۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۴۵۰۹۸

اتمام مرمت قعله تاریخی بارده

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات اجرایی بخش‌های تخریب شده برج قلعه بارده در بارندگی‌های اسفندماه سال گذشته به پایان رسید.
اتمام مرمت قعله تاریخی بارده
به گزارش جهانبین نیوز، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، مهرداد جوادی اظهار کرد: با تخریب قسمتی از دیوار و برج جبهه شرقی قلعه تاریخی بارده شهرستان بن در چهارمحال و بختیاری به‌علت افزایش شدت و میزان بارش‌های سامانه بارشی پرقدرت اسفندماه سال گذشته، یک میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار ملی برای مرمت اضطراری این قلعه اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: در همین راستا پس از فراخوان انتخاب پیمانکار، بلافاصله مرمت بخش‌های تخریب شده قلعه تاریخی بارده در بارندگی‌های اسفندماه پارسال آغاز شد.

جوادی تصریح کرد: عملیات مرمت قسمت برج قلعه تاریخی بارده هم‌اکنون به پایان رسیده است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته هفت میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای مرمت، استحکام‌بخشی، بام‌سازی، سبک‌سازی، اندود حفاظتی، اجرای شمع‌بندی حفاظتی و تخلیه نخاله‌های این قلعه هزینه شده است.

لازم به ذکر است، با توجه به لزوم مرمت اضطراری برای جلوگیری از تخریب بیشتر بناهای مرتبط با قلعه تاریخی داراب خان بارده در پاییز سال گذشته با بهره‌مندی از تجربه‌های استادکاران برای مرمت ابنیه آن از طریق شمع‌بندی و عملیات استحفاظی قسمت‌های آسیب‌دیده اقدام شد.

قلعه تاریخی بارده شهرستان بن چهارمحال و بختیاری مربوط به دوران قاجاریه و دارای پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع عرصه با زیربنای افزون‌بر هشت هزار متر مربع است.
این بنای تاریخی ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۴۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/1029ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۱۳:۲۴:۴۴

25 Jul 2020