامه‌های ما برای عروسی و تشکیل خانواده به هم خورده است، نمی‌دانیم باید منظر بمانیم تا واکسن کرونا پیدا شود یا اینکه مراسم خود را در سکوت و بدور از تشریفات برگزار کنیم.

این زوج اضافه کردند: به هر حال شب عروسی یک بار در زندگی هر جوانی اتفاق می‌افتد و هر کسی آرزو دارد این مراسم را برگزار کند، حالا ما منتظریم تا ببینیم شرایط به چه شکل خواهد شد.

زوج دیگری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز گفتند: وقتی کرونا همه برنامه‌های ما برای برگزاری مراسم عروسی را بر هم زد آن‌ها تصمیم گرفتیم برویم بدون برگزاری هیچ مراسمی سر خانه و زندگی خود بروند تا بعد از برچیده شدن بساط این بیماری یک مراسم سالگرد ازدواج بگیریم.

این دو جوان عنوان کردند: ما خانه اجاره کرده بودیم و ماهانه اجاره خانه می‌دادیم نمی‌شد بیشتر از این منتظر ماند و ضرر کرد به همین دلیل با مشورت و مصلحت بزرگ‌ترها تصمیم به این کار گرفتیم.

این زوج شهرکردی این را نیز خاطرنشان کردند که هیچ وقت این خاطره تلخ را فراموش نخواهند کرد، اگرچه تصمیم نداشتند مراسم پرخرج و بزرگی بگیرند اما از همان مراسم کوچک خود نیز محروم شدند و شبی که می‌توانست بهترین شب زندگی هر جوانی باشد به دلیل شیوع یک بیماری ناشناخته اینگونه خراب شود.

به گزارش جهانبین نیوز، مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مسؤولان ذی‌ربط در عرصه بهداشت و درمان بارها اعلام کردند که مراسماتی که در آن‌ها تجع زیاد است مثل جشن‌های عروسی می‌تواند کانون ابتلا افراد به بیماری کرونا باشد، این هشدار تا جایی جدی بود که حتی مقامات قضایی ورود کرده و از اختیارات خود برای لغو این گونه مراسم‌ها به جهت کاهش آمار مبتلایان استفاده کردند.

کم نیستند جوانانی که در آستانه تشکیل زندگی بودند اما به دلیل شیوع بیماری کرونا از تصمیم خود منصرف شدند و منتظرند تا ببینند چه پیش خواهد آمد.

اگرچه عده‌ای از جوانان تصمیم دیگری گرفتند و هزینه برگزاری مراسم خود را صرف امور خیریه کردند که اقدامی بسیار خداپسندانه و زیبایی به شمار می‌رفت اما نمی‌توان این بحث را به همه جوانان تعمیم داد.

به هر حال هر خانواده‌ای سنت و سلیقه خاص خود را دارد و اینگونه که از سخنان بسیاری از جوانان در آستانه ازدواج که به دلیل شیوع کرونا مراسمشان به هم خورده است برمی‌آید تمایل داشتند هرچند مختصر ولی حداقل یک شب را جشن بگیرند و آن را به عنوان خاطره‌ای برای خود نگه دارند.

مشکلات جوانان در بحث ازدواج در کشور کم نیست و رشد قیمت‌ها در همه زمینه‌ها هر روز مانعی جدید پیش روی جوانان ایجاد می‌کند، از قیمت سرسام‌آور مسکن گرفته تا حتی موارد کوچکی مثل مواد خوراکی و...

به همه این موارد باید رکود بی سابقه در اقتصاد کشور که با شیوع کرونا چند برابر شد را نیز اضافه کنیم.

حال با این وضعیت نابسامان اقتصادی اینکه مراسم یک زوج که با مشقت مقدمات آن را فراهم کردند لغو شود دیگر نور علی نور است.

هر روز آمار جدیدی از برگزاری مراسمات عروسی و ابتلا به کرونا و حتی مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری از گوشه و کنار کشور مخابره می‌شود که جوانان و خانواده‌های آنان که قصد این کار را داشتند را بیش از پیش مردد می‌کند.

به هر حال امروز نه تنها کشور ایران بلکه جامعه جهانی در یک وضعیت هشدار و بحرانی قرار دارد، وضعیتی که شاید نتوان برای آن مقصری پیدا کرد، وضعیتی که باعث تغییر سبک زندگی افراد شده است، از زدن ماسک گرفته تا دوری و رعایت فاصله از عزیزترین افرادمان، این تغییر سبک زندگی قطعا به مباحثی همچون مراسمات بزرگ مثل عروسی و عزا هم تسری پیدا کرده و می‌کند.

اگرچه زوج‌های جوان حق دارند که یک شب عروسی را به خوبی جشن بگیرند تا یادگاری از روزهای جوانیشان باقی بماند ولی سلامتی از هر چیز دیگری مهم‌تر است، کمااینکه در همین مراسم‌های عروسی بود که مادر و پدر عروس و داماد به بیماری مبتلا شدند و حتی جان خود را از دست دادند و عروسی به عزا تبدیل شد.

باید بپذیریم که همان گونه که در گرمای چند درجه مجبور هستیم ماسک بزنیم، مسافرت‌های غیرضروری را کاهش دهیم و حتی به دیدن عزیزانمان نرویم مراسم عروسی را هم باید لغو کنیم، اگر امکانش وجود دارد این مراسم را به روزهای بهتر که بیماری از بین رفته است موکول کنیم و اگر امکان آن وجود ندارد می‌توان از جوانان دیگری که هزینه مراسم خود را صرف امور خیریه نمودند الگو گرفت یا می‌توان بعد از ریشه‌کنی این بیماری مراسم سالگرد ازدواج برگزار کرد.

شاید مضحک به نظر برسد اما کرونا نیز به یک معضل دیگر در زمینه ازدواج جوانان تبدیل شد، مشکلی چه بسا جدی‌تر و شدیدتر از همه گرانی‌ها، بی‌کاری‌ها، نبود مسکن، مهریه‌های سنگین و همه موانعی که دو جوان باید پشت سر بگذارند تا بتوانند تشکیل خانواده بدهند.

تنها می‌توان منتظر ماند و امیدوار بود هر چه سریع‌تر شر این سیل بلا که بر سر بشریت آمده از سر همه ملت‌ها رفع شود.

انتهای پیام/530ج
 


کد مطلب: 45101

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45101/کرونا-هم-کاهش-شیب-ازدواج-اضافه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir