کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد/

سهل‌انگاری؛ تیشه‌ای که عامل انسانی به ریشه مراتع می‌زند

9 تير 1399 ساعت 8:08

در پی وقوع‌ چندین فقره حریق گسترده در برخی مراتع شهرستان بروجن، تاکنون 18 هکتار از این ذخیره‌گاه‌های طبیعی و گیاهی به دست عامل انسانی نابود شده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ همه ساله در فصل تابستان با گرم شدن هوا و خشک بودن پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها، آمار آتش‌سوزی نیز افزایش یافته که عمده این اتفاقات به‌دلیل سهل‌انگاری عامل انسانی در برافروختن آتش بوده است.

امسال نیز همانند سال گذشته به‌دلیل بارش‌های مطلوب، رشد پوشش گیاهی مراتع به‌ویژه گونه‌های علفی یک‌ساله با قابلیت اشعال فراوان تراکم بیشتری پیدا کرده و به‌دنبال آن آتش‌سوزی مراتع نیز افزایش یافته است.

با دریافت گزارش از بخشداری‌های مرکزی و گندمان شهرستان بروجن، تاکنون بیش از 18 هکتار از مراتع و باغات این دو بخش با وقوع 9 فقره حریق گسترده در آتش سوخته است.

عمده خسارت وارده شده در آتش‌سوزی‌های اخیر مربوط به مراتع شهر نقنه و روستاهای سرپیر و مورچگان بوده که با حضور یگان‌های حفاظت منابع طبیعی و آتش‌نشانان و همکاری نیروهای امدادی و مردمی اطفا شده است.

فرمانده آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بروجن در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه در 3 ماهه اول سال جاری آتش‌نشانان در 8 عملیات اطفا حریق مراتع حضور داشته‌اند، گفت: آتش رخ داده در مراتع از نوع جامدات قابل اشتعال (نوع A) بوده که بهترین خاموش‌کننده آب است.

اسماعیل یزدانی بیان کرد: ناهمواری و صعب‌العبور بودن مناطق باعث دسترسی دشوار نیروهای امدادی و تجهیزات اطفا حریق به کانون آتش شده که متأسفانه این موضوع به گسترش حریق در موارد اخیر دامن زده است. 

وی بی‌احتیاطی عامل انسانی را عمده دلیل این اتفاقات عنوان کرد و افزود: انتخاب محل مناسب، سنگ‌چین دور آتش و خاموش‌‎سازی پس از استفاده به کاهش موارد آتش‌سوزی کمک خواهد کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بروجن نیز در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ گفت: یکصد و پنجاه و چهار هزار هکتار مرتع در این شهرستان وجود داشته که عمده پوشش گیاهی این مراتع گَوَن است.

اسماعیل پوینده با بیان اینکه افزایش بارندگی طی دو سال گذشته تراکم پوشش گیاهی مرتع را به‌دنبال داشته است، افزود: لازم است بهره‌برداران در حفاظت از مراتع و جلوگیری از ایجاد حریق اهتمام بیشتری داشته باشند. 

وی مدیریت چرای دام در مراتع، دقت در استفاده از آتش برای کنترل علف‌های هرز و پَس‌چَر و مشارکت جدی بهره‌برداران در اطفا حریق و جلوگیری از آتش‌زدن عمدی مراتع در زمان بروز اختلافات اجتماعی را از مهمترین راهکارهای حفاظت از منابع ملی عنوان کرد.

شهرستان بروجن با داشتن دو هزار و 257 کیلومترمربع گستره جغرافیایی و 125 هزار نفر جمعیت در 62 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع است و شغل غالب ساکنان این منطقه دامداری و کشاورزی است.


انتهای پیام/1030ج


کد مطلب: 44906

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/44906/سهل-انگاری-تیشه-ای-عامل-انسانی-ریشه-مراتع-می-زند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir