کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دارو سازی هوشمند راهی برای درمان سرطان

12 تير 1399 ساعت 11:43

مهشید گیوریان دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی پزشکی گفت: دارویی که در این طرح مورد استفاده قرار گرفته، بربرین کلراید نام دارد که در این دارو از عصاره زرشک با خاصیت های فراوانی از جمله آنتی باکتریایی، ضدسرطانی، ضد الزایمر و ... استفاده می شود.


به گزارش جهان‌بین نیوز، داروسازی هدفمند به مجموع  فعالیتهای گفته می شود که موجب تجمع دارو در یک منطقه خاص از بدن یا یک عضو و یا اندامک های سلولی می شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های داروسازی هدفمند، افزایش اثرات دارویی بر روی سلول ها و بافت های بدن بدون عوارض است.

داروسازی هدفمند توسط روش های مختلفی صورت می گیرد که می توان از این روش‌ها به هدفگیری انفعالی ، هدفگیری فیزیکی و هدفگیری فعال اشاره کرد.

سیستم های دارورسان هدفمند نیز به عنوان یک تهدید بزرگ برای درمان بیماری هایی که زندگی انسان را به مخاطره انداخته اند، به شمار می رود.

حاملهای با مقیاس نانو( نانولیپوزوم ، نانوذراتپلیمری ، نانوذراتلیپیدیجامد) پیش داروهای هدفمند، حاملهای سلولی، از انواع سیستم های دارورسان هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش جهانبین نیوز، مهشید گیوریان دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی پزشکی، با اشاره به طرح خود در خصوص داروسازی هوشمند به منظور درمان سرطان، اظهار کرد: دارویی که در این طرح مورد استفاده قرار گرفته، بربرین کلراید نام دارد که در این دارو از عصاره زرشک با خاصیت های فراوانی از جمله آنتی باکتریایی، ضدسرطانی، ضد الزایمر و ... استفاده می شود.

وی افزود: تا کنون در سرتاسر دنیا از داروهای مختلفی در خصوص داروسازی هدفمند استقاده شده اما این داروی طبیعی که ار عصاره زرشک بوده برای نخستین بار در طرح داروسازی هدفمند مورد استفاده قرار گرفته است.

 مهشید گیوریان اظهار کرد: استفاده از دروهای ضد سرطان عوارض بسیاری را به دنبال دارد، لذا است میزان مصرف دارو به منظور ایجاد حداقل عوارض جانبی کاهش داده شود، از این رو اهمیت دارورسانی هدفمند بواسطه کاهش عوارض جانبی در این طرح یک اولویت مهم به حساب می آید.

این دانش آموخته دانشگاه بیان کرد: در این طرح حساسیت بالایی نسبت به امواج اولتراسوند مشاهده می شود که به موجب سایز نانومتری ، قابلیت اثرگذاری در نزدیکترین فاصله به بافت و یا قسمت های مختلف در بدن را دارد.

وی از تولید انبوه و تجاری سازی این محصول پس از اتمام آزمایش های لازم خبر داد و گفت: تا کنون در آزمایشات نتایج مطلوبی کسب شده است.

به گزارش جهانبین نیوز،  ریشه زرشک حاوی مواد شیمیایی به نام آلکالوئید ایزوکوئینولین است.

این ترکیبات دارای خواص آنتی‌بیوتیکی دارد که از موارد درمانی این میوه می توان به خصوصیات، ضدسرطان، رفع کننده تب تیفوس، درمان یرقان و زردی مؤثر، معالجه بواسیر نافع، تنظیم کننده دستگاه گوارش و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/1029ج


کد مطلب: 44928

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/44928/دارو-سازی-هوشمند-راهی-درمان-سرطان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir