۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۴۵۰۴۸
جهانبین نیوز گزارش می دهد؛

عفاف و حجاب از فرهنگ سازی و ترویج تا حفظ و نگهداشت

از جمله مواردی که امروزه برای نفوذ در جوامع و انحراف افراد استفاده می شود از بین بردن ارزشهای انسانی و اخلاقی و جایگزین نمودن فرهنگ و سلیقه هایی متفاوت با ارزشهای اصلی آن جامعه است.
عفاف و حجاب از فرهنگ سازی و ترویج تا حفظ و نگهداشت
به گزارش جهانبین نیوز ؛ از جمله مواردی که امروزه برای نفوذ در جوامع و انحراف افراد استفاده می شود از بین بردن ارزشهای انسانی و اخلاقی و جایگزین نمودن فرهنگ و سلیقه هایی متفاوت با ارزشهای اصلی آن جامعه است.

مسئله عفاف و حجاب در کشورهای اسلامی خصوصا ملت ایران یکی از ارزشهای ملی و مذهبی محسوب می شود بعلاوه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 1362 تا کنون در خصوص پوشش زنان قوانین متعددی در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مردم رسیده است که می توان مهمترین قانونی که بی حجابی را جرم تلقی می کند را ماده 638 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 برشمرد که به موجب این ماده «هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

در تبصره این ماده که همان ماده 102 قانون تعزیرات مصوب سال 1362 است، آمده: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

نه تنها در کشور ایران بلکه تقریبا در تمام کشورهای دنیا، در خصوص مسئله «پوشش» - که در کشور ما آن را «حجاب» خطاب میکنیم – قانون مصوب وجود دارد و قوانین مربوط به مسئله «پوشش» در هر کدام از کشورها بر اساس فرهنگ و ارزشهای آن کشور به تصویب رسیده است و عموم افراد را نیز ملزم به اجرای قوانین می کنند. اما به مرور زمان قانون حجاب در کشور ما با دخالت های عوامل خارجی و انحراف افراد به سوی اجبار و اختیار سوق پیدا کرده و امروزه عرف جوامع ما به تأسی از فرهنگ غرب دچار حجاب زدگی و برهنگی فرهنگی شده است.

البته در کمرنگ شدن مسئله حجاب تنها نقش فرهنگ غرب و یا عوامل خارجی مطرح نیست بلکه عوامل داخلی خصوصا مجلس و دولت از ابتدای تشکیل تا کنون در مورد حفظ و گسترش فرهنگ حجاب ثبات و قوام یکسانی نداشته اند که این موضوع به تدریج خصوصا در کودکان و نوجوانان موجب عادت به فرهنگ هایی شده است که تبلیغ و ترویج بیشتری از آنها دیده و یا شنیده اند.

حتی رسانه های ملی، مطبوعات، فضای مجازی و... هم که یکی از موثرترین گزینه ها برای فرهنگ سازی و گرایش عموم افراد جامعه به سمت ارزشهای متعالی و فاصله گرفتن از ارزش های بیگانه است نیز در این مبحث و سایر زمینه ها درست عمل نکرده و موجب تغییر ذهنیت ها و رفتار افراد شده است.

بعنوان مثال در سریال هایی که از صدا و سیما پخش می شود عموما افراد با حجاب جزء قشر ضعیف و یا آسیب پذیر جامعه نشان داده شده اند ولی در مقابل افراد کم حجاب هم از لحاظ ثروت و هم از لحاظ فرهنگی و اجتماعی از جایگاه بالاتری برخوردار بوده اند.

همچنین به وضوح می توان مشاهده کرد مسئله حجاب برای یک شخص در سیمای ملی(تلوزیون) با شبکه های خانگی و یا سینما بسیار تفاوت دارد. پس وقتی در جامعه همدلی و وحدت برای ثبات فرهنگی وجود نداشته باشد و یک ارزش دچار دوگانگی ارزشی شود، حفظ و یا گسترش آن فرهنگ و یا آن ارزش نه تنها ممکن نخواهد شد بلکه روز به روز از بین می رود و خواسته یا ناخواسته برای افراد و جوامع عادت های جدید ارزش خواهد شد.

از این رو اکنون اگر اهمیت مسئله حجاب را از زمان انقلاب و دفاع مقدس و خاطرات و وصایای شهدا تا امروز بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که رشد حجاب از زمان انقلاب تا کنون منفی و رو به کاهش بوده است.
در همین راستا جهانبین نیوز؛ با سه بانوی هنرمند بسیجی گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانیم:
زهره علمدار، از هنرمندان بسیجی و نویسندگان استان است که در ۲۰ سال گذشته در حوزه دفاع مقدس فعالیت‌ دارد. وی تا کنون زندگینامه بیش از ۴۰۰ شهید را در طول این سال‌ها روایت کرده است.

علمدار در ارتباط با موضوع «عفاف و حجاب» گفت: عفاف وحجاب مقوله ای دینی واعتقادی است. صرف نظر از بحث عرفی و اجتماعی که البته خواستگاه دینی هم دارد ولی متاسفانه  امروز آنچه انتظار میرود در جامعه وجود ندارد.

وی گفت: نقش هنرمندان در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب نقشی کلیدی وتاثیر گذار است. نه تنها ارزشهایی چون عفاف و حجاب بلکه تمام هنجارهای اجتماعی وقتی در قالب هنر قرار بگیرد جاودانه میشود و اثری بس شگرف بر جا میگذارد.

اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده.شاید در بعضی از موارد کاری شده باشد ولی در مجموع کار فاخری انجام نشده.

وی بیان کرد: دولت متولی اشاعه ی ارزشهاست. اگر صاحبان قدرت در کشور برنامه ریزی درست داشته باشند کارشان حتما اثر گذار است ولی وقتی مسئولین  خودشان در رفتار وتفکر چنین خواستگاهی نداشته باشند ریختار جامعه چیزی میشود که امروز شاهدآنیم. وضعیت مالی و اقتصادی اقشار مختلف جامعه نیز در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بی تأثیر نیست و در همین راستا جمله ای از بزرگی نقل شده که می فرماید جایی که فقر باشد ایمان رخت برمی بندد.

وی در پایان گفت: امروز آحاد مردم از مسئول و غیر مسئول، مسئول است. کوچکترین هتاکی به ارزشها اثری ماندگار به جا میگذارد خصوصا در این زمان که افسار گسیختگی فضای مجازی بیداد می کند.
 
اعظم جهانگیریان هنرآموز گروه هنر و دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر و از هنرمندان بسیجی استان در رشته هنرهای تجسمی در ارتباط با مسئله «عفاف و حجاب» می گوید: بحث حجاب یک بحث گسترده ای هست بنظر اول باید روشن شود منظور شما از حجاب چیست؟ بنظر من حجاب یک پوشش هست، هم برای خانمها و هم برای آقایان؛ اما این پوشش صرفا یک لباس و یا چادر نیست.
حجاب در واقع باید در ظاهر و باطن ما باشد باید در نگاه و رفتار ما باشد. اینکه خانمها فقط حجاب ظاهر داشته باشند کافی نیست آقایان هم باید حجاب داشته باشند.

جهانگیریان در ادامه گفت: بیشتر جامعه ما از حجاب گریزان هستند  زیرا ما خانم ها را مجبور به حجاب میکنیم در حالی که آقایان حجاب چشم ندارند و این درست نیست چون در هر کاری اجبار باعث مقابله میشود. میگوییم خانم شما حجاب کن چون آقایان نمی توانند جلوی نگاهشان را بگیرند، که این دلیل اصلا درست نیست.

وی گفت: ما همیشه در رسانه میبینیم آدم های خوب، فقیر، سطح پایین و ... چادری و محجبه هستند ولی آدم های بد، پولدار و با کلاس و با فرهنگ و ... حجاب ندارند. خب جوانها به خوب و بد کار ندارند دنبال بهتر نشان دادن خودشان هستند.

و باز در رسانه ها همیشه افرادی ک محجبه هستند رنگهای تیره و کدر می پوشند و رنگهای شاد و متنوع برای افراد بی حجاب است. قطعا همه به سمت رنگ های بهتر سوق پیدا میکنند.

جهانگیریان اظهار کرد: مسئولین بالارتبه کشوری حرف از حجاب میزنند ولی وقتی سراغ فرزندان آنها میروید حجابی در کار نیست پس یقینا مردم به بحث حجاب شک پیدا میکنند. یک نگاه به قیمت چادر و انواع مقنعه ها بیندازید، یک جوان که تمایل به پوشیدن مقنعه و چادر دارد حداقل باید چهارصد هزار تومان هزینه کند آن هم در شرایطی که مردم شرایط اقتصادی مناسبی ندارند.

حال شما یک جوان شاد و سرزنده را در نظر بگیرید که رنگ و تنوع برایش خیلی مهم است، آیا با این وضعیت قیمتها می تواند تنوع چادر و یا مقنعه و یا روسری ها و شال های بلند را داشته باشد؟

جهانگیریان در آخر گفت: ما باید به زبان خودِ جوانان حجاب را به آنها نشان بدهیم. مثلا چرا باید دانش آموزان مدارس رنگهای تیره یا لباس با مدل ساده بپوشند؟ می شود به مقنعه ای که می پوشند یک رنگ و مدل زیبا داد.

بین خانمها و آقایان همیشه فرق بسیار است ولی در مورد حجاب بیشتر.  همیشه ما دچار افراط و تفریط هستیم و این اصلا درست نیست.
 
سروناز عباسی زاده یکی دیگر از هنرمندان بسیجی استان در رشته ادبیات داستانی و برگزیده چندین جشنواره استانی و ملی در همین زمینه است.

وی مسئله «عفاف و حجاب» را ازجمله مسائل مهم و ضروری جامعه اسلامی برشمرد و گفت: باتوجه به مشکلات پدید آمده در جامعه کنونی کشور عزیزمان، خواه و ناخواه مسئله عفاف و‌حجاب هم مثل بسیاری از ارزش های انسانی دیگر دستخوش آسیب شده و اگر چه گاهی کمرنگ شده اند اما این ارزش ها هیچوقت حتی لحظه ای از اهمیت و اعتبارشان کاسته نشده است. همینطور که همیشه و از زمان های گذشته دور تاکنون، چادر زیباترین پوشش و با ابهت ترین ارزش برای یک زن مسلمان بوده، اکنون نیز بی توجه به مسایل و مشکلات کنونی، چادر بهترین حجاب و زیباترین عفاف زن مسلمان است.

عباسی زاده گفت: در بیان ارزیابی وضعیت عفاف و حجاب در جامعه کنونی من دوست دارم این را بگویم که زن محجبه جامعه من حتی بیش از پیش به ارزش حجاب و نجابت خویش پی برده و سعی در حفظ آن دارد. نمی توانیم بگوییم تاثیر تلاش های بیهوده و بی سرانجامی که کشورهای غرب زده برای از بین بردن ارزش های زن مسلمان انجام داده‌اند، پایدار و به هدف رسیده است، زیرا همانطور که خداوند در قران می فرماید: و مکروا و‌ مکر الله والله خیر الماکرین. در اصل این نیت های به دور از خیر خواهی آنها، سیاهی اعمالشان به خودشان بر می گردد. چون به عقیده بنده این زن جامعه غرب زده است که در آخر به پوچی و احساس گرسنگی سیری ناپذیر ولنگاری می رسد.

وی بیان کرد: جامعه هنری و خصوصا نویسندگان، با تکیه بر هدف والایی که دارند، می‌توانند در ادای دین خود نسبت به این امر ارزشمند سهیم باشند. شهید آوینی ها با قلمشان، ادامه گر راه پر نور و آسمانی شهدا شدند و هنرمندانی از رده فیلم ساز، نویسنده، شاعر و...با تکیه بر استعداد و توانایی خویش، و زنده نگه داشتن هدف والای شهدای راه عزت و سربلندی، توانستند اندکی از شرمندگی انسان های نسل کنونی را نسبت به این عزیزان کم کنند.

از جمله این هنرمندان، خانم انسیه شاه حسینی هستند که علاوه بر ساخت فیلم های پر محتوای متعدد، کتاب زیبای توپ چنار، در بیان زندگی نامه شهیده فرزانه، معلم محجبه را نوشته است و هر خواننده ای با مطالعه این کتاب به لذت واقعی وجود عفت و‌نجابت در یک زن مسلمان پی می برد.

وی اظهار کرد: به نظر من ارزش واقعی عفاف یک زن مسلمان با مسائلی چون ارزشهای مادی و اقتصادی قابل سنجش نیست هر چند نمی توان منکر این بود که هر چه کشوری از لحاظ اقتصادی پیشرفته و بی دغدغه باشد، در اهداف والای انسانی نیز میتواند بهتر و بیشتر به تعالی برسد. مطمنا باغبانی که اهتمام بیشتر در پرورش گل‌های باغ خویش داشته باشد و سرمایه گذاری بیشتری کند، ارزش و زیبایی باغ خویش را بالاتر می برد.

عباسی زاده گفت: مسلمآ ساز و‌کارهای مربوط در اشاعه فرهنگ عفاف و‌حجاب در دولت کنونی به درستی برنامه ریزی و اجرا نشده است. هدف یک جامعه اسلامی از پرورش ارزشها برای یک زن مسلمان، در جامعه اسلامی چیست؟ آیا غیر از این است که رشادت های شهید گونه محجبه های از جان گذشته ای مثل سیده

زهرا حسینی، شهیده فوزیه شیردل، ناهید فاتحی و ...جاوید بمانند؟

علی رغم شهیده های بزرگ راه اسلام چون بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س)، حضرت زینب کبری(س)، پرچمدار ثبت تاریخ هزاران هزار ابدیت سال واقعه عاشورا، سه ساله بانوی شهید کربلا بی بی رقیه  (س)، شهیده هایی مثل حضرت سمیه(س)، که جزء اولین شهدای راه اسلام و شرافت انسانی بوده اند، ما در تاریخ هشت سال دفاع مقدس بیش از هفت هزار شهیده داشته ایم که در نقش، مادر، خواهر، زن و‌همسر در این دوران پر افتخار ایفای نقش کردند و زندگی زیبای ابدی و حقیقی را برای خود انتخاب کردند.

دولت کنونی نتوانسته مدعی این شود که چنین بانوانی فداکار را تربیت کرده باشد اما خون پاک شهدای اسلام ناب محمدی هرگز بی رنگ نمی شود و در رگ های تمام زنهای محجبه کشورمان، این خون به جوش می آید و در موعد مقرر، اصل نجابت زن مسلمان، ثابت خواهد شد.

دولت ما و به طبع دولت  روی کار هر کشور، اولین و بزرگترین نقش را در اشاعه فرهنگ تعالی دهنده، و رشد دهنده نسل بشر دارد و نمی توان گفت دولت ها در رتبه دوم یا کمتر حفظ ارزشها هستند.

یکی از ارزشهای والای انسانی در کشور ما، همین مسئله عفاف و‌حجاب است. وقتی عفاف، چه برای زن و چه مرد جامعه، تبیین شود، دلیل اهمیت عفت، برای انسان روشن و بی چون و چرا باشد، کدام فرد است که بخواهد هر چه بیشتر خود را سرشار از زیبایی نکند؟

وی در ادامه گفت: این که دستگاه های زیربط توانسته اند نقش خود را بر گسترش فرهنگ عفاف و‌حجاب بخوبی ایفا کنند، بستگی دارد به بازده چند سال اخیر ارگانهای مربوط. دیدگاه من این است که ایشان می باید بر اساس میزان تلاش کشورهای غرب و دشمنان اسلامی، فعالیت های خویش را بیشتر کنند. می بینند غرب با تهیه فیلم های محتوای خلاف عرف و عفت، با تهیه عروسکهای غیرشکیل، سرمایه گذاری روی بها دادن به هنر بازیگرانی بی حجاب و‌ بد حجاب و هزاران فعالیت دیگر سعی بر پایین کشیدن ارزش ها و بالابردن ضد ارزشها دارد، ایشان هم باید فعالیت خویش را دو برابر و حتی چندین برابر نسبت به غربی ها پیش ببرند تا بتوانند از دام انها در امان بمانند.

وی گفت: حرف آخر من این است که اگر ارزش و‌ جایگاه یک زن، بعنوان اصلی ترین بستر تربیت انسان جامعه حفظ شود، مردان و زنانی بزرگ می شوند که شخصیت وارسته آنها جای هیچ بحثی ندارد. کودکی که در آغوش زنی محجبه، دارای حیا و عفت و مقید به ارزشها،تربیت شود، می شود کسی چون شهید همت، شهید خرازی، شهیده رقیه رضایی، شهیده عصمت پور انوری، شهیدان دست بسته غواص و شهید گمنامی که مثل فرمانده غریبش، حسین ابن علی(ع) هنوز بی سر و پیکر مانده است.
 
 
در پایان می توان گفت مسئله «عفاف و حجاب» نیاز به بررسی های دقیق تر و پیگیری های مجدانه از سوی کارشناسان ملی و مذهبی و مسئولان مربوطه دارد اما به نظر می رسد اکنون که ترویج و اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب از سوی مسئولین و رسانه ها کمرنگ تر شده است باید به بحث کنترل و نگهداشت آن در همین وضع موجود توجه بیشتری داشت.
 
نویسنده و مصاحبه کننده: جواد صفائی
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۲۹:۳۲

19 Jul 2020